کره جنوبی و جزایر اقیانوس آرام برای تقویت روابط پس از اولین اجلاس سران | اخبار

[ad_1]

رئیس جمهور کره جنوبی یون سوک یول و رهبران جزایر اقیانوس آرام پس از نشست دو روزه در سئول توافق کردند که همکاری ها را از جمله در زمینه های توسعه اقتصادی، امنیت و واکنش به تغییرات آب و هوایی گسترش دهند.

بیانیه مشترک اولین اجلاس جزیره کره-اقیانوس آرام که روز سه شنبه به پایان رسید، ارزش های مشترک «آزادی، دموکراسی، حاکمیت قانون، حقوق بشر» و «نظم منطقه ای و بین المللی مبتنی بر قوانین» را به رسمیت شناخت.

در این بیانیه آمده است که “صلح و ثبات در منطقه اقیانوس آرام با صلح و ثبات جهانی ارتباط متقابل دارد” و رهبران “نیاز به تقویت همکاری های توسعه ای و همکاری های امنیتی از جمله امنیت دریایی، امنیت آب و هوا، امنیت انرژی، امنیت سایبری، امنیت انسانی را تشخیص دادند.” بهداشت عمومی و امنیت فراملی.

حدود 12 رهبر و مقام از 17 عضو از 18 عضو مجمع جزایر اقیانوس آرام (PIF) در این اجلاس در سئول شرکت کردند.

یون روز سه شنبه به رهبران گردهم آمده گفت که نشست افتتاحیه فرصتی برای او بود تا جزایر اقیانوس آرام را “شریک کلیدی” در استراتژی هند و اقیانوس آرام کره جنوبی اعلام کند.

این استراتژی که وعده ارتقای منطقه ای “آزاد، صلح آمیز و مرفه” را می دهد، سال گذشته در میان نگرانی ها در مورد جاه طلبی های چین برای امنیت و نفوذ اقتصادی در میان کشورهای جزیره کوچک رونمایی شد.

یون گفت: «بحران تغییرات آب و هوایی، بلایای طبیعی، غذا، سلامت، اقیانوس‌ها و شیلات که ارتباط مستقیمی با بقا و شکوفایی کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام دارد، تنها از طریق همبستگی و همکاری قابل غلبه است.»

وی افزود: «من قویاً از اصل منطقه آبی اقیانوس آرام که بر نقش مجمع جزایر اقیانوس آرام و مشارکت همه کشورهای عضو تأکید می‌کند و در عین حال تعمیق همکاری با کشورهای جزیره اقیانوس آرام است، حمایت می‌کنم».

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، کره جنوبی پس از این اجلاس اعلام کرد که مقیاس کمک های توسعه ای خود به کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام را تا سال 2027 به 39.9 میلیون دلار افزایش خواهد داد.

سئول همچنین از تلاش جزایر اقیانوس آرام برای حفظ مناطق دریایی خود – منبع حیاتی درآمد ماهیگیری – حمایت کرده است، حتی اگر تغییرات آب و هوایی باعث شود که کشورهای جزیره کوچک در زیر دریاها ناپدید شوند.

در بیانیه مشترک خود، کره جنوبی و جزایر اقیانوس آرام این دیدگاه را به اشتراک گذاشتند که اقیانوس باید از زباله های رادیواکتیو آزاد شود و نیاز به مشاوره بین المللی و ارزیابی علمی – اشاره به نگرانی ها در مورد طرح ژاپن برای رهاسازی آب از نیروگاه هسته ای تخریب شده فوکوشیما به داخل. دریا.

این نشست در سئول سومین نشست سران در یک هفته بین رهبران جزایر اقیانوس آرام و یک اقتصاد بزرگ پس از دیدار با هند و ایالات متحده بود.

17 عضو PIF شرکت کننده پاپوآ گینه نو، فیجی، جمهوری جزایر مارشال، جزایر سلیمان، تووالو، وانواتو، تونگا، پالائو، نیوئه، نائورو، کیریباتی، ساموآ، جزایر کوک، استرالیا، نیوزیلند، پلی‌نزی فرانسه و کالدونیای جدید بودند. . .

به گفته دفتر یون، ایالات فدرال میکرونزی به دلیل طوفان قادر به حضور در آن نبودند.

جوآن والیس، استاد امنیت بین‌الملل در دانشگاه آدلاید در استرالیا و جی کیم، استادیار دانشگاه Ritsumeikan آسیا و اقیانوسیه در ژاپن، کره جنوبی را به عنوان یک شریک جذاب برای کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام توصیف کردند.

آنها در مقاله ای که توسط موسسه سیاست استراتژیک استرالیا منتشر شد، نوشتند که او “بسیار توسعه یافته، دموکراتیک و از حامیان شناخته شده اقدام جهانی آب و هوا” است.

آنها نوشتند: «افزایش تعامل با کره همچنین فرصت دیگری را برای کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام فراهم می‌کند تا در محیط استراتژیک دو قطبی‌شده حرکت کنند».

کره جنوبی که در طول جنگ کره به معنای گیر افتادن در میانه رقابت قدرت های بزرگ “راه سخت” را آموخت، “ممکن است اطلاعات ارزشمندی برای به اشتراک گذاشتن” با کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام داشته باشد که نسبت به اثرات احتمالی آن ابراز نگرانی کرده اند. آنها گفتند که رقابت استراتژیک آنها در منطقه خود انجام می شود.

با این حال، سئول «پیدا خواهد کرد که مانند دیگر بازیگران نسبتاً جدید در منطقه، مانند هند، دیپلماسی جزیره‌ای در اقیانوس آرام شامل یک چالش تعادلی است و کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام که به طور فزاینده‌ای ادعا می‌کنند، از نزدیک نظاره‌گر خواهند بود تا ببینند که آیا زمین می‌خورد یا خیر». اضافه.

[ad_2]