آمریکا می گوید مذاکرات با چین برای جلوگیری از “بحران یا درگیری” کلیدی است | اخبار دریای چین جنوبی

[ad_1]

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، گفت که از بی میلی چین به دخالت در مدیریت بحران نظامی به شدت نگران است و هشدار داد که مذاکرات برای اجتناب از درگیری کلیدی است.

آستین در سخنرانی روز شنبه در گفتگوی شانگری لا در سنگاپور، مهمترین اجلاس امنیتی آسیا، گفت که خطوط باز ارتباطی بین رهبران دفاعی و نظامی آمریکا و چین برای جلوگیری از درگیری و تقویت ثبات در منطقه آسیا و اقیانوسیه ضروری است.

من عمیقا نگران هستم که جمهوری خلق چین [People’s Republic of China] آستین در نشست سنگاپور گفت، مایل به تعامل جدی تر با مکانیسم های مدیریت بحران بهتر بین دو ارتش ما نبود.

او گفت: «هرچه بیشتر صحبت کنیم، بیشتر می‌توانیم از سوء تفاهم‌ها و محاسبات اشتباهی که می‌تواند منجر به بحران یا درگیری شود، جلوگیری کنیم.

آستین به طور خاص به هواپیماهای چینی اشاره کرد که “رهگیری های خطرناک هواپیماهای ایالات متحده و متحدانش را که به طور قانونی در حریم هوایی بین المللی پرواز می کنند” انجام می دهند.

وی در مجموعه ای از توئیت ها که خلاصه ای از سخنرانی خود در این اجلاس است، نوشت: «ما با رفتارهای عملیاتی خطرناک در دریا یا حریم هوایی بین المللی منصرف نخواهیم شد.

وی در توییت دیگری گفت: «خطوط باز ارتباط با جمهوری خلق چین ضروری است – به ویژه بین رهبران دفاعی و نظامی ما».

وی گفت: “برای روسای دفاعی مسئول، زمان مناسب برای گفتگو هر زمان است، زمان مناسب برای گفتگو هر زمان است و زمان مناسب برای گفتگو اکنون است.”

«دیالوگ جایزه نیست. این یک ضرورت است.»

روابط بین پکن و واشنگتن در پایین ترین سطح خود در دهه های اخیر قرار دارد و چین و ایالات متحده به شدت بر سر همه چیز از حاکمیت تایوان گرفته تا اختلافات دریایی در دریای چین جنوبی اختلاف نظر دارند.

آستین به حمله روسیه به اوکراین به عنوان نمونه ای اشاره کرد که «اگر کشورهای بزرگ بتوانند بدون مجازات به همسایگان صلح آمیز خود حمله کنند، جهان ما چقدر خطرناک می شود».

وی گفت که ایالات متحده “عمیقا متعهد” به حفظ وضعیت موجود در تایوان است و با تغییرات یکجانبه هر کشوری مخالف است.

«درگیری نه فوری است و نه اجتناب ناپذیر. آستین گفت: بازدارندگی امروز قوی است و وظیفه ما حفظ آن است.

او گفت: «برای روشن شدن، ما به دنبال درگیری یا رویارویی نیستیم. اما ما در برابر آزار و اذیت یا اجبار کوتاه نخواهیم آمد.»

مقامات نظامی ایالات متحده پیشتر گفته بودند که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از ارتش خود خواسته است تا توانایی های خود را برای حمله احتمالی به تایوان تا سال 2027 توسعه دهند.

آستین در پاسخ به سوالی در مورد برنامه های شی برای تایوان گفت: «این بدان معنا نیست که او تصمیمی برای این کار گرفته است.

لی شانفو وزیر دفاع ملی چین این هفته دعوت برای دیدار با آستین در این نشست را رد کرد. پنتاگون گفت که این دو در حاشیه کنفرانس دست دادند اما گفتگوهای مفصلی انجام ندادند.

آستین گفت: «یک دست دادن صمیمانه در هنگام شام، جایگزین نامزدی معنادار نیست. «ایالات متحده به دنبال یک جنگ سرد جدید نیست. رقابت هرگز نباید به درگیری تبدیل شود.»

“آیا صداقت وجود دارد؟”

فلورانس لوی، خبرنگار الجزیره، که از سنگاپور گزارش می دهد، گفت که موضوع کلی سخنرانی آستین این بود که منطقه آسیا و اقیانوسیه را “باز – باز برای تجارت، باز برای آزادی حرکت” نگه دارد.

لوی گفت: «او همچنین هشدار داد که درگیری در تنگه تایوان، در صورت وقوع، تأثیر مخربی بر بقیه جهان خواهد داشت.

لوی گفت که آستین همچنین گفت که ایالات متحده به تقویت مشارکت ها و اتحادها در منطقه با انجام تمرین های نظامی بیشتر و اطمینان از اینکه شرکای خود توانایی جلوگیری از تجاوز را دارند، ادامه خواهد داد.

چین درباره سخنرانی او چه فکر می کند؟

لوی گفت: “ما می دانیم که چین بسیاری از اقدامات ایالات متحده در اینجا را به عنوان تلاش برای مهار نفوذ خود و محاصره آن می داند و این نشست در حالی برگزار می شود که روابط ایالات متحده و چین به طور فزاینده ای تیره شده است.”

لیو پنگو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، روز جمعه در بیانیه ای ایمیلی گفت که ارتباط بین چین و ایالات متحده برای درک متقابل بیشتر مفید است.

در این بیانیه آمده است: با این حال، ایالات متحده اکنون می‌گوید که می‌خواهد با طرف چینی گفت‌وگو کند، زیرا این کشور به دنبال سرکوب چین به هر وسیله ممکن و ادامه تحریم‌ها علیه مقامات، مؤسسات و شرکت‌های چینی است.

آیا در چنین ارتباطی صداقت و معنایی وجود دارد؟

یکی دیگر از نقاط عطف اخیر ریزتراشه‌های سطح بالا بوده است، به طوری که پکن ماه گذشته اعلام کرد غول نیمه هادی ایالات متحده Micron در بررسی امنیت ملی شکست خورده است و اجازه فروش به اپراتورهای “زیرساخت اطلاعات حیاتی” را نخواهد داشت.

این اعلامیه پس از آن صورت گرفت که واشنگتن و متحدانش در ماه‌های اخیر اقداماتی را اتخاذ کردند که چین می‌گوید برای محدود کردن توانایی این کشور برای خرید یا تولید تراشه‌های پیشرفته و محدود کردن قدرت رو به رشد جهانی این کشور طراحی شده‌اند.

پکن همچنین از توافقی که استرالیا در ماه مارس برای خرید زیردریایی های هسته ای آمریکا اعلام کرد، انتقاد کرده است.

استرالیا 368 میلیارد دلار استرالیا (250 میلیارد دلار) را در طول سه دهه برای برنامه زیردریایی هزینه خواهد کرد که بخشی از یک پیمان امنیتی گسترده تر با ایالات متحده و بریتانیا به نام AUKUS است.

“[AUKUS] آستین گفت که ثبات و امنیت بیشتر را ترویج می کند.

پکن AUKUS را تلاش دیگری از سوی غرب برای مهار چین به عنوان یک قدرت جهانی در حال رشد می داند.



[ad_2]