وکیل حقوق بشر پاکستان می گوید پس از ربوده شدن به خانه بازگشته است | اخبار حقوق بشر

[ad_1]

جبران نصیر، فعال حقوق بشر و وکیل برجسته پاکستانی گفت که یک روز پس از آنکه همسرش گزارش داد توسط افراد مسلح ناشناس در شهر جنوبی کراچی ربوده شده است، به خانه بازگشته است که خشم گسترده ای را در سراسر کشور برانگیخته است.

نصیر روز جمعه با تشکر از کسانی که خواستار آزادی فوری او شدند، نوشت: «من سالم به خانه برگشتم. او قول داد که به مبارزه خود برای حقوق پاکستانی ها ادامه دهد.

او اشاره ای نکرد که در بازداشت چه کسی بوده و تحت چه شرایطی آزاد شده است.

توئیت او درباره آزادی او پس از آن منتشر شد که ده ها معترض در کراچی تجمع کردند تا اعلامیه ربوده شدن او را محکوم کنند.

پیش از این، همسر نصیر گفته بود که این زوج پس از شام پنجشنبه شب در حال بازگشت به خانه بودند که گروهی از مردان مسلح در دو ون خودروی آنها را در یک منطقه مجلل رهگیری کردند.

منشا پاشا همسر وکیل گفت که مردان نصیر را بردند اما او را سالم گذاشتند. او گفت که نمی داند چه کسی پشت این آدم ربایی بوده است.

به نظر می‌رسد این رویداد جدیدترین مورد از سیل اخیر آدم‌ربایی‌ها در پاکستان باشد که گروه‌های حقوق بشری می‌گویند ممکن است ناپدید شدن اجباری به دست سرویس‌های مخفی باشد.

عفو بین‌الملل گفت: «مقامات پاکستانی باید سریعاً و بی‌طرفانه درباره او تحقیق کرده و او را بیابند».

این نهاد ناظر مستقر در لندن در توییتر نوشت: «اگر جبران در بازداشت دولتی باشد، باید فوراً آزاد شود یا در صورت وجود شواهد کافی، به دادگاه مدنی معرفی شود».

نصیر که به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات 2018 شرکت کرد، از منتقدان سرسخت نقض حقوق بشر بوده و به عنوان وکیل قربانیان در تعدادی از پرونده‌های پرمخاطب وکالت کرده است.

او اخیراً از دستگیری‌های گسترده رهبران حزب عمران خان، نخست‌وزیر سابق و اقدام برای محاکمه آنها در دادگاه‌های نظامی پس از اعتراضات خشونت‌آمیز اوایل ماه جاری انتقاد کرده است.

ربوده شدن کوتاه نصیر در بحبوحه سرکوب مداوم هواداران خان در اعتراضات ماه گذشته و حملات به تأسیسات نظامی و اموال عمومی صورت گرفت.

خشونت پس از دستگیری خان در 9 ماه مه از دادگاه اسلام آباد، جایی که وی در یک پرونده فساد حضور داشت، آغاز شد.

این هیاهو تنها زمانی فروکش کرد که دیوان عالی کشور خان را تبرئه کرد. از آن زمان، پلیس بیش از 5000 نفر را در ارتباط با خشونت دستگیر کرده است.

پارلمان در آوریل 2022 با رای عدم اعتماد خان را برکنار کرد.

گروه های حقوقی می گویند دادگاه های نظامی روند قانونی را نقض می کنند.

اگرچه قانون پاکستان بازداشت بدون مجوز دادگاه را ممنوع می کند، اما مقامات امنیتی اغلب مظنونانی را که مشکوک به ارتباط با گروه های مسلح هستند بازداشت می کنند.

روزنامه نگاران برجسته در شرایط مشابهی ربوده شده اند و سرویس های اطلاعاتی قدرتمند پاکستان اغلب مظنون به ارعاب منتقدان از این طریق بوده اند، اگرچه دخالت آنها به ندرت ثابت شده است.



[ad_2]