کوبا: سازمان های حقوق بشر خواستار آزادی هنرمندان ، فعالان زندانی هستند آمریکای لاتین

[ad_1]

آزادی های هنری و گروه های حقوق بشر نگرانی هایی را در مورد محدودیت آزادی های مدنی در کوبا و بازداشت دنیس سولیس گونزالس خواننده رپ کوبایی به وجود آورده است که منجر به اعتراض گسترده ای غیرمعمول در خارج از وزارت فرهنگ این کشور شده است که اوایل روز شنبه پایان یافت.

گونزالس در تاریخ 9 نوامبر دستگیر و پس از توهین به یک افسر پلیس به اتهام “بی احترامی” به هشت ماه زندان محکوم شد ، اتهامی که به گفته سازمان عفو ​​بین الملل “مغایر با موازین بین المللی حقوق بشر است”.

Freemuse ، یک سازمان غیردولتی که طرفدار بیان هنری در سراسر جهان است ، در بیانیه ای گفت که رپر که همچنان در زندان است ، قبل از 18 نوامبر نتوانسته با خانواده اش تماس بگیرد.

این گروه همچنین دستگیری دیدیه آلماگرو ، نوازنده محکوم به سه سال زندان در 13 نوامبر را به اتهام تحقیر دادگاه و نگرانی عمومی به اتهام شرکت در تظاهرات ضد قطعی برق در 4 آگوست محکوم کرد.

Sver Pedersen ، مدیر مبارزات انتخاباتی و مدافع Freemuse ، گفت که این دستگیری ها و احکام نقض “حقوق اساسی آزادی بیان در انسان” و نقض میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد ، که کوبا امضا کرده است.

پدرسن افزود: “ما می خواهیم مقامات كوبا این هنرمندان را از زندان آزاد كنند و همه اتهامات علیه آنها را لغو كنند.”

تظاهرات جمعه شب در مقابل وزارت فرهنگ جای خود را به 30 معترض داد که اوایل شنبه به مدت چهار ساعت با معاون وزیر فرناندو روخاس ملاقات کردند. آنها گفتند که دولت با یک سری جلسات موافقت کرده است تا اختلافات را برطرف کند.

آنها همچنین گفتند که روخاس موافقت کرده است که پرونده گونزالس را بررسی کند.

میشل ماتوس ، فعال و مروج موسیقی ، که در دیدار با روخاس شرکت داشت ، به رویترز گفت: “این شعله خاصی است که امروز در اینجا شعله ور شد.”

ماتوس گفت: “ما در مورد آزادی بیان ، آزادی انجمن ، سانسور و سرکوب فیزیکی صحبت کردیم.” “من فکر نمی کنم 60 سال در فضای وزیران چنین گفتگویی وجود داشته باشد.”

اخراج معترضین

جلسه صبح شنبه روزهای ناآرامی محدودی داشت.

به مدت ده روز ، اعضای جنبش San Isidro ، گروهی که برای آزادی هنری در کوبا فعالیت می کردند و گونزالس نیز به آن تعلق داشت ، از خانه ای در هاوانای قدیم اعتراض کردند ، برخی گرسنه بودند.

اما روز پنجشنبه ، پلیس با استناد به محدودیت ویروس کرونا ، 14 نفر از اعضای گروه را بیرون کرد. آنها گفتند كه یكی از اعضای این گروه از طریق آمریكا از مکزیك بازگشته و به درستی قرنطینه نشده است.

رویترز گزارش داد ، روزنامه نگار مستقل ایلیانا هرناندز در مورد اخراج در یک فیلم زنده در فیس بوک گفت: “آنها با زور وارد شدند ، در را شکستند”.

“بسیاری از مردان نظامی لباس دکتر پوشیدند و لباس پوشیدند.”

فعالان شبکه های اجتماعی گفتند که پس از حمله ، 14 عضو این گروه از نظر COVID-19 مورد آزمایش قرار گرفتند و به خانه های خود بازگشتند و مقرهای تیم توسط مقامات بسته شد.

با این حال ، دو فعال از بازگشت خودداری کردند و دوباره دستگیر شدند: لوئیس مانوئل اترو آلکانتارا ، 32 ساله و آنملی راموس ، 35 ساله. در همین حال ، عفو بین الملل خواستار آزادی آنها شد و گفت آنها “زندانیان عقیدتی هستند که فقط به دلیل بازداشت عمدی خود زندانی شده اند”.

در حالی که گروه های مخالف کوبا به دلیل انحصارطلبی توسط دولت در رسانه ها و اقدامات سختگیرانه علیه اعتراض عمومی برای جلب توجه تلاش می کردند ، دسترسی روزافزون به اینترنت به گروههایی مانند جنبش سن ایسیدرو اجازه داده است تا مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند.

این جنبش که در سال 2018 تاسیس شده است ، اغلب پیام خود را از طریق اجراهای هنری غیر صادقانه منتشر می کند و جلسات متعددی با مقامات داشته است.

نمایش نادرست مخالفت

جمعه شب ، حدود 300 نفر از جمله اعضای برجسته صنعت فیلم کشور در مقابل وزارت فرهنگ کوبا تجمع کرده و خواستار “گفتگو” با دولت شدند.

لیست خواسته های معترضین شامل اطلاعاتی در مورد محل نگهداری اوترو و راموس ، آزادی گونزالس و پایان “آزار” هنرمندان بود.

به گفته خبرگزاری فرانسه ، اندکی پیش از حضار در دولت ، خورخه پروجا ، بازیگر و کارگردان 55 ساله ، به معترضین گفت: “زمان گفتگو فرا رسیده است و من معتقدم که شما جوانان باید شنیده شوید.”

در همین حال ، مایکل کوزاک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتر خود گفت که “جامعه جهانی از رژیم می خواهد که به حقوق بشر کوبا احترام بگذارد.”



[ad_2]