مونته نگرو و صربستان سفرای خود را اخراج می کنند مونته نگرو

[ad_1]

وزارت امور خارجه در پودگوریتسا مداخله طولانی و مداوم در امور داخلی مونته نگرو را دلیل اخراج عنوان می کند. بلگراد به نوعی پاسخ می دهد.

مونته نگرو و صربستان ، درست قبل از آغاز برنامه ریزی شده برای ایجاد یک دولت جدید ، طرفدار صربستان در پودگوریسا ، سفیران خود را با حرکات “tit for tat” اخراج می کنند.

نبرد دیپلماتیک از روز شنبه هنگامی آغاز شد که مونته نگرو ، سفیر صربستان ، ولادیمیر بوژوویچ را شخصیتی غیر جنبش اعلام کرد و وی را از کشور اخراج کرد.

وزارت امور خارجه در پودگوریتسا “مداخله مداوم و مداوم در امور داخلی مونته نگرو” را دلیل درخواست درخواست بوزوویچ عنوان کرد.

ساعاتی بعد ، صربستان گفت که “به روشی متقابل” واکنش نشان داده و سفیر مونته نگرو را شخصیتی غیر جنبه اعلام کرده و وی را از کشور اخراج کرده است.

این حادثه به روابط پرتنش بین دو کشور بالکان کمک می کند ، روابطی که پیش از همه پرسی استقلال 2006 منجر به تقسیم مونته نگرو شد ، بخشی از یک کشور مشترک بودند.

مونته نگرو بین کسانی که به دنبال روابط نزدیکتر با متحدان سنتی مسیحی ارتدوکس صربستان و روسیه هستند و کسانی که مونته نگرو را یک کشور مستقل و مرتبط با غرب می دانند ، عمیقا تقسیم شده است.

رئیس جمهور مونته نگرو ، میلو جوکانوویچ ، که نزدیک به 30 سال کشور را بدون وقفه هدایت می کند ، با عضویت در ناتو در سال 2017 ، این کشور را از اتحاد سنتی خود با صربستان و روسیه منحرف کرد.

انتظار می رود دولت مونته نگرو برای چهار روز آینده تنها در جای خود باقی بماند ، زیرا ائتلاف جدیدی آماده می شود تا پس از انتخابات اوت جایگزین شود.

حزب سوسیالیست دموکرات طرفدار غرب جوكانوویچ با یك ائتلاف طرفدار صربستان كه هفته آینده در جلسه پارلمان به رای گذاشته خواهد شد ، شکست خورد.

روز چهارشنبه ، پارلمان مونته نگرو قرار است در مورد دولت جدید رأی دهد که سه گروه مخالف را متحد کند. قدرتمندترین حزب جبهه دموکراتیک روسیه طرفدار صربستان است.

مقامات خارج شده صربستان را متهم کرده اند که به نیروهای سیاسی طرفدار صربستان در مونته نگرو کمک می کند تا متحدان خود را در قدرت ایجاد کنند و دوباره نفوذ کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است که سفیر صربستان بوژوویچ “به طور مستقیم به” مونته نگرو احترام نگذاشت ، و تصمیم 1918 برای پیوستن به پادشاهی تحت سلطه صربستان را عملی “آزادسازی” و “اراده آزاد” توسط مردم مونته نگرو توصیف کرد.

پارلمان مونته نگرو با اعلام اینکه این کشور حق حاکمیت را از این کشور سلب کرده است ، تصمیم صد سالگی در سال 2018 را لغو کرد.

بوریس راونیچ ، رئیس اتحاد مدنی در مونته نگرو ، گفت که اخراج بوژوویچ تعجب آور نیست ، زیرا وی پیش از اقدام شنبه چندین بار به طور رسمی توسط وزارت خارجه هشدار داده شده بود.

“باور نمیکنم [relations between Montenegro and Serbia] این می تواند از اکنون بدتر شود “، راونیچ به الجزیره گفت.



[ad_2]