گزارش | می گوید برده داری مدرن در کره شمالی، اریتره، رایج ترین است اخبار حقوق بشر

[ad_1]

بر اساس شاخص جهانی برده داری در سال 2023، کره شمالی، اریتره و موریتانی بیشترین شیوع برده داری مدرن را در جهان دارند که از آخرین نظرسنجی خود در پنج سال پیش به “وخامت” در وضعیت جهانی اشاره کرد.

این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، می‌گوید حدود 50 میلیون نفر در سال 2021 در شرایط برده‌داری مدرن زندگی می‌کنند که نسبت به سال 2016، زمانی که این مشکل آخرین اندازه‌گیری شد، 10 میلیون افزایش یافته است.

این رقم شامل حدود 28 میلیون نفر در کار اجباری و 22 میلیون نفر در ازدواج اجباری است.

بر اساس این تحقیق، وضعیت در حال بدتر شدن «در برابر درگیری‌های مسلحانه رو به رشد و پیچیده‌تر، تخریب گسترده محیط‌زیست» و تأثیرات همه‌گیری ویروس کرونا، از جمله عوامل دیگر است.

این گزارش که توسط سازمان حقوق بشر Walk Free تهیه شده است، برده‌داری مدرن را شامل «کار اجباری، ازدواج اجباری یا خدمت‌کارانه، بردگی بدهی، بهره‌کشی جنسی تجاری اجباری، قاچاق انسان، شیوه‌های برده‌داری و فروش و بهره‌کشی از کودکان» تعریف می‌کند.

اصل اساسی برده داری شامل «محرومیت سیستماتیک از آزادی یک فرد» است – از حق پذیرش یا امتناع از کار تا آزادی تعیین اینکه آیا، چه زمانی و با چه کسی ازدواج کند.

بر اساس این گزارش، کره شمالی منزوی و مستبد بالاترین شیوع برده داری مدرن را دارد (104.6 در هر 1000 نفر).

پس از آن اریتره (90.3) و موریتانی (32) قرار دارند که در سال 1981 آخرین کشور در جهان بود که برده داری ارثی را غیرقانونی کرد.

10 کشوری که بیشترین شیوع برده داری مدرن را دارند ویژگی های مشترکی دارند، از جمله “حفاظت محدود از آزادی های مدنی و حقوق بشر”.

بسیاری از کشورها در مناطق «شکننده» هستند که درگیری یا بی‌ثباتی سیاسی را تجربه می‌کنند، یا خانه جمعیت زیادی از «افراد آسیب‌پذیر» مانند پناهندگان یا کارگران مهاجر هستند.

همچنین در 10 کشور برتر جهان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت قرار گرفتند که حقوق کار کارگران مهاجر توسط سیستم حمایت کفالا محدود شده است.

کشورهای دیگر در 10 کشور اول عبارتند از ترکیه، “که میزبان میلیون ها پناهنده از سوریه”، تاجیکستان، روسیه و افغانستان است.

در این گزارش آمده است که اگرچه کار اجباری در کشورهای کم درآمد رایج تر است، اما «عمیقاً» با تقاضای کشورهای با درآمد بالاتر مرتبط است و اشاره می کند که دو سوم از همه موارد کار اجباری به زنجیره های تأمین جهانی مرتبط است.

در این گزارش آمده است که کشورهای گروه 20 متشکل از اتحادیه اروپا و 19 اقتصاد بزرگ جهان، در حال حاضر 468 میلیارد دلار کالاهایی وارد می کنند که در معرض خطر تولید با کار اجباری هستند، در حالی که در گزارش قبلی 354 میلیارد دلار بود.

الکترونیک پرخطرترین محصول با بالاترین ارزش باقی ماند و پس از آن پوشاک، روغن نخل و پنل های خورشیدی که نشانه تقاضای شدید برای محصولات انرژی تجدیدپذیر است.

بردگی مدرن در تمام جنبه های جامعه ما نفوذ می کند. گریس فارست، مدیر موسس این گروه، گفت: این در لباس های ما بافته می شود، وسایل الکترونیکی ما را روشن می کند و غذای ما را ادویه می کند.

«در هسته خود، برده داری مدرن مظهر نابرابری شدید است. این آینه ای است که در برابر قدرت قرار دارد و نشان می دهد چه کسی در یک جامعه آن را دارد و چه کسی ندارد.”

[ad_2]