نبرد دیوید علیه جالوت در صنعت برنامه دوستیابی در حال رخ دادن است | دین

[ad_1]

بیش از یک دهه پیش، زمانی که شهزاد یونس یک وب‌سایت همسریابی و ازدواج فقط مسلمان راه‌اندازی کرد، فکر می‌کرد که مشکلاتش از نوع معمولی است – جذب کاربر، رشد تجارت، کسب سود.

او اشتباه می کرد. در عوض، بزرگ‌ترین مانع او این است که چگونه می‌تواند از رقیبی که در چندین کشور در جبهه‌های مختلف از او شکایت می‌کند با هدف “خفه کردن رقابت” دفع کند.

یوناس، 38 ساله، یک بانکدار سرمایه گذاری بریتانیایی که به کارآفرینی تبدیل شده است، از سال 2016 با غول دوستیابی آنلاین Match Group که مالک Match.com، Tinder و OkCupid و سایر برندها است، مبارزه کرده است.

موضوع، عناصری از نام تجاری وب‌سایت آن است – عناصری که Match ادعا می‌کند بین پلتفرم‌های آن و یونس سردرگمی ایجاد می‌کند.

آخرین ضربه در اواخر آوریل وارد شد، زمانی که یونس جذابیت علامت تجاری در بریتانیا را از دست داد. وب سایت او که در ابتدا Muzmatch نام داشت، مجبور شد کلمه “match” را کنار بگذارد و آن را به سادگی به Muzz تغییر نام دهد.

زمانی که یوناس در سال 2011 وب سایت خود را از آپارتمان خود در لندن راه اندازی کرد، در حالی که تمام وقت در مورگان استنلی کار می کرد، این سناریویی نبود که پیش بینی می کرد.

یونس به الجزیره گفت: «این یک اتلاف وقت بود. “این من را تخلیه کرد و برای ما نزدیک به 2 میلیون دلار هزینه داشت، که برای [Match] این یک تغییر کوچک است اما ما را تحت تأثیر قرار می دهد و برای ما پول قابل توجهی است. ما این همه پول را صرف هزینه های قانونی کردیم که می توانست به چیز بهتری برود.

در خطر میلیون ها دلار برنده شدن است. به گفته شرکت مشاوره گراند ویو ریسرچ، ارزش بازار جهانی دوستیابی در سال 2021 به 8.9 میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود از سال 2022 تا 2030 با نرخ ترکیبی سالانه 6.9 درصد رشد کند.

در سال 2022، Match Group درآمد خالص 360 میلیون دلار با درآمد 3.18 میلیارد دلار گزارش کرد. در همین حال، یونس از تقسیم درآمد سالانه Muzz خودداری کرد، اما گفت که این تجارت سودآور است و نزدیک به 9 میلیون کاربر دارد.

“مسلمانان قرار نمی گذارند، آنها ازدواج می کنند”

یونس این وب سایت را به عنوان انجمنی راه اندازی کرد که در آن مسلمانان مجردی که امیدوارند ازدواج کنند می توانستند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. او دوست دارد بگوید: “مسلمانان قرار نمی گذارند، آنها ازدواج می کنند” و این فرصتی بود که ارائه می داد.

از آنجایی که کاربران در اوایل دهه 2010 به طور فزاینده ای به جای وب سایت ها به سمت پلتفرم های موبایل رفتند، یوناس در سال 2014 کار خود در مورگان استنلی را رها کرد و شش ماه را صرف ساختن نسخه اپلیکیشن سایت خود کرد. در سال 2015 آغاز شد.

این برنامه مانند سایت دارای لوگوی قلب قرمز است. یک سال بعد، یوناس علامت تجاری را برای نام “Muzmatch” در ایالات متحده به ثبت رساند و در اتحادیه اروپا درخواست کرد.

سپس مشکلات او شروع شد.

در سال 2016، وکلای Match Group با او تماس گرفتند و از او خواستند که علامت تجاری این نام را پس بگیرد. این ادعا می‌کند که نام تجاری – همراه با نامی که شامل کلمه “Match” است – سردرگمی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود کاربران باور کنند که Muzmatch متعلق به Match است.

اما جوناس از حذف کلمه “Match” از علامت تجاری خود امتناع کرد. او استدلال می کند که “کبریت” یک کلمه رایج است که برای برانگیختن سنت های خواستگاری انتخاب می شود. جوناس اضافه کرد که همچنان به درخواست Match لوگوی قلب را حذف کرده است.

در پایان، یونس گفت که به دلیل اعتراضات Match قادر به علامت تجاری نام شرکت خود در اتحادیه اروپا نیست و در عوض آن را در بریتانیا به ثبت رسانده است.

در سال 2017، Muzmatch در شتاب دهنده استارتاپ Y Combinator پذیرفته شد، جایی که 1.75 میلیون دلار سرمایه اولیه را جذب کرد.

