واکسن ها علیه COVID-19 در نقشه ها و نمودارها توضیح داده شده است اخبار امکانات

[ad_1]

انواع مختلف واکسن COVID-19 کدامند؟

در حالی که جهان برای سریعترین تولید واکسن تاکنون آماده می شود ، چندین شرکت دارویی راه های مختلفی را برای تولید پادزهر همه گیری که از مارس سال جاری جهان را به گروگان گرفته است ، در پیش گرفته اند.

طبق مرکز منابع ویروس کرونا ویروس جان هاپکینز ، در نتیجه حداقل 1.3 میلیون نفر جان خود را از دست داده اند و حداقل 59 میلیون نفر در سراسر جهان به COVID-19 آلوده شده اند.

با توجه به اقتصاد جهانی ، میلیون ها نفر از خانه کار می کنند و طبق گفته یونیسف ، 463 میلیون کودک در سراسر جهان که نمی توانند به آموزش از راه دور دسترسی پیدا کنند ، نیاز به واکسن فوری است.

RNA: RNA که با اسید ریبونوکلئیک مخفف می شود ، یکی از مهمترین مولکولهای – مولکولهای بزرگتر حاوی پروتئین ، چربی و کربوهیدرات – برای زندگی است. واکسن های RNA با قرار دادن یک توالی mRNA (مولکولی که به سلول ها می گوید چه چیزی برای ساختن) در یک سیستم رمزگذاری شده به عنوان یک آنتی ژن خاص بیماری کار می کنند.

DNA: DNA که با اسید دئوکسی ریبونوکلئیک مخفف می شود ، یکی دیگر از مهمترین مولکولهای زندگی است. واکسن DNA شامل معرفی مستقیم در بافتهای مناسب یک پلاسمید ، یک مولکول دو رشته ای است که در سلولهای باکتریایی وجود دارد.

بردار ویروسی: در این واکسنها از ویروسهای زنده برای انتقال DNA به سلولهای انسان استفاده می شود. این یکی از م mostثرترین روشهای انتقال ژن برای اصلاح انواع سلولهای خاص یا بافتها برای اهداف درمانی است.

زیر واحد پروتئین: این از بخشی از ویروس ، در این مورد از پروتئین ، برای ایجاد واکسن استفاده می کند. این واکسن ها را می توان تقریباً به هر کسی که به آنها احتیاج دارد ، از جمله افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف و مشکلات سلامتی طولانی مدت هستند ، تزریق کرد ، زیرا به سیستم ایمنی آسیب نمی رساند.

ویروس غیرفعال شده: این نوع واکسن خاص از بخشی از ویروس استفاده می کند که دیگر فعال نیست و باعث بیماری می شود. این واکسن ها معمولاً همان سطح ایمنی واکسن زنده را ندارند. برای تقویت ایمنی ممکن است عکس های تقویت کننده در تاریخ بعدی لازم باشد.

ذرات شبیه ویروس: این نوع واکسن حاوی مولکولهایی است که ویروس را تقلید می کنند اما عفونی نیستند و بنابراین خطرناک نیستند. VLP یک روش موثر برای ایجاد واکسن در برابر بیماری هایی مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ، هپاتیت و مالاریا است.

آزمایشات در سراسر جهان

طبق دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن ، 11 واکسن مختلف برای COVID-19 در سراسر جهان وجود دارد که بر روی انسان آزمایش می شود.

سریعترین واکسن در جهان

براساس سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، بیش از 150 واکسن در حال تولید برای COVID-19 وجود دارد.

برخی از واکسن ها با گذر از مرحله سوم آزمایشات انسانی در حال نزدیک شدن به ترشح هستند.

طبق گفته دکتر سومیا سوامیناتان ، دانشمند ارشد WHO ، اولین مرحله آزمایشات انسانی معمولاً بر روی 30 تا 50 نفر انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که واکسن ایمن است و عوارض جانبی غیر منتظره ای ندارد. مرحله دوم شامل یک مطالعه بزرگتر است که شروع به بررسی ایمنی زایی واکسن می کند ، یعنی. آیا پاسخ ایمنی لازم را به دنبال دارد. آزمایشات فاز III معمولاً ده ها هزار نفر را درگیر می کند و اثربخشی واکسن را آزمایش می کند ، به این معنی که چقدر از فرد در برابر عفونت و ایمنی آن در چنین گروه بزرگی محافظت می کند.

واکسن های تولید شده در روسیه و چین ، قبل از مرحله سوم آزمایشات انسانی منتشر شده است.

سفارشات قبلی

به گزارش رویترز ، در سراسر جهان تقریبا 4.4 میلیارد دوز از واکسن های مختلف پیش سفارش شده است.

رقابت شدید بین المللی برای سفارشات واکسن به ارزش میلیاردها دلار ماههاست که ادامه دارد و برخی از شرکت ها تحویل میلیون ها دوز را از اواسط ماه دسامبر آغاز می کنند.

واکسن AstraZeneca-Oxford یک مزیت عملی نسبت به برخی دیگر دارد ، زیرا می توان آن را در دو تا هشت درجه سانتیگراد (35.6-46.6 درجه فارنهایت) و نه در منفی 70 درجه سانتیگراد (-94 درجه سانتیگراد) ذخیره کرد. فارنهایت) به عنوان مثال برای واکسن Pfizer مورد نیاز است.

AstraZeneca که قول داده در طی همه گیری از این واکسن سود نبرد ، با دولت ها و سازمان های بهداشتی بین المللی توافقاتی انجام داده است که هزینه هر دوز حدود 2.50 دلار است. هزینه واکسن Pfizer در هر دوز حدود 20 دلار خواهد بود ، در حالیکه واکسن Moderna بر اساس توافقی که شرکت ها برای تحویل واکسن های خود به دولت آمریکا انجام داده اند ، 15-25 دلار هزینه خواهد داشت.



[ad_2]