کارشناس سازمان ملل خواستار لغو فوری تحریم ها علیه قطر است مصر

[ad_1]

این گزارش می گوید عربستان سعودی ، مصر ، امارات و بحرین به دلیل تحریم های دوحه حقوق بشر را نقض می کنند.

یک کارشناس مستقل سازمان ملل متحد از کشورهای بلوکه کننده قطر به عنوان بخشی از اختلافات منطقه ای به رهبری عربستان سعودی خواسته است “تحریم ها” علیه دوحه را “فوری” لغو کند و این تحریم ها را نقض حقوق بشر دانست.

آلنا دوهان ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تأثیر منفی تحریم های حقوق بشر ، در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد ، از کشورهای محاصره شده خواست “فوراً کلیه تحریم ها / اقدامات با هدف اعمال محدودیت در آزادی بیان ، حرکت و دسترسی به دارایی را لغو کنند. موانع تجاری و ممنوعیت تعرفه ها ، سهمیه ها ، اقدامات غیر تعرفه ای … برای افرادی که با نقض موازین قانونی بین المللی در قطر زندگی می کنند “.

وی گفت: “تدابیری که مستقیماً بر حقوق اساسی انسان تأثیر می گذارد نباید به عنوان ابزاری برای تأثیرگذاری بر دولت استفاده شود.”

در سال 2017 ، چهار کشور عربی – عربستان سعودی ، مصر ، امارات متحده عربی و بحرین محاصره هوایی ، زمینی و دریایی بر قطر اعمال کردند. کشورهای مسدود کننده روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با دوحه قطع کرده و ادعا می کنند که از “تروریسم” حمایت می کند و روابط آن با ایران بسیار نزدیک است.

قطر اتهامات را به طور كامل رد كرد و گفت كه “هيچ توجيه مشروعي براي خاتمه روابط” وجود ندارد.

محکومیت گزارشگر ویژه در حالی صورت گرفت که وی اقدامات یک جانبه را “اگر تأثیر مخرب و نامتناسب قابل توجهی در اعمال حقوق اساسی بشر داشته باشد” غیرقانونی دانست.

این گزارش همچنین بدرفتاری با قطری های اخراج شده از کشورهای تحریم در آغاز محاصره را که روابط خانوادگی ، کار و تحصیل را مختل کرده است ، برجسته می کند.

در همین رابطه ، دوهان “هنوز نگران گزارش های اثبات شده متعدد است که تحریم های یک جانبه تبریزی ها را مورد تبعیض قرار داده و همچنان مورد تبعیض قرار می گیرد” ، وی افزود که این اقدامات الگویی از “نقض مداوم و سیستماتیک حقوق بشر” است.

به عنوان شرایط رفع حصر از سه سال پیش ، چهار کشور لیستی از خواسته ها را صادر کردند که باید ظرف 10 روز برآورده شود ، که بلافاصله قطر آنها را رد کرد.

در راس این لیست کاهش روابط دیپلماتیک با ایران بود ، اما قطع همکاری نظامی با ترکیه و قطع الجزیره نیز شامل آن بود.

گزارشگر ویژه درخواست بستن روزنامه قطر را “غیرقابل قبول و مغایر با قوانین بین المللی حقوق بشر” دانست و گفت كه این مقاله “یك اثر ترسناك را ایجاد می كند كه جامعه مدنی را خفه می كند و باعث ناامنی و ترس در بین نویسندگان و روزنامه نگاران می شود”.

وی قطر را “بخاطر ارائه نمونه هایی از پیشگامان در ارتقا freedom آزادی بیان در منطقه” مشهور دانست.

گزارشگر ویژه همچنین از “پیشرفت های اخیر قطر در بهبود قوانین داخلی و عملکرد در مبارزه با تروریسم” استقبال کرد و تأکید کرد “فقدان شواهد برای توجیه اعمال تحریم های یک جانبه”.

حل تعارض

کارشناسان سازمان ملل مستقل هستند و در مورد سازمان جهانی صحبت نمی کنند ، اما می توان از یافته های آنها برای آگاهی کار سازمان های سازمان ملل از جمله شورای حقوق استفاده کرد.

این گزارش که در پایان سفر دو هفته ای به قطر منتشر شد ، حاوی یافته های اولیه ماموریت گزارشگر ویژه است.

اطلاعات کامل در سپتامبر 2021 به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد شد.

در گذشته ، به مناسبت های مختلف نشانه هایی وجود داشته است که ممکن است شکاف بین دوحه و چهار کشور مسدود کننده حل شود ، اما پیشرفت کمی حاصل شده است.

امیر قطر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی گفت کشورش آماده گفتگو برای حل بحران دیپلماتیک است ، اما تأکید کرد که هر راه حلی برای بحران باید به حاکمیت کشورش احترام بگذارد.

در اکتبر ، شاهزاده سعودی فیصل بن فرحان گفت که پادشاهی “متعهد به یافتن راه حل” در سفر به واشنگتن بود ، در حالی که در ماه ژوئن کویت ، که به عنوان واسطه در این اختلافات عمل می کند ، گفت که در حل و فصل اختلافات پیشرفت حاصل شده است. تعارض.

دسامبر گذشته ، شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی ، وزیر امور خارجه قطر گفت که مذاکرات اولیه با عربستان سعودی بن بست را شکست ، اما یک ماه بعد وی گفت که تلاش ها برای حل اختلاف ناکام مانده است.



[ad_2]