یوناس گفت که یک سال بعد، Match دوباره تماس گرفت، این بار با پیشنهاد خرید Muzmatch به قیمت 15 میلیون دلار. وقتی جوناس نپذیرفت، او گفت که مچ با پیشنهادهای بالاتر، آخرین 35 میلیون دلار بازگشت.

مؤسس موز شهزاد یونس
یوناس بنیانگذار Muzz پیشنهاد خرید Match Group را رد کرد زیرا او را هیجان زده نمی کرد [Company handout]

یونس گفت: “من تلاش کردم تا ببینم آنها چه سودی برای ما خواهند داشت.” در آن زمان، میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در سری A را جذب می‌کرد، سرمایه اولیه که می‌تواند به یک استارت‌آپ کمک کند تا سر و صدا ایجاد کند. من اصلاً از پیشنهاد آنها هیجان زده نیستم.»

خطوط نبرد

از آن زمان، خطوط نبرد به طور محکم ترسیم شده است.

در سال 2019، Match شکایتی علیه Muzmatch در ایالت تگزاس، زادگاه غول دوست یابی، تنظیم کرد و مدعی شد که این استارتاپ حق ثبت اختراع حرکت حرکتی خود را نقض کرده و آن را به دزدی سایبری متهم کرده است. یونس آرام گرفت و تمام تند کشیدن ها را از برنامه خود حذف کرد.

اما پس از آن پرونده علامت تجاری بریتانیا مطرح شد. در آوریل 2022، پرونده حق استفاده از نام Muzmatch را در بریتانیا باخت و مجبور شد نام خود را به Muzz تغییر دهد. قاضی نیکلاس کادیک حکم داد که نام و نام تجاری Muzmatch ممکن است برخی از کاربران را به این باور برسانند که به شرکت Match مرتبط است.

یوناس شکایتی را ارائه کرد، اما یک روز بعد Match شکایت جدیدی را ارائه کرد و پلت فرم خود را به نقض حق ثبت اختراع در فرآیند تطبیق دیجیتال متهم کرد. دو طرف به بحث و گفتگو در این زمینه ادامه می دهند.

دادگاه تجدیدنظر در نهایت در پرونده نقض علامت تجاری از Match حمایت کرد.

سخنگوی ماچ در بیانیه ای به الجزیره از این تصمیم استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما همیشه می‌دانستیم که موزمچ به‌طور ناعادلانه از اعتبار و سرمایه‌گذاری ما در برندهای ما سود برده است و به ناحق به دنبال منافع خود از گروه Match استفاده کرده است». این نه تنها توسط یک، بلکه دو دادگاه تایید شده است.»

در همین حال، یوناس اعتقاد خود را حفظ می کند که این مورد مربوط به دیوید در مقابل جالوت است، یک استارتاپ کوچک که در مقابل یک رقیب ثروتمند قرار می گیرد. او گفت: «ما همیشه می‌دانستیم که شانس یک درخواست تجدیدنظر موفق به نفع ما نیست.

در گذشته، Match Group از برنامه های دوستیابی رقیب مانند Bumble و Tantan نیز شکایت کرده است. با بامبل برای رد این پرونده به توافق رسید. او با تان تن تسویه حساب کرد. و خود Match پس از دستیابی به اپلیکیشن Tinder مورد شکایت قرار گرفت. بنیانگذاران این اپلیکیشن، شرکت را به دستکاری داده ها و کم ارزش کردن Tinder برای تضمین ادغام مطلوب تر متهم کردند. Match در نهایت شکایت را حل و فصل کرد.

در حال حاضر، یوناس در حال مبارزه در شبکه‌های اجتماعی است، جایی که توییت می‌کند و TikTok درباره مشکلات حقوقی استارتاپ با Match پست می‌کند. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) را به این امید که قانونگذاران آن ممکن است مداخله کنند، نشان داد.

اما کارشناسان هشدار می دهند که لزوماً این راهی نیست که او باید حساب کند.

“بر اساس قانون ضد انحصار ایالات متحده، ممکن است برای یک تجارت با قدرت بازار یا انحصار، ضربه زدن به رقبا با دعوای بیهوده غیرقانونی باشد، اما برای برنده شدن، باید نشان دهید که شکایت واقعاً خارج از محدوده بوده است: تلاشی عینی بی اساس و بد نیت برای سرکوب کردن دانیل فرانسیس، استاد حقوق دانشگاه نیویورک و معاون سابق ضد انحصار در FTC گفت: رقبا.

“اگر دعوا موفقیت آمیز باشد، حتی در یک دادگاه پایین تر، این شواهد بسیار قانع کننده ای است که فراتر از حد مجاز نیست، بنابراین اگر Match در دادگاه پیروز شود، کاملا واضح است که دعوا قوانین ضد تراست را نقض نکرده است.” فرانسیس افزود: اگر زندگی را برای یک رقیب کوچکتر دشوارتر کند.

یونس هنوز امید زیادی دارد. او گفت: «دعوای حقوقی بریتانیا یک اختلاف ساده درباره علامت تجاری بود. این یک ارزیابی ضد تراست از Match Group نبود.

[ad_2]