نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو در بحبوحه درگیری های شدید موانع ایجاد کردند | اخبار ناتو

[ad_1]

تنش ها پس از پیروزی نمایندگان آلبانیایی قومی در انتخابات محلی که توسط صرب ها بایکوت شد آغاز شد.

نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو پس از درگیری هایی که ده ها تن از نیروهای بین المللی و معترضان را مجروح کردند، نرده های فلزی و موانع سیم خاردار را در یک شهر شمالی نصب کردند.

این موانع پس از آن ایجاد شد که صدها صرب قومی شروع به تجمع در خارج از ساختمان شهرداری در Zvecan، شهری در شمال کوزوو در 45 کیلومتری (28 مایلی) شمال پایتخت پریشتینا کردند.

روز دوشنبه، با حدود 4000 سرباز در این کشور، ناتو 700 سرباز اضافی را به شمال کوزوو فرستاد تا به مهار اعتراضات خشونت آمیز کمک کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به خبرنگاران در اسلو، نروژ، گفت: ما تصمیم گرفتیم 700 نیروی ذخیره عملیاتی اضافی را در بالکان غربی مستقر کنیم و یک گردان اضافی از نیروهای ذخیره را در حالت آماده باش قرار دهیم تا در صورت نیاز آنها نیز مستقر شوند. .

خشونت ابتدا در شمال کشور در آخر هفته پس از منصوب شدن آلبانیایی‌های قومی به عنوان شهردار مناطق تحت سلطه صرب‌ها در رأی‌گیری که توسط اکثریت صرب‌ها بایکوت شد آغاز شد.

از آن زمان، برخی در کشور تلاش های مکرری برای تصاحب دفاتر در Zvečany، جایی که شهرداران پست های خود را در دست گرفتند، انجام داده اند.

پلیس کوزوو از گاز اشک آور برای متفرق کردن صرب هایی که هفته گذشته سعی در ممانعت از ورود مقامات به ساختمان های شهرداری در شهر داشتند، استفاده کرد.

نیروهای ناتو در کوزوو (KFOR) با معترضان درگیر شدند
درگیری سربازان نیروی ناتو کوزوو (KFOR) با معترضان محلی صرب کوزوو در ورودی دفتر شهرداری در شهر Zvecan، کوزوو [Laura Hasani/Reuters]

هنگامی که صرب ها سعی کردند جلوی آنها را بگیرند، پلیس کوزوو از گاز اشک آور در Svečan استفاده کرد که منجر به درگیری با نیروهای ناتو شد.

معترضان صرب تبار خواستار خروج شهرداران آلبانیایی تبار و پلیس کوزوو از شمال کوزوو هستند.

ایالات متحده کوزوو را به دلیل تشدید تنش ها با صربستان محکوم کرده و گفته است که قدرتی که برای انتصاب شهرداران در مناطق صرب نشین استفاده می شود، تلاش ها برای بهبود روابط با صربستان را تضعیف می کند.

واشنگتن همچنین شرکت کوزوو در تمرینات نظامی را لغو کرد.

جفری هوونیر، سفیر ایالات متحده در کوزوو به خبرنگاران گفت: «ما در حال بررسی پیامدهای دیگر هستیم.

جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رهبران کوزوو و صربستان خواست راهی برای کاهش تنش بیابند.

بورل گفت: «ما امروز خشونت زیادی در اروپا داریم، ما نمی توانیم درگیری دیگری را تحمل کنیم.

نیروهای آمریکایی ناتو
سربازان نیروهای آمریکایی کوزوو (KFOR) به رهبری ناتو در نزدیکی یک دفتر شهرداری در لپوساویچ، کوزوو نگهبانی می‌دهند. [Fatos Bytyci/Reuters]

روز سه‌شنبه، روسیه که مدت‌ها روابط نزدیک با صربستان حفظ کرده است، خواستار «گام‌های قاطع» برای پایان دادن به خشونت شد.

وزارت امور خارجه از غرب خواست تا سرانجام تبلیغات دروغین خود را خاموش کند و صرب ها را در حوادث کوزوو مقصر بداند.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، ارتش را در حالت آماده باش کامل قرار داد و به واحدها دستور داد تا به مرز نزدیک تر شوند.

اکثر صرب های شمال کوزوو هرگز اعلامیه استقلال کوزوو در سال 2008 از صربستان را نپذیرفته اند و بلگراد را پایتخت خود می دانند.

در حالی که آلبانیایی های قومی بیش از 90 درصد جمعیت کوزوو را تشکیل می دهند، صرب های شمالی خواستار توافقی با میانجیگری اتحادیه اروپا برای ایجاد شهرداری های خودمختار در این منطقه شده اند.

[ad_2]