نیازهای انرژی مالزی با ادعاهای چین در دریای چین جنوبی تضاد دارد | انرژی

[ad_1]

کوالالامپور، مالزی – هنگامی که انور ابراهیم، ​​نخست وزیر مالزی در اوایل ماه جاری اولین سفر رسمی خود را به چین انجام داد، مقامات چینی اکتشاف نفت و گاز مالزی در منطقه انحصاری اقتصادی آن (EEZ) در دریای چین جنوبی را زیر سوال بردند.

انور در پاسخ به سوال پارلمان در 4 آوریل گفت که چین نگران است که شرکت انرژی دولتی پتروناس “فعالیت های زیادی در منطقه ای انجام می دهد که چین نیز مدعی آن است.”

انور گفت که به همتایان چینی خود گفته است که مالزی این منطقه را قلمرو مالزی می داند و «بنابراین پتروناس به فعالیت های اکتشافی خود در آنجا ادامه خواهد داد».

این مبادله بر تلاش‌های فزاینده پکن برای تحت فشار قرار دادن کوالالامپور برای عدم بهره‌برداری از منابع انرژی تحت کنترل خود تاکید می‌کند، حتی در شرایطی که انور به دنبال تعمیق روابط چین و مالزی است.

پکن مدعی حاکمیت بر بیش از 90 درصد از دریای چین جنوبی از طریق “خط نه خط تیره” خود است که از مناطق انحصاری اقتصادی ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و اندونزی عبور می کند.

در سال 2016، یک هیئت داوری بین المللی در لاهه حکم داد که هیچ مبنای قانونی برای ادعاهای پکن در مورد آبراه استراتژیک وجود ندارد. بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها، دولت ها دارای حقوق ویژه ای برای بهره برداری از منابع طبیعی در منطقه اقتصادی انحصاری خود هستند که 200 مایل دریایی (370 کیلومتر) از خط ساحلی امتداد دارد.

کالین کوه، یک پژوهشگر، گفت: “با توجه به اینکه این اولین سفر انور به پکن در سمت جدید خود به عنوان نخست وزیر است، من معتقدم که چین تلاش برای متقاعد کردن مالزی برای توقف فعالیت انرژی در این مناطق آسیب دیده، به ویژه در نزدیکی ساراواک را مناسب می دانست.” عضو موسسه مطالعات دفاعی و استراتژیک مستقر در سنگاپور به الجزیره گفت.

Koh گفت که پکن از روابط عمیق اقتصادی مالزی با چین و اهرم اقتصادی که می تواند برای فشار دادن به کوالالامپور در این موضوع استفاده کند آگاه است.

چین برای 14 سال متوالی بزرگترین شریک تجاری مالزی بوده است و تجارت دوجانبه در سال 2022 به 203.6 میلیارد دلار رسیده است.

در حالی که انور از محل اکتشاف مورد مناقشه نامی نبرد، به طور گسترده فهمیده شد که منظور او میدان گازی کاساوری است که در حدود 200 کیلومتری (124 مایلی) سواحل ایالت ساراواک در بورنئو مالزی قرار دارد.

در سال‌های اخیر، کشتی‌ها و هواپیماهای چینی بارها وارد آب‌ها و حریم هوایی نزدیک میدان گازی شده‌اند که اعتراضات کوالالامپور را برانگیخته است.

در سال 2021، سیف الدین عبدالله، وزیر امور خارجه وقت مالزی گفت که انتظار دارد کشتی‌های چینی بیشتری وارد این منطقه شوند، در حالی که پتروناس این سایت را توسعه می‌دهد، که در سال 2011 کشف شد و حاوی حدود 3 تریلیون فوت مکعب منابع گاز قابل بازیافت است.

کاساواری مطمئناً به اندازه هر سایت حفاری در دریای چین جنوبی تحت فشار است [from Chinese ships]گرگ پاولینگ، مدیر ابتکار شفافیت دریایی آسیا، مستقر در واشنگتن، به الجزیره گفت.

