چگونه حزب اپوزیسیون اصلی یونان سیریزا “چپ را از دست داد” | اخبار

[ad_1]

آتن، یونان – یکشنبه شب در مقر سیریزا احساس شوک به وجود آمد، وقتی مشخص شد که حزب چپ یونان، حتی بر اساس برآوردهای متوسط، در دور اول انتخابات به طور قابل توجهی بدتر شده است.

الکسیس سیپراس، رهبر آن، نخست وزیر سابق، زمانی که پس از رای گیری با خبرنگاران روبرو شد، اعتراف کرد که نتایج به طور غیرمنتظره ای دردناک بود، که در آن حزب او تنها 20 درصد از آرا را به دست آورد در حالی که 40 درصد برای محافظه کار دموکراسی نوین به دست آورد.

سهم سیریزا نسبت به 31 درصدی که در سال 2019 به دست آورد، به طور قابل توجهی کاهش یافته است، زمانی که پس از چهار سال قدرت برکنار شد.

در شرایطی که هیچ حزبی اکثریت مطلق را به دست نیاورد یا دولت تشکیل دهد، رأی گیری دوم برای 25 ژوئن برنامه ریزی شده است.

دموکراسی نو و پرچمدار آن، نخست وزیر کیریاکوس میتسوتاکیس، علیرغم رسوایی های متعدد در دوران حکومت خود، از جمله شنود برخی از نزدیک ترین وزرای خود توسط سرویس های امنیتی و کاهش چشمگیر آزادی مطبوعات، بسیار بهتر از حد انتظار عمل کرده اند.

از زمان تصادف مرگبار قطار در ماه فوریه که منجر به کشته شدن 57 نفر شد که اکثر آنها دانشجویانی بودند که از تعطیلات آخر هفته بازگشته بودند، اعتراضات و خشم عمومی زیادی به ویژه در میان جوانان یونانی وجود داشته است. بسیاری این فاجعه را نشانه سال‌ها غفلت از سیستم خدمات عمومی می‌دانستند.

مقاله ای در نیویورک تایمز که چند روز قبل از انتخابات منتشر شد، همچنین قوی ترین شواهد را از عقب راندن غیرقانونی پناهجویان از خاک یونان ارائه کرد، موضوعی که به طور مداوم توسط بسیاری از سازمان های حقوق بشر یونان و بین المللی مطرح شده است.

اما به نظر می رسد هیچ کدام از اینها بر دموکراسی نوین در انتخابات تأثیری نداشته باشد.

نتایج انتخابات باعث جست و جوی روحی چپ ها در مورد آینده سیریزا و سایر احزاب چپ مانند MeRA25 به رهبری وزیر دارایی سابق سیریزا یانیس واروفاکیس شد که نتوانست آرای کافی برای احراز یک کرسی پارلمان را به دست آورد. .

دیمیتری کریستوپولوس، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه پانتئون آتن، گفت: «پیروزی راست را باید مستقل از شکست چپ دید.

او گفت که قدرت جناح راست تنها در یونان نیست و در چندین کشور دیگر در اروپا دیده می شود.

او افزود که در آستانه انتخابات، سیریزا “در ارائه یک روایت جامع برای متقاعد کردن مردم مبنی بر اینکه می تواند جایگزینی برای جناح راست باشد، ناکام ماند.”

INTERACTIVE_GREECE_ELECTIONS_MAY22_2023-1684736913
(الجزیره)

به گفته کریستوپولوس، گاهی اوقات سیریزا حتی به نظر می‌رسید که «هویت چپ خود» را پنهان می‌کند، و سیپراس به نظر می‌رسید که می‌تواند با حفظ حمایت سنتی، آرای مرکز را جذب کند – و در نتیجه هر دو را از دست داد.

کریستوپولوس با اشاره به نمونه حصار ساخته شده در امتداد مرز زمینی با ترکیه گفت: «او چپ را از دست داد زیرا نتوانست با افراد چپ‌گرا صحبت کند.

میتسوتاکیس به شدت برای به اصطلاح سیاست مهاجرتی “سخت اما منصفانه” خود مبارزه کرده است و بارها قول داده است که حصار مرز زمینی یورو را به هر قیمتی تمدید کند – حتی اگر کمیسیون اروپا از پرداخت هزینه آن امتناع کند.

کریستوپولوس گفت که سیپراس موضع روشنی در مورد مسائلی مانند حصار ندارد که باعث شده رای دهندگان حزب او را ترک کنند.

