یک روزنامه نگار ایرانی به اتهامات مربوط به اعتراضات امینی محاکمه می شود اخبار آزادی مطبوعات

[ad_1]

الهه محمدی، روزنامه‌نگار ایرانی، یکی از دو خبرنگار ایرانی متهم به توطئه علیه امنیت ملی، به اتهام پوشش خبری مراسم تشییع مهسا امینی در دادگاه غیرعلنی محاکمه شد.

وکیل این روزنامه نگار ایرانی به خبرگزاری ایلنا گفت: یک روزنامه نگار ایرانی به اتهامات مربوط به پوشش مراسم تشییع جنازه یک زن کرد ایرانی که مرگش در بازداشت سال گذشته ماه ها ناآرامی را برانگیخت، پشت درهای بسته محاکمه شده است.

مرگ مهسا امینی 22 ساله در حالی که به اتهام نقض قوانین پوشش اسلامی ایران در بازداشت پلیس اخلاق بود، ماه ها موجی از اعتراضات گسترده را در سراسر کشور به راه انداخت و بزرگترین چالش رهبران معنوی ایران در دهه های اخیر را رقم زد.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه حامیان اصلاحات که روز دوشنبه در تهران محاکمه شد و نیلوفر حامدی روزنامه نگار دیگر روزنامه شرق به دلیل پوشش خبری مرگ امینی به «تبانی با نیروهای متخاصم» متهم شدند.

این اتهام احتمالاً طبق قوانین ایران مجازات اعدام را در پی دارد.

وزارت اطلاعات ایران در ماه اکتبر با صدور بیانیه ای مشترک محمدی و حامدی را به عوامل خارجی سیا متهم کرد.

حامدی عکسی از پدر و مادر امینی در حالی که همدیگر را در بیمارستانی در تهران در آغوش گرفته بودند، گرفت که دخترشان در کما بود.

محمدی مراسم تشییع جنازه امینی را در زادگاهش ساکز، جایی که اعتراضات آغاز شد، پوشش داد. ایران دشمنان خارجی خود را به دامن زدن به اعتراضات برای بی ثبات کردن کشور متهم کرده است.

«محاکمه الهه محمدی خوب پیش رفت. شهاب الدین میرلوحی وکیل مدافع وی به ایلنا گفت: تاریخ جلسه بعدی دادگاه اعلام می شود. برای اظهار نظر با او ارتباط برقرار نشد.

تصویری از امینی که حامدی در توییتر منتشر کرد، اولین سیگنالی بود که به جهانیان نشان می‌داد که همه چیز برای زن جوان که سه روز قبل توسط پلیس اخلاق ایران دستگیر شده بود، خوب نیست.

این دو روزنامه نگار که از سپتامبر گذشته در زندان بدنام اوین ایران نگهداری می شوند، جداگانه محاکمه خواهند شد. طبق اعلام قوه قضائیه دادگاه حامدی از روز سه شنبه آغاز می شود.

ایران درخواست های مکرر گروه های حقوق بشر برای محاکمه علنی علیه این دو روزنامه نگار را نادیده گرفته است.

[ad_2]