گزارش عفو بین‌الملل حاکی از تعصب نژادی در سرکوب اعتراضات در پرو است | اخبار مربوط به اعتراضات

[ad_1]

گزارش گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که دولت پرو به عنوان بخشی از سرکوب اعتراضات ضد دولتی اخیر، به احتمال زیاد از خشونت مرگبار در مناطق حاشیه‌ای این کشور استفاده می‌کند.

گزارش روز پنجشنبه، نژادپرستی مرگبار، استدلال کرد که اقدامات دولت می تواند در برخی موارد به اعدام های فراقانونی تبدیل شود. عفو بین‌الملل از دادستانی پرو می‌خواهد که درباره استفاده از زور بیش از حد در واکنش به اعتراضات تحقیق کند.

اگنس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «استفاده از سلاح‌های گرم و کشنده علیه معترضان نشان‌دهنده بی‌اعتنایی آشکار به جان انسان‌ها است».

علیرغم تلاش های دولت برای ترسیم آنها به عنوان تروریست یا جنایتکار، کشته شدگان تظاهرکنندگان، تماشاچیان و ناظران هستند. تقریباً همه آنها از پیشینه‌های فقیر، بومی و کمپیزینو بودند که نشان از تعصب نژادی و اجتماعی-اقتصادی در استفاده از نیروی کشنده دارد.

این گزارش جدیدترین گزارشی است که نشان می‌دهد دولت پرو در جریان اعتراض‌هایی که پس از برکناری پدرو کاستیو، رئیس‌جمهور سابق این کشور را فراگرفت، از خشونت نامتناسبی استفاده کرده و مردم فقیر و بومی را هدف قرار داده است.

بولوارته با انتقاداتی مواجه شده است

بحران در 7 دسامبر آغاز شد، زمانی که کاستیو سومین جلسه استیضاح خود را برگزار کرد.

کاستیلو به جای رویارویی با کنگره تحت رهبری اپوزیسیون، سعی کرد قوه مقننه پرو را منحل کند و با فرمان حکومت کند، اقدامی که به طور گسترده غیرقانونی تلقی می شود. او به سرعت استیضاح، از سمت خود برکنار و دستگیر شد. در همین حال، معاون سابق او، دینا بولوارته، به عنوان اولین رئیس جمهور زن پرو سوگند یاد کرد.

هواداران کاستیلو، که بسیاری از آنها از مناطق فقیر و روستایی هستند که توسط دولت مورد بی توجهی قرار گرفته اند، در اعتراض به بازداشت وی به خیابان ها ریختند. از جمله خواسته های آنها خواستار قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات بود.

از آن زمان به بعد، دولت بولهوارته به دلیل واکنش شدیدش به اعتراضات و ناتوانی اش در مقابله با نارضایتی مردم مورد انتقاد قرار گرفت. گزارش عفو بین الملل نشان می دهد که بین دسامبر تا فوریه، 49 معترض کشته شده اند.

واکنش دولت همچنین تنش‌ها را بین پرو و ​​سایر کشورهای منطقه، به‌ویژه کشورهایی که با رهبران چپ‌گرا که با کاستیو دوست بودند، افزایش داد.

مقامات پرو روز پنجشنبه آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک را پس از ماه‌ها انتقاد از بولوارته به‌عنوان یک عروسک خیمه شب بازی، غیر ارادی اعلام کردند. او همچنین به کاستیلو و خانواده اش در مکزیک پناهندگی داده بود.

لوپز اوبرادور پس از اوو مورالس، رئیس جمهور سابق بولیوی، دومین رهبر بزرگ آمریکای لاتین بود که این برچسب را دریافت کرد.

“زبان تروریسم”

گزارش عفو بین الملل 52 مورد مستند از کشته شدن یا زخمی شدن افراد در مناطقی مانند Ayacucho، Juliaca، Andahuaylas و Chincheros را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که شامل 25 مورد مرگ می شود.

این سازمان به این نتیجه رسید که 20 مورد از این 25 قتل می تواند اعدام های فراقانونی باشد. این موارد شامل مواردی است که نیروهای امنیتی از آتش واقعی بر روی جمعیت استفاده کردند و نقاط آسیب پذیر بدن مانند سر، گردن و شکم را هدف قرار دادند.

