کوهنوردان به مناسبت 70 سال از اجلاس اورست در میان نگرانی های اقلیمی | اخبار کوه اورست

[ad_1]

در حالی که جامعه کوهنوردی خود را برای جشن گرفتن هفتادمین سالگرد فتح اورست آماده می کند، نگرانی فزاینده ای در مورد افزایش دما، ذوب شدن یخچال های طبیعی و برف و خشن و غیرقابل پیش بینی شدن آب و هوا در مرتفع ترین کوه جهان وجود دارد.

از زمانی که قله کوه 8849 متری (29032 فوت) برای اولین بار توسط ادموند هیلاری نیوزلندی و راهنمای شرپا تنزینگ نورگی در 29 می 1953 صعود شد، هزاران کوهنورد به قله رسیدند و صدها نفر جان باختند.

شرایط رو به وخامت اورست باعث نگرانی جامعه کوهنوردی و مردمی شده است که معیشت آنها به جریان بازدیدکنندگان بستگی دارد.

اورست نپال
مردی حلقه حلقه ای دور مجسمه ادموند هیلاری نیوزلندی در سمت چپ و راهنمای شرپا تنزینگ نورگی در کاتماندو، نپال قرار می دهد. [File: Niranjan Shrestha/AP]

جامعه شرپا در نپال، که در پای کوه پوشیده از برف که به عنوان مادر جهان به آن احترام می گذارند، بزرگ شده اند، بیشترین استرس را دارند.

آنگ تشرینگ، یکی از شرپاهای برجسته که سال ها مبارزات انتخاباتی را انجام داده است، می گوید: «تأثیر تغییرات آب و هوایی فقط بر ماهی های قطب جنوب، نهنگ ها یا پنگوئن ها تأثیر نمی گذارد، بلکه تأثیر مستقیمی بر کوه های هیمالیا و مردم آنجا دارد». برای نجات قله های هیمالیا و مناطق اطراف آن از اثرات گرمایش جهانی.

تقریباً هر سال، او و آژانس راهپیمایی آسیایی‌اش یک اکسپدیشن پاکسازی را سازماندهی می‌کنند که در آن مشتریان و راهنماها زباله‌های باقی‌مانده از گروه‌های کوهنوردی قبلی اورست را پایین می‌آورند.

آنگ تشرینگ گفت که اثرات تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین در مناطق مرتفع هیمالیا شدید است. افزایش دما در منطقه هیمالیا بیش از میانگین جهانی است، بنابراین برف و یخ به سرعت در حال آب شدن هستند و کوه سیاه می شود، یخچال های طبیعی در حال آب شدن هستند و دریاچه ها در حال خشک شدن هستند.

آنگ تشرینگ که در پای کوه بزرگ شد، گفت که به یاد دارد که از یخچال طبیعی نزدیک دهکده‌اش سرخورده است. اما این الان از بین رفته است.

2000 سال یخ در 30 سال از بین رفت

شرپاهای دیگر نیز گفتند که تغییرات را در یخچال خومبو در پای اورست، نزدیک کمپ اصلی دیده‌اند.

ما واقعاً نباید منتظر آینده باشیم. فوربا تنجینگ، یک راهنمای شرپا که اخیراً برای شانزدهمین بار به قله صعود کرد و مشتریان خارجی را به قله هدایت کرد، گفت: ما در حال حاضر تأثیر آن را می بینیم.

فوربا تنجین، شرپا
فوربا تنجینگ، راهنمای شرپا که اخیراً برای شانزدهمین بار قله اورست را صعود کرده است. [Niranjan Shrestha/AP]

فوربا تنجینگ از 17 سالگی به اورست صعود کرده است. او گفت برف و یخ ذوب شده اند و پیاده روی که در گذشته پنج یا شش ساعت در مسیر یخ طول می کشید، اکنون فقط نیم ساعت طول می کشد زیرا یخچال ها ذوب شده اند و سنگ های برهنه نمایان شده است.

قبل از اینکه یخ های ساختمان مانند یخچال خومبو به کمپ اصلی برسد. اما اکنون ما او را در نزدیکی کمپ اصلی نمی‌بینیم.» پوربا تنجینگ گفت.

تحقیقات اخیر نشان داده است که یخچال های طبیعی کوه اورست تنها در 30 سال گذشته 2000 سال یخ از دست داده اند.

محققان دریافتند که بالاترین یخچال کوه، یخچال کول جنوبی، بیش از 54 متر (177 فوت) از ضخامت خود را در 25 سال گذشته از دست داده است.

این یخچال در حدود 7900 متر (26000 فوت) بالاتر از سطح دریا قرار دارد و مشخص شده است که 80 برابر سریعتر از آنچه که در ابتدا برای تشکیل یخ روی سطح لازم بود نازک می شود.

دانکن کوئینسی، یخ‌شناس دانشگاه لیدز در بریتانیا گفت: یخچال‌ها با سرعتی که احتمالاً در تاریخ بی‌سابقه است، یخ را از دست می‌دهند.

او گفت که تغییر “بسیار سریع” اتفاق می افتد. «این برای همه در این منطقه و البته برای میلیون‌ها نفری که در پایین دست زندگی می‌کنند، چالش‌هایی ایجاد می‌کند.» زیرا بخش زیادی از جنوب آسیا برای کشاورزی و آب آشامیدنی به رودخانه‌هایی وابسته است که از هیمالیا سرچشمه می‌گیرند.

او گفت که احتمال دارد سیل و خشکسالی شدیدتر شود.

او گفت: “در حال حاضر میزان قابل توجهی غیرقابل پیش بینی در این سیستم ها وجود دارد و این امر را برای افرادی که در زمان خاصی از سال به آب نیاز دارند، بسیار دشوار می کند تا بدانند که این آب را در دسترس خواهند داشت.”

دولت نپال و جامعه کوهنوردی قصد دارند روز اورست را در 29 می با رژه در اطراف کاتماندو و مراسمی برای تجلیل از کوه نوردان و راهنمایان کهنه کار شرپا جشن بگیرند.

[ad_2]