مقامات کرد عراق به زندانی کردن روزنامه نگار متهم شدند خاورمیانه

[ad_1]

اربیل ، یک منطقه کردنشین در شمال عراق وکیل ، همسر و گروه های حقوق بشری وی گفت: “روزنامه نگار بازداشت شده کرد ، شروان امین شروانی نزدیک به دو ماه است که در سلول انفرادی است و ادعا می شود که توسط نیروهای امنیتی در اربیل به دلیل” اتهامات سیاسی “شکنجه شده است.

شروانی – سردبیر ماهنامه باشور ، که از نخبگان سیاسی اقلیم نیمه خودمختار کردستان انتقاد می کند – در خانه خود در سبیران ، روستایی در حومه اربیل پایتخت ، در تاریخ 7 اکتبر دستگیر شد.

وی از منتقدان مقامات اقلیم کردستان در شمال عراق در شبکه های اجتماعی به ویژه حزب دمکرات کردستان (KDP) و خانواده قدرتمند بارزانی مستقر در استان های اربیل و دهوک انتقاد داشت.

نهادهای نظارتی بین المللی از دولت منطقه ای کردستان (KRG) خواسته اند از حقوق بشر سو abuse استفاده کنند ، آزادی های مدنی ، آزادی بیان و آزادی رسانه ها را محدود کنند.

محمد عبدالله ، وکیل مدافع شروانی ، در یک مصاحبه تلفنی با الجزیره گفت که وضعیت روانی وی پس از بیش از 50 روز حبس در انفرادی رو به وخامت است.

عبدالله گفت: “من فقط در چند دقیقه با مشتری خود در اداره امنیت عمومی اربیل ملاقات کردم ، جایی که شروانی به من گفت که شکنجه شده است.”

“حبس وی هیچ مبنای قانونی ندارد. این کاملاً انگیزه سیاسی دارد ، زیرا وی درباره فساد مقامات در منطقه کردستان می نویسد. “

“بی عدالتی”

عبدالله گفت شروانی به “تهدید امنیت منطقه کردستان” ، تلاش برای شرکت در تظاهرات در سال 2018 و انتشار اطلاعات محرمانه متهم شده است.

وی افزود: در صورت مجرم بودن ، پنج سال زندان برای وی پیش بینی شده است.

عبدالله در بازجویی تقریباً دو ماهه از شروانی ، سرویس های امنیتی حکومت اقلیم کردستان در اربیل را به “بی عدالتی” متهم کرد. وی گفت که آنها اعترافات ادعایی را از کردی به عربی اشتباه ترجمه کرده اند و به او اجازه نمی دهند لیست کامل ادعاها علیه موکلش را ببیند.

دیندار زیباری ، هماهنگ کننده دولت اقلیم کردستان برای حمایت از امور بین الملل ، گفت که شروانی با حکم دادگاه دستگیر و بازداشت شد و تحت قانون قرار دارد.

“توجه به این نکته مهم است که آقای Sherwani خارج از توانایی روزنامه نگاری دستگیر شد. وی در توهین ، افترا و سایر اقداماتی که امنیت عمومی را به خطر می اندازد نقش دارد. “

الجزیره با طارق نوری ، سخنگوی نیروهای امنیتی اربیل تماس گرفت ، اما او از اظهار نظر در مورد پرونده شروانی خودداری کرد.

شروانی به “به خطر انداختن امنیت منطقه کردستان” متهم شده و اطلاعات طبقه بندی شده را منتشر کرده است [Courtesy: Rugash Izzaddin Muheiadin]

“شکنجه جسمی و روانی”

کمیته حمایت از حقوق و آزادی ها ، یک سازمان غیردولتی ، بیانیه ای در 22 نوامبر صادر کرد و دولت را به سوuses استفاده متهم کرد زیرا بیش از 280 نفر در ماه آگوست پس از اعتراض مسالمت آمیز خواستار پرداخت حقوق کارمندان دولت دستگیر شدند.

در این بیانیه آمده است: “در این میان معلمان ، مقامات دولتی ، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر بودند كه برخی از آنها تحت شكنجه جسمی و روانی ، انزوای طولانی مدت قرار داشتند و دسترسی به كمك های حقوقی و ملاقات ها را از آنها دریغ كردند.”

روگاش عزالدین محی الدین ، ​​همسر شروانی ، گفت که پسرش پس از مشاهده اخراج اجباری پدرش از پلیس زخمی شده است. وی نیروهای امنیتی اربیل را به مجبور کردن وی به امضای اعترافات اصلاح شده متهم کرد.

“شوهرم به دلیل امتناع از دادن رمز ورود لپ تاپ به نیروهای امنیتی اقلیم کردستان مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفت. بازداشت وی انگیزه سیاسی داشت زیرا او روزنامه نگار منتقدی بود که در مورد فساد احزاب حاکم ، به ویژه مقامات اربیل می نوشت ، “، محی الدین به الجزیره گفت.

گلستان ساعد ، نایب رئیس کمیته حقوق بشر مجلس ، گفت که وی در مورد پرونده شروانی و همچنین سایر بازداشت شدگان مقامات حکومت اقلیم کردستان را تحت فشار قرار داده است ، اما از مقامات اطلاعاتی دریافت نکرده است.

“من همچنین نامه ای به رئیس پارلمان ارسال کردم ، در آن فاش کردم که در بازداشتگاه های حکومت اقلیم کردستان ضرب و شتم وجود دارد و بازداشت شدگان به ملاقات خانواده ها و وکلا دسترسی ندارند. اینها همه نقض قانون است “، سعید به الجزیره گفت.

“با قرار وثیقه آزاد شد”

زانا خالد ، یکی دیگر از اعضای کمیسیون حقوق بشر ، گفت: “ما این ادعاهای شکنجه توسط مقامات را نشنیده ایم. در صورت صحت این ادعاها ، موارد نقض حقوق بشر تلقی می شود. ما با آنها با رویه های رسمی رفتار می کنیم ، نه با آنچه در رسانه ها گفته می شود. “

رحمان گریب از مرکز حقوق و حمایت از روزنامه نگاران در مترو گفت که دستگیری شروانی نتیجه بیان او بود.

“از آنجا که شروانی یک روزنامه نگار منتقد بود ، پرونده وی باید مطابق با کد منطقه ای برای تنظیم روزنامه نگاری مورد رسیدگی قرار می گرفت. گاریب گفت که او باید با قرار وثیقه آزاد می شد.

وی از سازمان های بین المللی حقوق بشر خواست تا مقامات اقلیم کردستان را برای آزادی این روزنامه نگار فراخوانند.



[ad_2]