نبرد در سودان: جدول زمانی رویدادهای کلیدی | اخبار درگیری

[ad_1]

شش هفته پس از آغاز درگیری بین ارتش سودان و نیروهای RSF، چندین توافق آتش بس شکست خورده و صدها نفر کشته شدند.

تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ سودان که اکنون در هفته هفتم خود قرار دارد، با شکست بزرگی مواجه شد، زیرا ارتش سودان مذاکرات با نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی رقیب (RSF) را قطع کرد.

گفت‌وگوها در شهر بندری جده عربستان سعودی در اوایل ماه مه با هدف حفاظت از غیرنظامیان و اجرای توافق‌های آتش‌بس که مکرراً نقض شده‌اند، آغاز شد.

بر اساس پروژه داده‌های مکان‌ها و رویدادهای درگیری‌های مسلحانه، بیش از 1800 نفر از زمان آغاز جنگ در اواسط آوریل کشته شده‌اند و بیش از 1.6 میلیون نفر در داخل یا خارج از کشور آواره شده‌اند. آنها به مصر، چاد و سودان جنوبی فرار می کنند.

در اینجا تحولات اصلی جنگ در این کشور شمال شرق آفریقا مشاهده می شود.

15 آوریل: درگیری آغاز شد

در 15 آوریل، تیراندازی و انفجارهای شدید، پایتخت، خارطوم را لرزاند و باعث وحشت در شهر بیش از پنج میلیون نفری در رود نیل شد.

ارتش به رهبری عبدالفتاح البرهان، حاکم واقعی سودان، و نیروی پشتیبانی سریع (RSF) به رهبری محمد حمدان داگالو، معاون برهان، رقیب بدل شده برهان، معروف به “همدی”، هر یک دیگری را متهم به حمله اول می کنند.

این درگیری ها پس از سال ها بی ثباتی و کودتاهای متعدد رخ می دهد.

درگیری‌ها در منطقه غربی دارفور نیز در حال وقوع است، منطقه‌ای که هنوز درگیر جنگ وحشیانه‌ای است که در سال 2003 در زمان حاکم دیرینه عمر البشیر آغاز شد.

22 آوریل: عجله برای تخلیه

کشورها عجله دارند تا شهروندان خود را از خارطوم از طریق هوا یا در امتداد جاده های بیابانی که برخی از آنها مملو از خودروهای نظامی سوخته شده است، خارج کنند.

هزاران نفر در جریان فرار دیوانه وار فرار می کنند، در حالی که بسیاری از سفارتخانه ها غارت می شوند.

میلیون‌ها سودانی در خانه‌های خود گیر افتاده‌اند، بسیاری از آنها به سرعت با کمبود آب، غذا، دارو و لوازم اولیه مواجه هستند و از جنگ شهری و غارتگران سرگردان می‌ترسند.

25 آوریل: آتش بس شکست خورد، فرار از زندان

آمریکا و عربستان سعودی بر سر آتش بس 72 ساعته مذاکره کردند، اما به سرعت شکست خورد. مجموعه ای از توافقات متعاقب آتش بس که پس از آن نیز به همین سرنوشت دچار شد.

احمد هارون، یکی از چهره های برجسته رژیم البشیر که در سال 2019 سرنگون شد، اعلام کرد که از زندان فرار کرده است.

ارتش می گوید البشیر، که توسط دادگاه کیفری بین المللی به اتهام نسل کشی در رابطه با جنگ دارفور تحت تعقیب است، قبل از شروع جنگ به بیمارستان منتقل شد.

تعاملی_پناهندگان_سودان_مه29_4

26 آوریل:

سازمان های امدادی هشدار را به صدا در می آورند زیرا تلاش های امدادی در سراسر کشور مختل شده است. سازمان‌ها در تلاش هستند تا بفهمند چگونه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و در عین حال کارگران خود را در میان جنگ حفظ کنند.

27 آوریل:

ارتش سودان و RSF توافق کردند که آتش بس خود را برای «72 ساعت دیگر» در بحبوحه ادامه خشونت ها در خارطوم و منطقه دارفور غربی تمدید کنند.

اما به گفته شاهدان، درگیری ادامه یافت زیرا هواپیماهای جنگی بر فراز حومه شمالی پایتخت گشت زنی می کردند و جنگنده ها در زمین به تبادل آتش توپخانه و مسلسل سنگین پرداختند.

5 مه: آفریقایی “فال جویندگان”

فولکر پرتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد می‌گوید «بخت‌جویان» مسلح از مالی، چاد و نیجر با فریب پول و طلا به مبارزه می‌پیوندند.

ادعای او منعکس کننده ادعای ارتش است که RSF از مزدوران سایر نقاط آفریقا استفاده می کند.

6 مه: مذاکرات در جده آغاز شد

مذاکرات مورد حمایت آمریکا و عربستان سعودی بین فرستادگان ارتش و RSF در جده آغاز شد.

11 مه:

هر دو طرف موافقت کردند که اجازه دهند کمک های بشردوستانه ضروری فوری به مناطق جنگ زده برسد و متعهد شدند که “حفاظت از غیرنظامیان را تضمین کنند”، اما دوباره جنگ هرگز متوقف نمی شود.

22 مه:

آتش بس یک هفته ای جدید در 22 مه اجرایی شد، اما همچنین بارها نقض شده است.

27 مه:

البرهان خواهان برکناری نماینده سازمان ملل در سودان، ولکر پرتس، با متهم کردن وی به تحریک درگیری است.

31 مه: ارتش می رود

در 31 مه، ارتش اعلام کرد که مشارکت خود در مذاکرات آتش‌بس را به حالت تعلیق درآورده و نیروهای RSF را به عدم رعایت تعهدات آتش‌بس خود متهم کرده است.

[ad_2]