ناصریه: شهری در قلب قیام و شورش عراق خاورمیانه

[ad_1]

اربیل ، عراق – از نبردهای باستان گرفته تا درگیری های مرگبار هفته گذشته میان معترضین و طرفداران روحانی مقتدی صدر ، استان دی کار عراق اغلب مرکز شورش ها و قیام های کشور خوانده شده است.

در نوامبر 2019 ، در اوج اعتراضات ضد دولتی در سراسر کشور ، ناصریه ، پایتخت ، قلب قیام نام گرفت. حرکتی نمادین که امروزه نیز برای برخی معتبر است.

احمد التمیمی ، معترض معترض ، از محل اصلی اعتراض شهر ، میدان حبوبی ، با تلفن گفت: “ناصریه آتش انقلاب است.”

وی با اشاره به 129 معترض از دی کار که در یک سال جان خود را از دست دادند ، گفت: “شهدا با پرچم رفتند و با خونسردی کشته شدند – این انقلاب شهدا است.”

هفته گذشته هنگام درگیری بین معترضین و پیروان محبوب الصدر ، هشت معترض دیگر در خیابانهای ناصریه کشته شدند.

این خشونت ها همزمان با یک سالگرد کشته شدن ده ها معترض در خونین ترین حادثه دی کار از زمان آغاز تظاهرات صورت گرفت.

التمیمی که از اکتبر 2019 در مرکز قیام ناصریه قرار دارد ، به جرم هر دو طرف اعتراف کرد.

“آنها [al-Sadr supporters] ما آدمهای بدی داشتیم و آدمهای بدی هم داشتیم. نمی توانم بگویم که همه در [Haboubi] میدان بی گناه است ، برخی از آنها به احزاب تعلق دارند [and] به میدان نفوذ کرد “، التمیمی گفت. “آنچه اتفاق افتاد ، اشتباه هر دو طرف بود.”

“غفلت مقایسه ای”

تا روز سه شنبه ، معترضان در ناصریه ، هر چند توسط پلیس فدرال محاصره شده و در رحم یک ممنوعیت رفت و آمد بودند ، به صحنه بازگشتند. اما برخلاف میدان تحریر در بغداد ، که در ماه اکتبر چادرها پاکسازی و جاده ها دوباره بازگشایی شدند ، میدان حبوبی هنوز با معترضان زنده است.

شیخ عماد ریکابی از قبیله ریکابی گفت: “مردم ناصریه همیشه به خاطر ایمان انقلابی خود مورد ستایش قرار گرفته اند.” مانند او ، مفسران در عراق اغلب به شرح سابقه طولانی شورش و سیاست انقلابی ناصریه برای توضیح نقش اصلی دیکار در اعتراضات اشاره می کنند.

بن رابین-د کروز ، محقق سیاست عراقی در دانشگاه ادینبورگ ، گفت: “من فکر می کنم توضیح واقعی احتمالاً سکولارتر است و عمدتا نشان دهنده بی توجهی دولت فدرال نسبت به استان در مقایسه با بصره است.”

تجمع عراق به مناسبت اولین سالگرد اعتراضات گسترده ضد دولتی در ماه اکتبر در جنوب ناصریه ، استان دی کار [Asaad Niazi/AFP]

اما در یک خیزش سراسری که منجر به کشته شدن بیش از 600 نیروی امنیتی شد ، اسطوره های جمعی کلید پرورش روحیه است. ناصریه در سراسر عراق به خاطر مردم متواضع و سخت جنگ شناخته شده است.

با این حال ، رابین د کروز معتقد است ، “مقاومت قهرمانانه آنها در برابر خشونت شدید … به این معنا نیست که جنبش اعتراضی از نظر سازماندهی و تصمیم گیری استراتژیک در قلب جنبش اکتبر 2019 بوده است.”

در عوض ، معترضین در این استان بیشترین تمایل را به “شرکت در روند سیاسی یا ایجاد ائتلاف با سایر نیروهای سیاسی” نداشتند.

“اصلاح و بازسازی”

اما برخی امیدوارند که این هفته به گوشه ای تبدیل شود و زمینه را برای نقش آفرینی میدان حبوبی در تصمیم گیری های محلی فراهم کند.

روز دوشنبه ، رهبران جنبش اعتراضی دیکار لیستی از 13 درخواست را به تیم ارسال شده توسط نخست وزیر مصطفی القادیمی پس از درگیری های روز جمعه به ناصریه تحویل دادند.

معترض التمیمی گفت: “ما سازمان خود را اصلاح خواهیم کرد.” “اعضای شورشی را بازسازی و پاکسازی خواهیم کرد.”

التمیمی گفت ، یکی از خواسته ها این بود که اردوگاه برداشته شود تنها در صورت توافق معترضین و مقامات محلی. وی افزود ، نکته دیگر تعمیرات اساسی دولت محلی بود.

التمیمی گفت: “رویاهای ما به سرقت رفته است ، رویاهای فرزندان ما به سرقت رفته است.” “هیچ چیز عملکردی نیست. هیچ بیمارستان نیست ، هیچ مدرسه ای … همه چیز نابود شده است. “

بعد از ظهر روز سه شنبه ، التمیمی به قصد بازیابی آنچه در درگیری های جمعه از دست رفته بود ، به میدان “آرام” خود بازگشت.



[ad_2]