این امید وجود داشت که رای دهندگان 17 ساله ای که برای اولین بار به تازگی حق رای گرفته اند، حمایت از سیریزا را تقویت کنند، اما نظرسنجی ها نشان می دهد که این حزب تنها 29 درصد از جوانان 17 تا 24 ساله را در مقایسه با دموکراسی 31.5 نوا برنده شده است.

کریستوپولوس گفت: «آنچه در یونان اتفاق می‌افتد نه تنها یک خبر بد برای شهروندان است، بلکه خبر بدی برای چپ‌ها در کشوری است که حضور چپ سنتی قوی دارد».

یک مدرس دانشگاه و یکی از اعضای سابق سیریزا که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد و از آن زمان به MeRA25 واروفاکیس رای داده است، موافقت کرد که پیام های سیریزا نامشخص است.

او گفت که رای دهندگان گزینه “باثبات تر” در دموکراسی نوین را انتخاب کردند و اشاره کرد که مبارزات انتخاباتی سیریزا نیز توسط گاف های روابط عمومی مختل شده است، زیرا جورج کاتروگالوس، رهبر سنگین وزن حزب سیریزا تنها چند هفته قبل از انتخابات تصور می کرد که از خود مالیات خواهد گرفت. اگر او به قدرت برسد، به شدت استخدام می شود.

کاتروگالو، وزیر کار و امور خارجه پیشین، بعداً از شرکت در انتخابات روز یکشنبه منع شد.

این مدرس دانشگاه گفت: باید دید که آیا چپ می تواند قبل از دور بعدی متحد شود و آرای خود را تثبیت کند یا خیر.

او گفت: “تنها هدف این است که یک حزب چپ کوچک دیگر مانند MeRA در پارلمان داشته باشیم تا کرسی های دموکراسی نو را کاهش دهیم.”

مردم پرچم دموکراسی نوین را پس از اعلام اولین نظرسنجی خارج از مقر حزب راستگرای دموکراسی نوین در مرکز آتن به اهتزاز در می آورند، 21 مه 2023 - حزب محافظه کار نخست وزیر مستعفی یونان تا 11 امتیاز برتری دارد. در نظرسنجی ها، که بعید است منجر به تشکیل دولت شود، نظرسنجی های خروج در 21 مه 2023 نشان داده شد. (عکس: ARIS MESSINIS / AFP)
مردم پرچم دموکراسی نوین را پس از اعلام اولین نظرسنجی خارج از مقر حزب راستگرا در مرکز آتن به اهتزاز در می آورند. [Aris Messinis/AFP]

مایکل باکاس، یکی از اعضای ائتلاف چپ‌گرای سبزها و بنفش‌ها، گفت که یکی از دلایل موفقیت دموکراسی نو این بود که از نظر رأی‌دهندگان، «جریان زیادی از مهاجران وجود ندارد».

باکاس در صحبت از لسبوس، جزیره‌ای که در جریان بحران پناهجویان 2015-2016 اروپا به کانون ورودی‌ها تبدیل شد، گفت که به نظر می‌رسد برخی از رای‌دهندگان از موضوع عقب‌نشینی‌های غیرقانونی نادیده گرفته شده‌اند، در حالی که سیریزا منسجم و “ثبات” نداشته است. موضع در مورد مسئله مهاجرت

باکاس گفت که هدف جنبش سبز متقاعد کردن مردم است که دستور کار محیط زیست برای کل جامعه مهم است.

وی با بیان اینکه ما فقط به دادن پیام خود ادامه می دهیم، افزود: این موضوع برای مسائل مهاجرت و پناهندگی نیز بسیار مهم است.

یورگوس تکیردالیس، که به حزب واروفاکیس رای داد، گفت که MeRA به دلیل توجه منفی مطبوعات نتوانست اجرا کند.

او گفت: «این حزبی است که رسانه های یونان آن را پوپولیستی می دانند و تبلیغات منفی دارد. اوضاع در مورد مهاجران و آزادی مطبوعات بدتر است، اما هیچ یک از اینها اینجا در یونان منعکس نمی شود.

یکی از اولین اقدامات میتسوتاکیس پس از انتخابش در سال 2019، قرار دادن شبکه های پخش عمومی یونان تحت نظارت دفتر نخست وزیری بود.

«بیشتر رسانه ها در یونان طرفدار دولت هستند. حتی اگر این دولت حقوق بشر را رعایت نکند، هیچ کس در رسانه های یونانی دولت میتسوتاکیس را زیر سوال نمی برد یا از آن انتقاد نمی کند. به نظر می رسد برای مدتی دولت چپ دیگری در یونان وجود نخواهد داشت.

[ad_2]