پاکستان میزبان گفتگوهای سه جانبه با چین و افغانستان است | اخبار سیاسی

[ad_1]

پس از ورود کینگ گان و مولوی امیرخان متکی وزرای خارجه چین و افغانستان در روز جمعه، پاکستان میزبان گفتگوی سه جانبه یک روزه با چین و افغانستان در اسلام آباد خواهد بود.

وزرای خارجه دو کشور علاوه بر شرکت در پنجمین دور گفت‌وگوهای سه جانبه روز شنبه، در گفت‌وگوهای دوجانبه با بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی خود نیز شرکت خواهند کرد.

متکی، وزیر امور خارجه موقت افغانستان، اوایل ماه جاری میلادی از سوی شورای امنیت سازمان ملل از ممنوعیت سفر معاف شد و به او اجازه سفر به پاکستان را داد. او مدت‌هاست که تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل تحت ممنوعیت سفر، مسدود شدن دارایی‌ها و تحریم تسلیحاتی قرار داشته است.

زیاد احمد تککل، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز جمعه گفت: «دولت افغانستان می‌خواهد در مورد روابط دوجانبه سیاسی-تجاری، ثبات منطقه‌ای و ترانزیت بین افغانستان و پاکستان گفت‌وگوهای همه جانبه داشته باشد».

اگرچه این اولین سفر وزیر خارجه چین به پاکستان خواهد بود، اما متقی آخرین بار در نوامبر 2021، تنها چند ماه پس از تسلط طالبان افغانستان بر کابل، به پاکستان سفر کرد.

سفر وزیر افغانستان به پاکستان در همان هفته ای انجام می شود که سازمان ملل بدون دعوت از حاکمان طالبان این کشور، میزبان کنفرانسی درباره افغانستان در دوحه قطر بود.

در این عکس که توسط سفارت افغانستان در پاکستان ارائه شده است، امیرخان متکی وزیر امور خارجه منصوب شده از سوی طالبان در مرکز، با سایر مقامات پس از ورود به فرودگاه اسلام آباد، پاکستان، جمعه، 5 می 2023، قدم می زند. متقی روز جمعه وارد اسلام آباد شد. شرکت در جلسه.  نشست سه جانبه روز شنبه همچنین به عنوان تماسی برای طالبان از پاکستان تلقی می شود که به عنوان میانجی با حاکمان جدید افغانستان عمل می کند و چین که مشتاق گسترش نفوذ خود در منطقه است.  (سفارت افغانستان در پاکستان از طریق AP)
در این عکس که توسط سفارت افغانستان در پاکستان ارائه شده است، مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه تعیین شده از سوی طالبان، در مرکز، در بدو ورود به اسلام آباد پاکستان در تاریخ 5 می 2023، همراه با دیگر مقامات قدم می زند. [Afghanistan Embassy in Pakistan via AP]

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در کنفرانس دوحه در 2 مه، سرکوب حقوق زنان در افغانستان از جمله ممنوعیت تحصیل توسط طالبان را محکوم کرد.

«اجازه دهید واضح بگویم، ما هرگز در برابر حملات بی سابقه سیستماتیک به حقوق زنان و دختران سکوت نخواهیم کرد. زمانی که میلیون‌ها زن و دختر ساکت و دور از چشم باشند، ما همیشه سخن خواهیم گفت.»

رئیس سازمان ملل متحد قاطعانه گفت که طالبان به عنوان حاکمان افغانستان به رسمیت شناخته نمی شوند.

گوترش به خبرنگاران در دوحه گفت: «این نشست در مورد توسعه یک رویکرد مشترک بین‌المللی بود، نه به رسمیت شناختن مقامات واقعی طالبان».

پاکستان روابط نزدیکی با همسایه شمال غربی خود دارد. دو کشور مرز مشترکی به طول 2600 کیلومتر (1660 مایل) دارند که به خط دیورند نیز معروف است. با این حال، سفر متقی در زمانی انجام می شود که پاکستان شاهد افزایش چشمگیر حملات خشونت آمیز در ایالت شمال غربی خیبر پختونخوا و ایالت جنوب غربی بلوچستان، که هر دو با افغانستان هم مرز هستند، بوده است.

مقامات پاکستانی می گویند که این حملات از داخل افغانستان توسط تحریک طالبان پاکستان (TTP)، یک گروه مسلح که از نظر ایدئولوژیکی با طالبان افغانستان مرتبط است، انجام شده است. با وجود رد و بدل شدن سخنان کوتاه بین مقامات دو کشور، پاکستان همچنان به مذاکره با طالبان افغانستان بدون به رسمیت شناختن آنها به عنوان حکومت قانونی این کشور ادامه می دهد.

