نخست وزیر سابق سودان صدیق المهدی در اثر بیماری COVID-19 درگذشت سودان

[ad_1]

سعید المهدی آخرین نخست وزیر سودان قبل از برکناری در سال 1989 بود.

صادق المهدی ، نخست وزیر سابق سودان در اثر عفونت ویروس کرونا درگذشت. او 84 ساله بود.

در بیانیه ای کوتاه ، خانواده المهدی گفت که وی روز پنجشنبه ، سه هفته پس از بستری شدن در بیمارستانی در امارات متحده عربی ، درگذشت.

المهدی آخرین نخست وزیر سودان منتخب دموکراتیک است و در سال 1989 با یک کودتای نظامی که عمر البشیر رئیس جمهور پیشین را به قدرت رساند ، برکنار شد.

حزب معتدل اوما یکی از بزرگترین احزاب مخالف البشیر بود و المهدی حتی پس از برکناری وی نیز به عنوان شخصیتی با نفوذ باقی ماند.

ماه گذشته ، خانواده المهدی گفتند که آزمایش COVID-19 او مثبت است و چند روز بعد برای درمان به بیمارستانی در سودان در امارات متحده عربی منتقل شد.

در بیانیه ای ، حزب اوما گفت که مهدی صبح جمعه در شهر عمدورمان سودان به خاک سپرده خواهد شد.

این حزب گفت: “ما به مردم سودان درگذشت آنها را تسلیت می گوییم.”

آژانس خبری رسمی سودان گفت المهدی “بیش از 65 سال متوالی” شخصیتی منحصر به فرد در سیاست و زندگی عمومی سودان بود که به وقایع شکل می داد و به پیشرفت و توسعه کشور کمک قابل توجهی می کرد. ” وی همچنین از تعهد خود به دموکراسی در سودان تمجید کرد.

درست زمانی که اعتراضات نسبت به وخیم شدن اوضاع اقتصادی و حکومت البشیر در حال شتاب گرفتن بود ، المهدی پس از یک سال خود تبعیدی در دسامبر 2018 به سودان بازگشت. دخترش ، ماریام صدیق المهدی ، معاون حزب اوما ، در میان بازداشت شدگان در تظاهرات بود.

اگرچه هنوز جانشین رهبر حزب اعلام نشده است ، وی بارزترین رهبر حزب در مذاکرات سیاسی و رسانه ها در سالهای اخیر است.

احزاب مخالف تحت حاکمیت 30 ساله البشیر به شدت ضعیف شدند و در طول انتقال سودان برای دستیابی به قدرت با ارتش جنگیدند و ادامه وحدت حزب ذهن را برای حفظ توازن قدرت بسیار مهم دانست.

پس از اینکه ارتش البشیر را به قدرت وادار کرد ، المهدی با اصرار بر انتقال به حکومت غیرنظامی ، نسبت به خطرات کودتا هشدار داد و خواستار ادغام یک نیروی پشتیبانی سریع و شبه نظامی (RSF) شد.



[ad_2]