همه گیری ، زخم مهیب اسرائیل را نشان می دهد خاورمیانه

[ad_1]

بسیاری از سیاستمداران اسرائیلی ، به ویژه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو ، مبارزه علیه ویروس کرونا را “جنگ” توصیف کرده اند ، زمانی که اخلاق اسرائیلی و یهودی با اعلام همبستگی ، لغو اختلافات داخلی و ایستادن در صف پشت مبارزان. این مهمترین تجربه در تمام جنگهای متعدد در اسرائیل است – به استثنای ویروس کرونا.

این نه تنها وحدت ایجاد نمی کند ، بلکه با اکثریت صهیونیست یهودی که دولت را منبع اصلی قدرت می داند در برابر اقلیت اولترا ارتدکس ، که به دنبال روحانیت برای تفسیر اقتدار یک قدرت بالاتر است ، مخالف است.

هیچ چیز بهتر از یک تماس تلفنی چند روز قبل ، که در آن موشه گافنی ، پیشکسوت کنست از حزب یهودیت تورات متحد ، به نتانیاهو گفت بدون شک او و رای دهندگان وی تصمیم دارند که به فرمان رهبر عالی روحانی خود ، خاخام هایم كنیوسکی و برای فرستادن فرزندان و جوانان آنها به مدرسه ، حتی زمانی كه وزارت بهداشت از ترس افزایش جهش عفونت های COVID-19 دستور تعطیلی مداوم مدارس را صادر كرد.

در بیانیه ای ، گافنی افزود كه اطمینان دارد كه او “بزرگترین” است. [rabbinical authority] از نسل او “گله او را منحرف نخواهد کرد. كانیفسكی ، 92 ساله ، خود به این ویروس مبتلا شد و تصمیمات ناراحت كننده وی مبنی بر ادامه تحصیل و نماز خواندن علی رغم این بیماری همه گیر را عامل شیوع در شهرها و محله های فوق ارتدوكس دانست.

خاخام ایساکار دو روکیچ ، رهبر معنوی یک جامعه 10 هزار نفری Hasidic ، فراتر از این هم رفت و خاخامانی را که به م believeمنان دستور می دادند دستورالعمل های رسمی دولت را دنبال کنند ، محکوم کرد و گفت: “خاخام ها می خواهند از مقامات دلجویی کنند”. روکیچ خود در ماه اوت ، چند روز پس از ازدواج با نوه خود با حضور هزاران نفر ، با تخلف از دستورالعمل های سختگیرانه برای محدود کردن اجتماعات عمومی ، با COVID-19 معامله کرد.

بنابراین ، در حالی که اکثر کودکان اسرائیلی در خانه و در حال مطالعه Zoom ، دهها هزار کودک و جوان اولترا ارتدکس ، معلمان و والدین آنها در 19 اکتبر به مدرسه باز می گشتند ، ویروس را بدون مزاحمت منتشر کردند. تصاویر تلویزیونی از کودکان که با خوشحالی از یشیوا (مدارس مذهبی) می پرند خشم بسیاری را برانگیخته است. طبق گفته وزارت بهداشت ، 34 درصد از افراد آلوده به COVID-19 اعضای جامعه فوق ارتدوکس هستند ، که 12 درصد از جمعیت را تشکیل می دهد.

پس چرا دولتی که بازسازی مدارس ، مغازه ها ، مراکز خرید و رستوران ها را ممنوع می کند و جریمه های سنگینی را برای متخلفان وضع می کند ، نتوانسته قانونی علیه رهبران اولترا ارتدکس که به نفع چنین تخلفاتی تبلیغ می کنند ، وضع کند؟

پاسخ در سیاست بیزانس اسرائیل نهفته است ، که باعث می شود احزاب نمایندگان جامعه فوق ارتدوکس برای جذب اکثریت لازم از کنست برای تشکیل یک ائتلاف حاکم ضروری باشند. رهبران سیاسی با خواستگاری از رهبران خاخام و نمایندگان سیاسی آنها ، وعده صدقات و قانون فرخنده ، با نادیده گرفتن این واقعیت که برخی از این خاخام ها ارزش های دموکراسی و برابری را به رسمیت نمی شناسند ، صداهای فوق ارتدکس را بسیج می کنند. در جوامع فوق ارتدکس ، زنان از شرکت در انتخابات منع می شوند ، قوانین مذهبی جایگزین قوانین ایالتی می شود ، ازدواج مدنی و ازدواج همجنسگرایان تابو است و حمل و نقل عمومی در روزهای شنبه و تعطیلات یهودیان متوقف می شود.

این اپیدمی این قوانین عجیب و غریب بازی را به چالش کشید ، که اکثر اسرائیلی ها آن را اجتناب ناپذیر می پذیرند. به عنوان مثال ساکنان شهر حومه رامات گان که از قوانین ایالتی پیروی می کنند ، بیشتر نگران شیوع گسترده در شهر فوق ارتدکس همسایه ، بنی براک هستند ، که چنین نیست. آنها تا آنجا پیش رفتند که از شهردار خود خواستند “دیوار تقسیم کننده” در امتداد مرزهای شهرداری بین دو جامعه ایجاد کند.

با این تصور که کاهش شدید تعداد موارد COVID-19 که در محاصره دوم طی روزهای اخیر حاصل شده ادامه پیدا نخواهد کرد ، تاکنون اسرائیلی ها به طور جدی منتظر سد راه سوم هستند.

نظرسنجی موسسه اسرائیل برای دموکراسی نشان می دهد که بخش عمده ای از اسرائیلی های عرب (69 درصد) و اکثریت جامعه یهودی غیر ارتدکس (53 درصد) معتقدند که اکثر ارتدوکس های فوق العاده محاصره را نقض کرده اند. از طرف دیگر ، تنها یک درصد از کسانی که خود را فوق ارتدوکس معرفی می کنند معتقدند که اکثریت جامعه آنها مقررات انسداد را نقض کرده اند. این برداشت ها به تنش های بیشتری در جامعه اسرائیل دامن می زند.

در حقیقت ، اپیدمی ویروس کرونا ، زخم پوسیده ای را نشان می دهد که جامعه یهودی اسرائیل را بیش از هر درگیری دیگری از جمله درگیری اعراب و اسرائیل تهدید می کند. چشم اندازهای غلبه بر شکاف بین کسانی که از حاکمیت خداوند حمایت می کنند و کسانی که به حاکمیت مردم اعتقاد دارند مانند چشم انداز مخلوط کردن روغن و آب است.

اسرائیلی ها به جای خاموش کردن هشدارهای کر کننده و پذیرفتن این واقعیت تحریف شده ، باید از بحران ویروس کرونا درس بگیرند و دریابند که دموکراسی بدون برابری در برابر قانون وجود ندارد. اسرائیل ثابت کرده است که می داند چگونه دشمنان خارجی را شکست دهد ، اما همانطور که اشعیا نبی هشدار داد ، “ویرانگران شما و کسانی که شما را هدر داده اند از شما بیرون می آیند.”

نظرات بیان شده در این مقاله از نظر نویسنده است و لزوماً منعکس کننده تحریریه الجزیره نیست.



[ad_2]