معترضان در مالی خواهان خروج ماموریت حافظ صلح سازمان ملل هستند اخبار سازمان ملل

[ad_1]

هزاران نفر در باماکو تظاهرات کردند و خواستار پایان دادن به ماموریت حافظ صلح شدند که به گفته آنها نتوانسته صلح را به ارمغان بیاورد.

چندین هزار تظاهرکننده روز پنجشنبه در باماکو، پایتخت این کشور تجمع کردند و خواستار پایان دادن به ماموریت حافظ صلح سازمان ملل شدند که به گفته آنها نتوانسته صلح را به ارمغان بیاورد.

تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که در آن از هیئت سازمان ملل موسوم به MUNISMA (ماموریت تثبیت یکپارچه چند بعدی سازمان ملل در مالی) خواستند کشور را ترک کنند.

M5-RFP، حزب نخست وزیر انتقالی Choguel Maiga، و سازمان های جامعه مدنی حامی دولت نظامی انتقالی این تجمع را که در میدان کاخ اسپورت برگزار شد، سازماندهی کردند.

این یک نیروی شیطانی است که باید سرزمین ما را ترک کند. فایده ای نداشت؛ موفق به تحویل نشد. چند هفته به ما فرصت دهید تا آنها را از کشور بیرون کنیم.”

از سال 2013 تاکنون هزاران نفر در حملات گروه های مسلح مرتبط با داعش و القاعده کشته شده اند.

MINUSMA در آن سال برای حمایت از نیروهای خارجی و داخلی که با گروه های مسلح می جنگند تأسیس شد. ماموریت سازمان ملل متحد در مالی با بیش از 14000 سرباز روی زمین، بزرگترین، پرهزینه ترین و مرگبارترین عملیات در تاریخ این سازمان است.

بیش از 300 صلح‌بان سازمان ملل نیز کشته شده‌اند.

مردم مالی در ابتدا ورود نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را جشن گرفتند، اما اکنون می گویند که سربازان سازمان ملل مشکل هستند، نه راه حل. آنها او را متهم می کنند که در هنگام وقوع قتل عام در نزدیکی پایگاه های سازمان ملل متحد در حفاظت از مردم و عدم مداخله در آن کوتاهی کرده است.

در خارج از پایتخت، در بخش‌های شمالی و مرکزی کشور، جایی که حضور دولت کم است، میلیون‌ها شهروند مالی هنوز به مأموریت امنیتی سازمان ملل وابسته هستند.

اما موارد مکرری از اصطکاک بین دولت نظامی مالی و مأموریت در ماه‌های اخیر وجود داشته است، تا حدی به این دلیل که ارتش مالی از گروه واگنر وابسته به کرملین، یک شرکت مزدور روسی خصوصی کمک گرفته است.

بازرسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل آنها را به قتل های خودسرانه و شکنجه متهم می کنند که گروه های حقوق بشر آن را به عنوان شواهد احتمالی جنایات جنگی توصیف می کنند.

تظاهرکنندگان پرچم روسیه را در اعتراض روز پنجشنبه به اهتزاز درآوردند.

محمد کاسم جیره، رئیس سازمان Sentinelles Mali-Kura، گفت: “MINUSMA باید مالی را ترک کند، زیرا مردم مالی، دولت مالی 10 سال است که منتظر نتایج MINUSMA هستند.”

او گفت: «به جای اینکه MINUSMA با مقامات، با مردم مالی همکاری کند، MINUSMA در تلاش است تا ارتش ما را که ستون فقرات و نماد وحدت ملی ما است، بدنام کند.

جیره به گزارش سازمان ملل اشاره داشت که ارتش مالی و حامیان روس آن را متهم به اعدام بیش از 500 غیرنظامی در روستای مورا در مرکز کشور طی عملیاتی در مارس 2022 کرد.

او گفت: «همه می دانند که مورا پناهگاه تروریست ها بود.

به طور کلی، روابط اروپا با مالی پس از کودتای نظامی در سال 2020 بدتر شد و دولت متعاقباً از جنگجویان گروه واگنر برای حمایت از مبارزه با شورشیان دعوت کرد.

این امر باعث شد فرانسه پس از تقریباً یک دهه اقامت در مالی، در سال 2022 نیروهای خود را از مالی خارج کند.

دولت مالی قبلاً گفته بود که نیروهای روسیه در این کشور غرب آفریقا مزدور نیستند، بلکه مربیانی هستند که با تجهیزات خریداری شده از مسکو به نیروهای محلی کمک می کنند.

مایگا در مصاحبه قبلی با الجزیره گفت که ماموریت سازمان ملل ناکارآمد بوده است.

وی گفت: «جامعه بین المللی پس از تصویب قطعنامه سازمان ملل در سال 2013 در مالی وارد شد. «مالی ها فهمیدند که این برای پایان دادن به جنگ است، اما به محض امضای توافقنامه صلح، قطعنامه تغییر کرد و گفت که آنها برای پایان دادن به جنگ اینجا نیستند، بلکه برای محافظت از صلح هستند. مایگا گفت اما صلح وجود ندارد.

[ad_2]