از لحاظ تاریخی، ما CCG را دیده‌ایم [Chinese Coast Guard] پاولینگ گفت که کشتی‌های چینی به طور عمدی خطر برخورد را برای تحت فشار قرار دادن شرکت‌ها برای توقف پذیرش قراردادهای خدماتی روی سکوها، می‌گویند.

پولینگ گفت که گارد ساحلی چین در حال تعلیق عملیات در کاساواری، میدان گازی Nam Con Son ویتنام و میدان گازی Tuna اندونزی است، زیرا آنها تنها پروژه های بزرگ توسعه یافته در خط 9 داش هستند.

دریای چین جنوبی
علیرغم ادعاهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و اندونزی، چین مدعی حدود 90 درصد از دریای چین جنوبی است. [File: Jam Sta Rosa/AFP]

علیرغم ادعاهای عمده خود در دریای چین جنوبی، پکن اعلام کرده است که مایل است با مالزی برای حل اختلافات خود از طریق گفتگو و رایزنی همکاری کند.

کو گفت پکن و کوالالامپور علیرغم اختلافاتشان در این موضوع خویشتنداری نشان داده اند.

کخ گفت: «هنوز هیچ اقدام شدیدی فراتر از موقعیت نیروهای دریایی آنها انجام نشده است، در حالی که ارتباطات دیپلماتیک بین این دو پایتخت تا حد زیادی از کانون توجه – برای جلوگیری از التهاب اوضاع – از طریق یک کانال عقب مانده است.»

چین مشتاق ایجاد یک دولت مالزی دوستانه تحت انور است و به نظر می رسد که هر دو طرف همچنان بر به اصطلاح “تصویر بزرگ” روابط همه جانبه خود تأکید می کنند، که بیش از مناقشه دریای چین جنوبی حوزه های توافق را پوشش می دهد. “

ثروت میدان کاساواری، که Tengku Muhammad Taufik Tengku Aziz، مدیر اجرایی پتروناس گفت به اندازه کافی بزرگ است تا اطمینان حاصل شود که شرکت او یکی از پنج صادرکننده برتر LNG در جهان باقی می ماند، نشان می دهد که چقدر سهام در دریای چین جنوبی بالا رفته است.

به گفته اداره توسعه سرمایه گذاری مالزی، صنعت نفت و گاز مالزی ستون اصلی اقتصاد است و حدود 20 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می دهد.

آره کیم لنگ، استاد اقتصاد در دانشگاه مالزی سان وی که یکی از اعضای کمیته مشورتی انور است، گفت: ذخایر گاز قابل بازیافت 3 تریلیون فوت مکعب میدان گازی کاساواری به تنهایی تقریباً 10 درصد از ذخایر گاز طبیعی مالزی را تشکیل می دهد.

یی به الجزیره گفت: «بنابراین، میدان نفتی که قرار است در سال جاری شروع به کار کند، دارایی کلیدی برای حفظ درآمدهای صادرات نفت و گاز کشور و تامین نیازهای انرژی داخلی آن به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق واردات است.

انتظار می رود این میدان گازی پس از بهره برداری تا 900 میلیون فوت مکعب گاز در روز تولید کند.

پتروناس از اظهار نظر در مورد فعالیت های چین در نزدیکی عملیات خود در دریای چین جنوبی خودداری کرد.

با این حال، یک سخنگوی گفت که توسعه کاساواری، که شامل بزرگترین پروژه جذب و ذخیره کربن در جهان است، برای تلاش های این شرکت برای دستیابی به انتشار خالص کربن صفر تا سال 2050 حیاتی خواهد بود.

سخنگوی شرکت پتروناس با بیان اینکه پروژه میدان گازی کاساوری در سواحل ساراواک آغازی برای پذیرش CCS برای میادین پرکربن توسط پتروناس است، گفت: انتظار می رود این پروژه بیش از 3.3 میلیون تن دی اکسید کربن جذب کند. (CO2) در هر سال پس از اتمام آن در سال 2026.

[ad_2]