نارندرا مودی نخست وزیر هند در کنگره آمریکا سخنرانی می کند | اخبار نارندرا مودی

[ad_1]

واشنگتن – قانونگذاران ارشد در ایالات متحده از نارندرا مودی، نخست وزیر هند دعوت کرده اند تا در هنگام بازدید از واشنگتن در اواخر این ماه، در کنگره سخنرانی کند، فرصتی نادر که تنها به نزدیک ترین متحدان این کشور داده می شود.

رهبران دموکرات و جمهوری خواه در سنا و مجلس نمایندگان این دعوت را در نامه ای به مودی روز جمعه اعلام کردند و گفتند که سخنرانی 22 ژوئن “دوستی پایدار” بین دو کشور را جشن خواهد گرفت.

در این نامه آمده است: «بر اساس ارزش‌های مشترک ما و تعهد به صلح و رفاه جهانی، مشارکت بین دو کشور ما همچنان رو به رشد است».

در طول سخنرانی خود، شما این فرصت را خواهید داشت که دیدگاه خود را برای آینده هند به اشتراک بگذارید و در مورد چالش های جهانی پیش روی هر دو کشورمان صحبت کنید.

این دومین باری است که مودی پس از سخنرانی با قانونگذاران آمریکایی در سال 2016 در یک نشست مشترک کنگره سخنرانی می کند.

سفر مودی به ایالات متحده در بحبوحه تشدید رقابت بین واشنگتن و پکن انجام می شود و هند – که اکنون بزرگترین کشور جهان از نظر جمعیت است – به عنوان یک قدرت ژئوپلیتیکی و اقتصادی بزرگ ظاهر شده است.

مقامات ایالات متحده به طور مرتب از دهلی نو به عنوان یک متحد مهم در منطقه آسیا-اقیانوسیه تمجید می کنند، جایی که سیاست های پکن – از جمله ادعاهای مربوط به دریای چین جنوبی – انتقاد فزاینده ای را از سوی واشنگتن برانگیخته است.

کاخ سفید ماه گذشته سفر مودی را اعلام کرد و گفت که جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن میزبان او خواهد بود تا “مشارکت عمیق و نزدیک” بین دو کشور را تقویت کند.

در بیانیه ای آمده است: «این دیدار تعهد مشترک دو کشورمان را به منطقه آزاد، باز، مرفه و امن هند و اقیانوس آرام و عزم مشترک ما برای ارتقای مشارکت فناوری استراتژیک خود از جمله در دفاع، انرژی پاک و فضا را تقویت خواهد کرد.» 10 می.

دولت بایدن در سال های اخیر روابط خود را با هند تعمیق بخشیده است. این اتحاد موسوم به Quad را که شامل استرالیا و ژاپن نیز می شود، تقویت کرد و یک شراکت رسمی با کشور آسیای جنوبی، اسرائیل و امارات متحده عربی به نام I2U2 ایجاد کرد.

اما منتقدان مودی در ایالات متحده از واشنگتن خواسته اند تا برای مقابله با سیاست های ملی گرایانه او که به گفته آنها به اقلیت های هند به ویژه مسلمانان آسیب می رساند، اقدامات بیشتری انجام دهد.

گزارش وزارت امور خارجه در مورد آزادی مذهبی در ماه گذشته به اتهامات مربوط به “خشونت اجرای قانون علیه اعضای اقلیت های مذهبی در چندین ایالت” از جمله شلاق زدن مردان مسلمان و تخریب خانه ها و مغازه های مسلمانان در هند اشاره کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، قبل از انتشار این گزارش به خبرنگاران گفت: «ما به گفتگوی مستقیم با همکاران و همتایان خود در هند درباره این نگرانی‌ها ادامه خواهیم داد.

ما همچنان دولت را تشویق می‌کنیم که خشونت را محکوم کند و پاسخگو باشد… همه گروه‌هایی که در لفاظی‌های غیرانسانی علیه اقلیت‌های مذهبی و همه گروه‌هایی که علیه جوامع مذهبی دست به خشونت می‌زنند، می‌پردازند.»

هند اتهامات آمریکا مبنی بر نقض آزادی مذهبی را رد کرده است.

شورای مسلمانان سرخپوست آمریکایی (IAMC)، یک گروه مدافع، ماه گذشته از درخواست‌ها از مودی برای سخنرانی در کنگره ابراز ناراحتی کرد.

این گروه در گزارشی اعلام کرد: نادیده گرفتن گرایش‌های خشونت‌آمیز، ضد اقلیت‌ها، اقتدارگرایانه مودی و سوءمدیریت فاسد او در اقتصاد هند، نه تنها نادیده گرفتن یافته‌های خود دولت آمریکا است، بلکه یک خطای استراتژیک با پتانسیل تهدید ثبات جهانی است. بیانیه .

مودی همچنین به دلیل اتهامات مربوط به سرکوب مخالفان سیاسی داخلی با انتقاداتی روبرو شده است.

اوایل سال جاری، راهول گاندی، رهبر اپوزیسیون، پس از محکوم شدن به افترا در ایالت گجرات، به دلیل اظهاراتی در جریان مبارزات انتخاباتی 2019 که به عنوان توهین به نخست‌وزیر تلقی می‌شد، از پارلمان این کشور اخراج شد.



[ad_2]