بازماندگان سانحه مرگبار قطار در هند می گویند “زندگی دوم” | اخبار

[ad_1]

بالاسوره، اودیشا – محمد افضل از یکی از بدترین حوادث قطار در تاریخ هند جان سالم به در برد، اما در حالت اضطراب شدید رها شد و نتوانست دوست خود را که در همان واگن بود پیدا کند.

افضل، 19 ساله، از بیمارستانی به بیمارستان دیگر در ایالت شرقی اودیشا، جایی که فاجعه روز جمعه رخ داد، برای ردیابی دوستش محمد مظهر، 19 ساله، که با او سوار قطار شده بود، در حال حرکت بود.

خانواده مظهر، از جمله پدر و مادر، عموها و عمه های او، اهل کلکته در ایالت همسایه بنگال غربی، تقریباً 200 کیلومتر (124.3 مایل) از محل حادثه، جستجوی دیوانه وار را آغاز کردند.

اما محل اختفای مظهر حتی بیش از 20 ساعت پس از خروج سه قطار از ریل ناشناخته بود، زیرا تعداد قربانیان همچنان در حال افزایش بود.

«ما سوار کوپه عمومی قطار شدیم. مربی پر بود. ما جایی برای نشستن نداشتیم، بنابراین ایستادیم.» افضل گفت.

«30 دقیقه بعد از سوار شدن به قطار، حادثه اتفاق افتاد. ما می توانیم حداقل سه بار چرخش محفظه را احساس کنیم.

بازمانده افضل با عکس دوستش مظهر
بازمانده افضل با عکس دوست مظهر گم شده اش [Aishwarya Mohanty/Al Jazeera]

با اینکه توانست از کالسکه خارج شود، مظهر را پیدا نکرد.

حداقل چهار ساعت است که به دنبال او هستم. اما هیچ نشانی از او نبود. او به الجزیره گفت تنها زمانی که او را پیدا کنم در آرامش خواهم بود.

بر اساس آخرین اطلاعات راه آهن جنوب شرق، دست کم 288 نفر جان خود را از دست داده اند و بیش از 800 مسافر مجروح شده اند.

عمه افضل، آمنه بیگم، امیدوار است.

ما فقط می خواهیم بدانیم که آیا او زنده است یا خیر. به محض شنیدن این خبر به اینجا رسیدیم. تقریباً یک روز گذشته است، اما ما هیچ خبری از او نداریم.»

بازماندگان آن را تولد دوم می نامند. منوراجان مالک 42 ساله از ناحیه پای چپ دچار شکستگی شده است. او بیش از 12 ساعت پس از حادثه از بقایای شکسته شده کوپه قطار بیرون کشیده شد.

به یاد دارم که صدای بلندی شنیده شد. سرم یک جا خورد و بعد چیزی یادم نمی آید.

“از هوش رفتم. چیز بعدی که به یاد می‌آورم این است که کسی مرا بالا می‌کشد. مالک گفت: وقتی به آسمان باز نگاه کردم، نمی‌توانستم بفهمم کجا هستم.

او به الجزیره گفت: «احساس یک زندگی دوم است.

“من فریادها را دنبال کردم”

اگرچه برخی از جزئیات این حادثه و علت آن هنوز مشخص نیست، مقامات گفتند که سه قطار درگیر شده اند – دو قطار مسافربری سریع السیر و یک قطار باری.

این اتفاق در نزدیکی ایستگاه بازار باهاناگا در منطقه بالاسوره رخ داد که در حدود 250 کیلومتری (155 مایلی) جنوب کلکته و 170 کیلومتری (106 مایلی) شمال بوبانسوار، پایتخت اودیشا است.

یکی از ساکنان باهاناگا که در فاصله 200 متری (218 یاردی) از محل سقوط زندگی می کند، گفت که همه چیز در عرض چند دقیقه تمام شده است.

ما صدای بلندی شنیدیم، چیزی که قبلاً هرگز نشنیده بودیم. گنبیان بهرا گفت: تدریجی بود، بدون هیچ صدایی.

زمانی که ما با عجله خود را به محل رساندیم، چیزی قابل مشاهده نبود اما صدای فریادها را می شنیدیم. ما فریادها را دنبال کردیم و سعی کردیم تا حد امکان مردم را نجات دهیم.»

آوار قطار در اودیشا پس از برخورد با قطار دیگر [Aishwariya Mohanty/Al Jazeera]
محل حادثه در ایالت اودیشا در شرق هند [Aishwarya Mohanty/Al Jazeera]

آشوینی وایشناو، وزیر راه آهن، حتی در شرایطی که مخالفان خواستار استعفای او شده بودند، وعده تحقیقات کامل را داد.

نخست وزیر نارندرا مودی روز شنبه از محل سقوط هواپیما بازدید کرد تا از تلاش های نجات بازدید کند و همچنین از بازماندگان بستری شده در بیمارستان بازرسی کرد.

اگرچه عملیات نجات پایان یافته و منطقه از وجود زنده ها و مردگان پاکسازی شده است، مقامات گفتند که یکی از بزرگترین چالش های پیش رو شناسایی اجساد – و همچنین پیوند مجدد افرادی مانند افضل با دوستان و خانواده خود است.

[ad_2]