هند سد براهماپوترا را بر خلاف برنامه های چین در نظر گرفته است منطقه آسیا و اقیانوسیه

[ad_1]

یک مقام هندی به رویترز گفت که سد بزرگ در آروناچال پرادش برای کاهش اثرات سوverse پروژه های بالادست سد چینی در نظر گرفته شده است.

یک مقام هندی روز سه شنبه پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر اینکه چین می تواند در بخشی از رودخانه براهماپوترا سد ایجاد کند ، هند در حال بررسی طرحی برای ساخت پروژه برق آبی 10 گیگاواتی (GW) است.

این رودخانه که در چین با نام Jarlung Tsangpo نیز شناخته می شود از تبت به ایالت آروناچال پرادش هند و از طریق آسام به بنگلادش می ریزد. مقامات هند نگران این هستند که پروژه های چینی باعث ایجاد سیل یا کمبود آب شود.

TS Mehra ، یک مقام ارشد در وزارت فدرال آب هند ، به رویترز گفت: “نیاز به ساعت داشتن یک سد بزرگ در آروناچال پرادش است تا اثرات سوverse پروژه های سد چینی را کاهش دهد.”

مهرا با بیان اینکه طرح هند ظرفیت ذخیره سازی آب بزرگی را برای جبران تأثیر سدهای چینی بر جریان آب ایجاد می کند ، گفت: “پیشنهاد ما در بالاترین سطح در دولت در دست بررسی است.”

روابط دیپلماتیک هند و چین در پایین ترین سطح قرار دارد و ماه ها سربازان در مرز هیمالیای غربی قفل شده اند.

برخی از تحلیلگران هشدار داده اند كه با نزدیك شدن فعالیت های سد سازی در پكن به مرز هند و هند ، محاصره براهماپوترا به طور بالقوه می تواند به نقطه اشتعال دیگری تبدیل شود.

برهما سلانی ، متخصص روابط هند و چین ، در توئیتی نوشت: “هند با تجاوز زمینی چین در هیمالیا ، تجاوزهای دریایی به حیاط پشتی آن و ، همانطور که یادآوری های اخیر به ما یادآوری می کند ، حتی جنگ های آبی است.”

روز دوشنبه ، رسانه های دولتی چین با استناد به یک مدیر اجرایی ، گزارش دادند که این کشور می تواند تا 60 گیگاوات ظرفیت برق آبی را در بخشی از براهماپوترا ایجاد کند.

اثرات سوverse بر هند

یانگ زونگ ، رئیس شرکت دولتی ساخت و ساز انرژی چین ، در یک کنفرانس صنعتی گفت که برنامه ریزی برای بستن این رودخانه “یک فرصت تاریخی” است.

“ما به طور رسمی به آنها (چینی ها) می گوییم که هر پروژه ای که شما انجام می دهید نباید تأثیر سوverse بر هند بگذارد. آنها تضمین هایی داده اند ، اما ما نمی دانیم تضمین های آنها چه مدت دوام خواهد آورد. “

پروژه های آبی رودخانه های بزرگ آسیا منبع فزاینده تنش منطقه ای در سال های اخیر بوده است. در جنوب شرقی آسیا ، چین با این ادعا روبرو شده است که مجموعه ای از سدها ساخته شده در مکونگ باعث بدتر شدن خشکسالی در کشورهای پایین دست شده است ، که پکن آنها را رد می کند.

سایانانگشو موداک ، محقق اندیشکده مستقر در دهلی نو ، گفت: اگر چینی ها سدی در اطراف به اصطلاح “خم بزرگ” ایجاد کنند ، جایی که جارلونگ قبل از ورود به هند به جنوب می پیچد و رودخانه مقدار قابل توجهی آب را جمع می کند ، نگران خواهند شد. بنیاد تحقیقات ناظر.

وی گفت ، با این حال ، این منطقه از نظر زمین شناسی نیز ناپایدار است و ساخت سد بالقوه را به چالش می کشد.

در بنگلادش ، شیخ روكون ، دبیر كل حفاظت از حفاظت در Riverine People ، گفت كه قبل از ساخت سد توسط چین باید بحث چند جانبه صورت گیرد.

“همسایگان پایین دست چین دلیل خوبی برای نگرانی دارند. جریان آب مختل خواهد شد “.

هند و بنگلادش همچنین درگیر اختلافات طولانی مدت بر سر تقسیم آب رودخانه هستند. دو کشور 54 رودخانه مشترک دارند.



[ad_2]