هنگامی که با انتقاد و درخواست پاسخگویی مواجه می‌شوند، مقامات پرو اغلب معترضان را به‌عنوان آژیتاتورهایی معرفی می‌کنند که می‌خواهند دردسر ایجاد کنند.

بولوارته در سخنرانی خود در ژانویه گفت: «ما یک کشور قطبی شده، کشوری در حال درگیری، کشوری با بخش‌های افراطی که به دنبال ایجاد بی‌نظمی و هرج‌ومرج هستند، با برنامه‌های خود برای نابودی نهادها و دموکراسی ما تسخیر شده‌ایم».

آیا ممکن است به سال‌های خشونت تروریستی برگردیم که سگ‌ها را به میله‌ها آویزان می‌کردند؟»

ویل فریمن، همکار مطالعات آمریکای لاتین در شورای روابط بین‌الملل (CFR)، یک اندیشکده آمریکایی، به الجزیره گفت که چنین لفاظی‌هایی به خاطرات جمعی دوره‌ای از درگیری‌های داخلی که پرو را در دهه‌های 1980 و 1990 تکان داد، می‌زند. قرن گذشته

در این مدت، گروه‌های مسلح مانند راه درخشان مائوئیست تلاش کردند تا دولت را سرنگون کنند و کمپین‌های خشونت آمیزی را برای هدف قرار دادن غیرنظامیان از جمله مردم بومی انجام دادند.

در پاسخ، دولت مبارزه وحشیانه ای را علیه شورشیان آغاز کرد که شامل سوء استفاده های گسترده بود.

فریمن در یک تماس تلفنی گفت: «سیاستمداران تلاش می‌کنند از این داستان مسیر درخشان استفاده کنند تا با معترضان فعلی تشابهاتی داشته باشند، اما این اشتباه و توهین‌آمیز است». این در حال استفاده از زبان تروریسم برای ترساندن مردم است.»

معترضان در جاده ای دراز کشیده اند که رنگ خون مانند آن پاشیده شده است.  یک تابوت سیاه در کنار آنها می نشیند و مرد دیگری برای تحویل گل خم می شود.
معترضان ملقب به رنگ قرمز روی بتن در لیما، پرو در کنار تابوت های جعلی در 9 فوریه دراز کشیده اند. [File: Alessandro Cinque/Reuters]

خشونت علیه مردم بومی

گزارش عفو بین‌الملل بیان می‌کند که مقامات به احتمال زیاد در مناطقی با جمعیت بومی بزرگ مانند Ayacucho از خشونت کشنده استفاده می‌کنند، حتی اگر فعالیت‌های اعتراضی از نظر فراوانی و شدت مشابه مناطق دیگر باشد.

اریکا گوارا روزاس، مدیر بخش آمریکای عفو بین الملل از طریق ایمیل به الجزیره گفت: «یافته های این گزارش تنها نوک کوه یخ در تاریخ دردناک تبعیض و طرد مردم بومی پرو است.

او افزود که اعضای خانواده قربانیان که با عفو بین‌الملل صحبت کرده‌اند، «رفتار تحقیرآمیز» را در «بیمارستان‌ها یا مؤسسات دولتی، همراه با توهین‌هایی که به هویت قومی آن‌ها اشاره دارد» توصیف کرده‌اند.

در ماه ژانویه، دادستان کل پرو مجموعه ای از تحقیقات را برای شناسایی کسانی که مسئول ده ها مرگ عمدتا غیرنظامی در جریان ناآرامی ها بودند، آغاز کرد، اما چه گوارا-رز گفت که مسئولیت پذیری همچنان مبهم است.

او گفت: «مقامات به پاسخگویی قابل توجهی در قبال جنایات پلیس و ارتش در ماه های اخیر دست نیافته اند.

اقدامات اساسی باید فورا انجام شود، از جمله مصاحبه فوری با افسران پلیس و نظامی، انجام تحقیقات پزشکی قانونی باقیمانده، و اطمینان از اینکه تحقیقات در زمین و نزدیک به قربانیان انجام می شود.»



[ad_2]