کاهش یارانه سوخت نیجریه و افزایش هزینه ها: هر آنچه که باید بدانید | اخبار نفت و گاز

[ad_1]

اعلامیه بحث برانگیز در سخنرانی تحلیف رئیس جمهور جدید زنجیره ای از رویدادها را در بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا – و اقتصاد – به راه انداخت.

دولت بولا احمد تینوبو، رئیس جمهور جدید نیجریه، شروعی دشوار داشت.

Tinubu در مراسم تحلیف خود در روز دوشنبه از حذف کامل یارانه سوخت بسیار بحث برانگیز اما پرطرفدار خبر داد که به قیمت های بالا و صف های طولانی در سراسر کشور منجر شده است. اگرچه این سیاست از اول ژوئیه اجرایی می شود، اما در حال حاضر باعث نگرانی – و هرج و مرج – شده است زیرا نیجریه ای ها برای خرید سوخت پیش از افزایش بیشتر قیمت عجله دارند.

انتظار می رود قیمت سوخت از قیمت رسمی پمپ 185 نایرا (0.40 دلار) به بین 350 (0.76 دلار) و 550 نایرا (1.18 دلار) برسد. بر اساس گزارش سازمان ملل، انتظار می رود این امر پیامدهای اقتصادی گسترده ای در نیجریه داشته باشد، جایی که 133 میلیون نفر در فقر چند بعدی زندگی می کنند.

این حرکت در حال حاضر در بین شهروندان کاملاً منفور است.

در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد یارانه سوخت نیجریه بدانید و اینکه چگونه این یارانه در بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا تبدیل به یک کلمه رایج شد.

یارانه سوخت در نیجریه دقیقا چیست؟

  • حدود 70 میلیون لیتر سوخت روزانه توسط حدود 200 میلیون نفر در نیجریه مصرف می شود.
  • نفت نیجریه در اروپا پالایش می شود و به نیجریه بازگردانده می شود، فرآیندی که به هزینه بالای آن کمک می کند. این هزینه ها عمدتاً توسط دولت نیجریه به عنوان یارانه برای کاهش هزینه سوخت توسط مصرف کنندگان پرداخت می شود.
  • این قیمت خرده فروشی قیمت تقریباً هر کالا و خدمات در نیجریه را تعیین می کند. دولت نیجریه یارانه نفتی را برای کاهش اثر افزایش قیمت جهانی نفت در دهه 1970 معرفی کرد. رژیم نظامی Olusegun Obasanjo این یارانه را در سال 1977 با تصویب قانون کنترل قیمت که قیمت کالاها از جمله سوخت را تنظیم می کرد، رسمی کرد.
  • دولت‌های متوالی تلاش کرده‌اند این یارانه را حذف کنند، اما نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند، زیرا به طور گسترده در بین شهروندان محبوب است، بسیاری از آنها آن را به عنوان مزیت اصلی – یا تنها – دولت فدرال می‌دانند. به تدریج با افزایش هزینه های حفظ یارانه در طول سال ها، بار سنگینی بر دوش دولت تبدیل شد.
  • این یارانه در ژانویه 2012 زمانی که رئیس جمهور وقت گودلاک جاناتان حذف یارانه را اعلام کرد، تبدیل به یک کلمه کلیدی شد. قیمت سوخت از 65 نایرا (0.14 دلار) به 140 نیرا (0.30 دلار) در هر لیتر افزایش یافت.
  • این حذف اعتراضات گسترده ای را برای دو هفته به دنبال داشت که توسط اتحادیه های کارگری، جامعه مدنی و رهبران احزاب مخالف، از جمله Tinubu، سازماندهی شده بودند. اعتراضات کشور را به بن بست کشاند و دولت را مجبور کرد قیمت را به 90 نایرا (0.20 دلار) کاهش دهد و یارانه را دوباره برقرار کند.
  • پرداخت یارانه ها همیشه به دلیل مسائل فساد و عدم شفافیت مالی با مشکل مواجه بوده است. در سال 2012، یک گزارش 200 صفحه ای که توسط یک تحقیق پارلمانی منتشر شد، یک کلاهبرداری 6 میلیارد دلاری را در رابطه با مقامات شرکت ملی نفت نیجریه (NNPC) که اکنون یک شرکت با مسئولیت محدود است، فاش کرد. از آن زمان، استانداران و نمایندگان مجلس به طور معمول خواستار تحقیق در مورد NNPC و بازنگری در پرداخت یارانه به بازاریابان نفت شدند.
  • در سال 2015، محمدو بوهاری، رئیس جمهور سابق، این یارانه را یک «کلاهبرداری» و «غیرموجود» خواند، اگرچه دولت او با صرف 11.7 تریلیون نایرا (26 میلیارد دلار) بین سال‌های 2016-2023 آن را حفظ کرد.

