چین سکوت در مورد وضعیت مریخ نورد ژرونگ را شکست | اخبار فضایی

[ad_1]

قرار بود ژرونگ در ماه دسامبر از خواب زمستانی برنامه ریزی شده بیدار شود، اما تجمع گرد و غبار احتمالاً بر تولید برق تأثیر گذاشته است.

طراح ماموریتش گفت که مریخ نورد چینی که از ماه می 2022 در خواب زمستانی طولانی تر از حد انتظار در سیاره سرخ به سر می برد، ممکن است متحمل تجمع بیش از حد شن و غبار شده باشد که ماه ها سکوت در مورد وضعیت فضاپیما را شکست.

ژورونگ کاملاً روباتیک که به نام خدای آتش افسانه‌ای چینی نامگذاری شده است، انتظار می‌رفت در ماه دسامبر پس از ورود به حالت خواب برنامه‌ریزی‌شده در ماه می ۲۰۲۲ از خواب بیدار شود، زیرا کاهش تشعشعات خورشیدی به دلیل شروع زمستان مریخ باعث کاهش تولید انرژی شده است.

شبکه تلویزیونی دولتی CCTV چین روز سه شنبه به نقل از ژانگ رونگچیائو، طراح ارشد برنامه اکتشاف مریخ چین گزارش داد که تجمع گرد و غبار به احتمال زیاد بر تولید انرژی و توانایی بیدار شدن مریخ نورد تأثیر گذاشته است.

ژانگ گفت که ژورنگ به مدت 358 روز سطح مریخ را کاوش کرد و 1921 متر (2100 یارد) را طی کرد که بسیار بیشتر از دوره زمانی اولیه ماموریت سه ماهه بود.

تصاویر ارسالی از مریخ نشان می‌دهد که کاوشگر چینی حداقل از 8 سپتامبر 2022 تا 7 فوریه 2023 موقعیت خود را تغییر نداده است، طبق گفته دانشگاه آریزونا، که یک دوربین با وضوح بالا در مدارگرد شناسایی مریخ ناسا کار می‌کند. این دوربین قدرتمندترین دوربینی است که تاکنون به سیاره دیگری ارسال شده است.

اندرو جونز، خبرنگاری که بر برنامه فضایی چین متمرکز است، روز سه‌شنبه در توییتی اعلام کرد که به‌روزرسانی رسمی وضعیت مریخ‌نورد استقبال می‌شود، اگرچه قطعی نیست که ژرونگ ممکن است دیگر هرگز از خواب بیدار نشود.

“پس این نهایی نیست. اندازه‌گیری پوشش غبار روی صفحات خورشیدی ژرونگ از مدار دشوار است.

“اگر می تواند بیدار شود، می تواند از اقدامات فعال گرد و غبار استفاده کند. با این حال، ممکن است در حال حاضر محکوم به فنا باشد.

ژورونگ 240 کیلوگرمی (530 پوندی) که دارای شش ابزار علمی، از جمله دوربین توپوگرافی با وضوح بالا است، پس از فرود بدون حادثه در می 2021، وظیفه مطالعه خاک و جو سطح سیاره را داشت.

ژرونگ با استفاده از انرژی خورشیدی، با استفاده از رادارهای نفوذی زمین، به جستجوی نشانه‌هایی از حیات باستانی، از جمله هرگونه آب زیرسطحی و یخ پرداخت.

علاوه بر ژرونگ، دو مریخ نورد روباتیک دیگر به نام‌های استقامت و کنجکاوی ناسا روی مریخ کار می‌کنند که اولی بیش از دو سال و دومی حدود یک دهه به دور سطح سیاره می‌چرخد.



[ad_2]