بلینکن برای گفتگو در مورد “همکاری استراتژیک” به عربستان سعودی سفر می کند | اخبار سیاسی

[ad_1]

سفر هفته آینده اولین سفر یک دیپلمات ارشد آمریکایی به پادشاهی بعد از توافق عادی سازی ایران و عربستان سعودی خواهد بود.

واشنگتن – آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته آینده به عربستان سعودی سفر خواهد کرد که اولین سفر او به عربستان پس از توافق تهران و ریاض برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک در توافقی است که با میانجیگری پکن انجام شد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که دیپلمات ارشد این کشور در جریان سفر خود که از 6 ژوئن آغاز می شود، با مقامات سعودی دیدار خواهد کرد و در مذاکرات شورای همکاری خلیج فارس (GCC) شرکت خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن درباره همکاری راهبردی آمریکا و عربستان در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی و طیفی از موضوعات دوجانبه از جمله همکاری‌های اقتصادی و امنیتی گفتگو خواهد کرد.

این وزارتخانه همچنین اضافه کرد که قرار است نشست ائتلاف جهانی ضد داعش (داعش) را برای “بررسی تهدید مستمر داعش و تاکید مجدد بر تعهد خود برای تضمین شکست پایدار آن” برگزار کند.

مقامات آمریکایی بارها تعهد خود را به اتحاد با عربستان سعودی و امنیت پادشاهی اعلام کرده اند. پس از توافق عادی سازی ریاض با تهران، آنها نیز محتاطانه از این روابط استقبال کردند.

بلینکن در ماه مارس پس از اعلام این توافق گفت: «از دیدگاه ما، هر چیزی که بتواند به کاهش تنش‌ها، جلوگیری از درگیری و محدود کردن اقدامات خطرناک یا بی‌ثبات‌کننده ایران کمک کند، چیز خوبی است».

اخیراً، عربستان سعودی و ایالات متحده در سودان با یکدیگر همکاری کرده اند، جایی که آنها برای برقراری آتش بس بین طرف های درگیر در این کشور آفریقایی فشار آورده اند.

در بیانیه روز جمعه که سفر بلینکن را اعلام کرد، اشاره ای به یمن نشد، جایی که واشنگتن می گوید از پایان درگیری طولانی مدت که عربستان سعودی و شرکای آن را در برابر شورشیان حوثی همپیمان ایران این کشور قرار می دهد، حمایت می کند.

عربستان سعودی و حوثی‌ها در ماه آوریل وارد گفت‌وگوهای مستقیمی شدند که پس از توافق پادشاهی با ایران، به توافق مبادله زندانیان منجر شد.

اوایل این هفته، باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه، طی یک جلسه توجیهی به سناتورهای آمریکایی گفت که توافق ایران و عربستان تنها یک “کاهش تنش” است.

لیف گفت: «این آشتی، نزدیکی بزرگ یا عادی سازی کامل نیست.

دو کشور در واقع برای عادی سازی کامل روابط و از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند.

لیف همچنین نقش چین را در تضمین این معامله کمرنگ کرد. “این توافق – من روشن می کنم – با میانجیگری چینی ها حاصل نشد. آن را میزبانی کردند. ایرانی‌ها و سعودی‌ها همه توافق‌ها و گفتگوها را خودشان انجام دادند.»

لیف افزود که این توافق در درجه اول بر یمن متمرکز است، زیرا سعودی ها برای “تعقیب پروژه مدرن سازی اجتماعی-اقتصادی” خود برای آرامش بیشتر در منطقه تلاش می کنند.

در شرایطی که روابط بین عربستان سعودی و ایران رو به افزایش است، تنش ها بین تهران و واشنگتن افزایش یافته است. دیپلماسی بین دو کشور با پیشبرد برنامه هسته ای ایران متوقف شده است.

علیرغم توافق میان تهران و ریاض، مقامات آمریکایی می گویند که به فشار برای عادی سازی روابط بین پادشاهی و اسرائیل ادامه می دهند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا ماه گذشته گفت: «ما قفل حریم هوایی عربستان سعودی و عمان را برای پروازهای غیرنظامی به و از اسرائیل و آسیا باز کردیم – گامی به سوی آنچه که امیدواریم عادی سازی کامل بین اسرائیل و عربستان سعودی باشد.»

[ad_2]