چه اتفاقی دارد می افتد

  • پیش از انتخابات فوریه 2023، هر سه نامزد اصلی ریاست‌جمهوری متعهد شدند که یارانه را لغو کنند و اصلاحات بخش نفت را در مانیفست خود ارائه کنند، که به معنای اجماع طبقه سیاسی برای پایان دادن به کمک بود.
  • کارشناسان توافق دارند که با توجه به واقعیت اقتصادی نیجریه، یارانه به یک بار مالی بزرگ تبدیل شده است. آیودله اونی، شریک انرژی در Bloomfield Law Practice مستقر در لاگوس، به الجزیره گفت: «شکی نیست که یارانه سوخت بر امور مالی نیجریه تأثیر منفی گذاشته است و حفظ آن از نظر مالی غیرمسئولانه خواهد بود».
  • دولت بوهاری 77 تریلیون نایرا (167 میلیارد دلار) بدهی به طلبکاران داخلی و خارجی گذاشت. در حال حاضر 96 درصد از درآمد دولت صرف پرداخت بدهی می شود و این نگرانی وجود دارد که در صورت ادامه پرداخت یارانه ها، بحران مالی دولت بدتر شود.
  • به گفته وزیر سابق دارایی، پس از اتمام خزانه دولت، پرداخت یارانه ها در دولت قبل از طریق بدهی انجام شد.
  • هفته گذشته نیجریه بزرگترین پالایشگاه تک قطاری جهان را به منظور افزایش تولید نفت و کاهش وابستگی خود به واردات راه اندازی کرد. اما انتظار نمی رود که توسعه جدید در کوتاه مدت بر قیمت تأثیر بگذارد.

واکنش ها تاکنون چه بوده است؟

  • پس از اعلام Tinubu، NNPC Limited گفت که از حذف یارانه استقبال می کند. رئیس وی افزود که دولت 2.8 تریلیون نایرا (6 میلیارد دلار) بابت یارانه بنزین به شرکت بدهکار است.
  • اتحادیه ها با اشاره به عدم شفافیت و سابقه فساد در مخارج دولت به این طرح اعتراض کردند.
  • اگرچه انتخابات تینوبو در دادگاه مورد رقابت قرار می گیرد، اما دولت او به طور گسترده ای ادامه دولت بوهاری تلقی می شود. اما اونی گفت که دولت، اگرچه محبوبیتی ندارد، اما کار درستی انجام داده است. او گفت: «از نظر صرفاً اقتصادی، منطقی است. او گفت که اما دولت باید برای اطمینان از تامین برق منظم و بهبود راه آهن و سایر وسایل حمل و نقل تلاش کند تا هزینه شهروندان برای محصولات نفتی را کاهش دهد.
  • هزینه های متورم اداره نیجریه همچنین نگرانی هایی را در میان افرادی ایجاد کرده است که معتقدند دولت باید هزینه های خود را نیز تعدیل کند. «شما نمی توانید یارانه را بدون پیشنهاد کاهش ضایعات در دولت حذف کنید. شما نمی توانید بزرگ زندگی کنید در حالی که شهروندان هزینه های زندگی بالاتری را متحمل می شوند.



[ad_2]