“پیشرفت مثبت”

بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان روز جمعه خطاب به سازمان همکاری شانگهای (SCO) در هند، از جامعه جهانی خواست تا «به طور قابل توجهی با دولت موقت افغانستان تعامل داشته باشد».

وی در یک سخنرانی در شهر گوا هند گفت: “ما بارها و بارها به عنوان زمین بازی برای قدرت های بزرگ، مدیون مردم افغانستان هستیم که اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.”

عبدالسید کارشناس پاکستان و افغانستان گفت که سفر متقی به اسلام آباد تحول مهمی در روابط دو کشور به ویژه با توجه به تنش های اخیر است.

پس از حملات مکرر تحریک طالبان پاکستان در چند ماه گذشته و خط پلیس [an area in the city where important government installations are located] بمب گذاری در پیشاور در ژانویه سال جاری، پاکستان اعتراضاتی را به دولت افغانستان برانگیخت. اما متکی به آنها پاسخ های بی ادبانه داد. بنابراین، این دیدار برای او اکنون می تواند به عنوان نرم کردن موقعیت و پیشرفت مثبت تلقی شود.”

چین به عنوان سومین شرکت کننده در گفت و گو نیز منافع قابل توجهی در دو کشور دیگر دارد.

پکن شریک کلیدی اقتصادی و دفاعی پاکستان است و سرمایه‌گذاری هنگفتی در پاکستان انجام داده است که 60 میلیارد دلار در پروژه بلندپروازانه کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) رهبری می‌کند. با این حال، حملات متعدد گروه های مسلح در سال های اخیر اتباع چین و منافع آنها را در پاکستان هدف قرار داده است.

چین از پاکستان خواسته است که امنیت شهروندان و سرمایه گذاری های آنها را تضمین کند.

شرکت های چینی نیز در افغانستان سرمایه گذاری می کنند.

یک شرکت چینی در ماه ژانویه سال جاری قرارداد سرمایه گذاری چند میلیون دلاری را امضا کرد که اولین سرمایه گذاری خارجی قابل توجه در این کشور از آگوست 2021، زمانی که طالبان قدرت را در دست گرفت، بود.

در ماه مارس سال 2022، وانگ یی، وزیر امور خارجه وقت چین نیز یک سفر غیرمنتظره به کابل داشت و در آنجا با رهبران طالبان “برای بحث در مورد موضوعات مختلف از جمله گسترش روابط سیاسی، همکاری های اقتصادی و ترانزیتی” دیدار کرد.

برخی ناظران معتقدند که دخالت چین در افغانستان بیشتر به ملاحظات امنیتی مربوط می شود تا منافع اقتصادی.

عامر رضا، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه پیشاور، به الجزیره گفت که بزرگترین نگرانی چین در افغانستان به حداقل رساندن تهدید ناشی از جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) است، به همین دلیل است که پکن به تعامل با طالبان افغانستان ادامه می دهد. .

ETIM یک گروه شبه نظامی وابسته به القاعده است که در تلاش برای ایجاد “ترکستان شرقی” در سرزمین اصلی چین، حملاتی را علیه چین انجام داده است.

رضا به الجزیره گفت: «چین حضور دیپلماتیک خود را با گروه تماس افغانستان و دیگر مجامع چندجانبه در سازمان همکاری شانگهای و فراتر از آن حفظ کرده است، این بدان معناست که چینی‌ها در موقعیت خوبی برای حداقل کاهش تهدیدات امنیتی فوری هستند.»

رضا پس از کنفرانس سازمان ملل در دوحه که طالبان را حذف کرد، معتقد است که عدم تعامل با رهبری افغانستان نتیجه معکوس دارد.

صرف نظر از اقدام سازمان ملل، نیاز به اجتماعی کردن طالبان در هنجارهای بین المللی بدون اعطای به رسمیت شناختن کامل دیپلماتیک وجود دارد. در غیاب مخالفت های داخلی و حمایت کافی منطقه ای، بعید است که سیاست عدم تعهد تاثیرات مطلوبی داشته باشد.»

سید گفت که علیرغم نگرانی های امنیتی و تبادل نظر شدید، پاکستان و افغانستان به یکدیگر نیاز دارند.

وی گفت: «با توجه به اینکه طالبان افغانستان در تلاش برای بهبود روابط خود با سایر کشورهای منطقه هستند و پاکستان نمی تواند آنها را نادیده بگیرد، حفظ روابط با کابل برای اسلام آباد یک ضرورت سیاسی است.

به همین ترتیب، با این حال، طالبان افغانستان نیز می‌دانند که با وجود پیشرفت‌های دیپلماتیک در منطقه، حفظ روابط صمیمانه با پاکستان برای آنها ضروری است.

[ad_2]