هندوراس و گواتمالا در حال آماده شدن برای طوفان بعدی هستند هندوراس

[ad_1]

آمریکای مرکزی که هنوز توسط طوفان اتا نورد شده است ، انتظار می رود باران شدید و وزش باد از طوفان گرمسیری ایوتا در روز دوشنبه انجام شود.

هندوراس و گواتمالا که هنوز در اثر ویرانی های مرگبار طوفان اتا به وجود آمده اند ، در حال آماده شدن برای طوفان گرمسیری دیگری برای ضربه زدن به منطقه هستند.

در بیانیه ای که ساعت 10 صبح به وقت ET (3 بعدازظهر به وقت گرینویچ) روز شنبه منتشر شد ، مرکز ملی طوفان (NHC) مستقر در ایالات متحده هشدار داد که انتظار می رود طوفان گرمسیری Iota تشدید شود و “بادهای خطرناک ، طوفان ها و بارندگی” را به آمریکای مرکزی از دوشنبه.

NHC گزارش داد ، طوفان در حدود 545 کیلومتری (340 مایل) کینگستون ، جامائیکا واقع شده است.

این آژانس در بیانیه ای گفت: “پیش بینی می شود كه یوتا با نزدیك شدن به یك طوفان بزرگ در نزدیكی آمریكای مركزی باشد.”

به گزارش رویترز ، این منطقه پس از وقوع طوفان اتا در گروه 4 در اوایل ماه جاری و کشته شدن حداقل 120 نفر ، در حال بهبود است.

باران شدید منجر به جاری شدن سیل و رانش زمین در چندین کشور شده است.

مقامات گواتمالا صبح شنبه گفتند كه گل و لای 10 نفر را در ایالت چیكیمولا در نزدیكی مرز با هندوراس دفن كرده است. کارگران اورژانس گفتند که آنها دو نفر را نجات دادند و سه جسد را پیدا کردند ، در حالی که پنج نفر دیگر هنوز ناشناخته بودند.

ساکنان آسیب دیده از طوفان اتا برای دریافت غذای اهدایی در Planeta ، هندوراس در صف ایستاده اند [Delmer Martinez/AP]

منطقه آلتا وراپاز در گواتمالا به ویژه تحت تأثیر اتا قرار گرفته است ، زیرا کوه در روستای کویا تا حدی فرو ریخت و ده ها نفر را به قتل رسانده و زنده به گور کرد.

عملیات امداد و نجات در هندوراس و گواتمالا به دلیل تخریب جاده ها و پل ها به تأخیر افتاده است و مقامات مجبور به فراخوانی خدمات نظامی و استفاده از هلی کوپتر و قایق موتوری برای نجات افراد گرفتار در خانه هایشان می شوند.

Iota اکنون یک سیستم رکوردشکنی است ، سی امین طوفان در فصل طوفان های شدید امسال در اقیانوس اطلس.

اینگونه فعالیتها توجه به تغییر اقلیم را جلب کرده است ، دانشمندان می گویند باعث ایجاد طوفانهای مرطوب تر ، قوی تر و مخرب تر شده است.

NHC گفت طوفان می تواند منجر به سیل تهدید کننده زندگی شود و باعث شود رودخانه ها تا روز چهارشنبه در مناطقی از هائیتی ، جامائیکا و آمریکای مرکزی حاشیه خود را ترک کنند.



[ad_2]