جدول زمانی: مرگبارترین تصادفات قطار در جهان کدامند؟ | اخبار

[ad_1]

خروج قطار از ریل نادر است، اما با وجود تلاش‌ها برای بهبود ایمنی، برخورد و حوادث دیگر همچنان رخ می‌دهد.

سانحه مرگبار قطار روز جمعه در هند آخرین مورد از یک سری حوادثی بود که در راه آهن این کشور رخ داد که روزانه بیش از 12 میلیون نفر را حمل می کند.

علیرغم تلاش های دولت برای بهبود ایمنی ریلی، سالانه صدها تصادف در راه آهن هند رخ می دهد. خطای انسانی یا قدیمی بودن تجهیزات سیگنالینگ بیشتر مقصر شناخته شده اند.

در اینجا نگاهی داریم به سایر تصادفات قطار در هند در دهه های اخیر و همچنین برخی از بدترین تصادفات ریلی جهان در 10 سال گذشته.

هند:

اکتبر 2018 – یک قطار در حومه شهر امریتسار، شهری در ایالت پنجاب، در میان جمعیتی که در جریان یک جشنواره مذهبی در شمال هند مشغول تماشای آتش بازی بودند، برخورد کرد و دست کم 60 نفر را کشت و ده ها نفر دیگر را زخمی کرد.

نوامبر 2016 – بر اثر خروج قطار مسافربری بین شهرهای ایندور و پاتنا دست کم 146 نفر کشته شدند. بیش از 200 نفر مجروح شدند.

جولای 2011 – یک قطار مسافربری در نزدیکی فاتح پور در شمال ایالت اوتار پرادش هند از ریل خارج شد و ۶۸ نفر کشته و ۲۳۹ مسافر مجروح شدند.

می 2010 – یک قطار مسافربری در ایالت بنگال غربی از ریل خارج شد و با یک قطار باری برخورد کرد و ۱۴۵ نفر کشته شدند. مقامات علت سقوط این هواپیما را خرابکاری توسط شورشیان مائوئیست می دانند.

اکتبر 2005 – سقوط یک قطار مسافربری در رودخانه‌ای در جنوب هند که در اثر بارش باران رخ داد دست‌کم ۱۱۱ کشته برجای گذاشت. حدود 100 مسافر مجروح از واگن های خارج شده از ریل پس از آنکه سیل مسیرها را در شهر ولیگوندا در ایالت آندرا پرادش برد نجات یافتند.

سپتامبر 2002 – قطار سریع السیر که از کلکته به دهلی نو در حرکت بود از ریل پرید و به رودخانه سقوط کرد و دست کم 121 نفر را کشت. این حادثه در جنوب پاتنه مرکز ایالت بیهار رخ داد.

آگوست 1999 – دو قطار در شهر گواهاتی در ایالت آسام با یکدیگر برخورد کردند و بیش از 285 نفر کشته شدند.

نوامبر 1998 – برخورد دو قطار در شهر حنا در شمال این کشور 210 کشته برجای گذاشت. این حادثه زمانی رخ داد که یک قطار مسافربری با واگن هایی که از قطار دیگری جدا شده بودند برخورد کرد.

آگوست 1995 – برخورد دو قطار در نزدیکی دهلی نو 358 کشته بر جای گذاشت. یکی از قطارها پس از برخورد با گاو متوقف شده بود.

امدادگران و کارگران در جستجوی لاشه قطار باری و مسافری که روز چهارشنبه با یکدیگر برخورد کردند.
امدادگران و کارگران در 10 نوامبر 2005 لاشه یک قطار باری را جستجو می کنند. [File: Parth Sanyal/Reuters]

جهان:

فوریه 2023 – برخورد رو به رو قطار باری و مسافری در مسیر بین آتن پایتخت یونان و تسالونیکی منجر به کشته شدن 57 نفر در بدترین حادثه ریلی این کشور شد.

مارس 2022 – یک قطار باری مملو از مسافران بدون بلیت در استان لوالابا در جمهوری دموکراتیک کنگو از ریل خارج شد و حداقل 75 نفر کشته و 125 نفر مجروح شدند. یک ماه بعد، حداقل هشت نفر بر اثر خروج یک قطار باری از ریل در همان منطقه جان باختند.

ژوئن 2021 – بر اثر خروج قطاری که در حال عبور از زمین های کشاورزی بود و با خط مسافری دیگری در استان سند در جنوب پاکستان برخورد کرد، دست کم 63 نفر کشته شدند.

آوریل 2021 – بر اثر برخورد یک قطار مسافربری با کامیونی که از خاکریزی در نزدیکی شهر هوالین به پایین سر خورد، حداقل 49 نفر در تایوان کشته و 200 نفر زخمی شدند. این بدترین فاجعه ریلی این جزیره در چند دهه اخیر بود.

اکتبر 2019 – بر اثر آتش‌سوزی در قطار مسافربری شلوغ حامل زائران برای یک اجتماع مذهبی در نزدیکی شهر لاهور پاکستان، دست‌کم ۷۴ نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند.

اکتبر 2016 – قطاری که از یائونده، پایتخت کامرون به سمت مرکز اقتصادی دوآلا حرکت می کرد، از ریل خارج شد و دست کم 79 نفر کشته و حدود 550 نفر دیگر زخمی شدند. تحقیقات سقوط به این نتیجه رسید که او قبل از سقوط با سرعت “غیر طبیعی” در حال حرکت بود.

آوریل 2014 – یک قطار باری حامل صدها مسافر غیرقانونی در منطقه باتلاقی و غیرقابل دسترس در جنوب جمهوری دموکراتیک کنگو از ریل خارج شد و دست کم 136 کشته برجای گذاشت. قرار بود بسیاری از آنها در گورهای دسته جمعی در همان نزدیکی دفن شوند.

جولای 2013 – در 24 ژوئیه 2013 بر اثر برخورد قطار سریع السیر با دیوار سیمانی در نزدیکی شهر سانتیاگو د کامپوستلا در شمال غربی اسپانیا، حدود 80 نفر کشته و حدود 140 نفر مجروح شدند. قطار با سرعت دو برابر سرعت مجاز به پیچ نزدیک می شد.

[ad_2]