دادگاه آمریکایی تاجر هائیتی را به اتهام قتل مویس به حبس ابد محکوم کرد | اخبار دادگاه

[ad_1]

رودولف جاار یکی از 11 نفری است که به اتهام مشارکت در ترور رئیس جمهور هائیتی در ایالات متحده دستگیر و متهم شده است.

دادگاهی در ایالات متحده یک تاجر هائیتی-شیلیایی را به دلیل نقش داشتن در توطئه ترور سال 2021 علیه جوونل مویز رئیس جمهور سابق هائیتی به حبس ابد محکوم کرد.

یک قاضی فدرال ایالات متحده در میامی روز جمعه، بیش از دو ماه پس از آن که این شهروند دوتابعیتی 50 ساله به جرم اعتراف به توطئه برای ارتکاب قتل یا آدم ربایی در خارج از ایالات متحده و ارائه حمایت مادی منجر به مرگ، محکوم شد.

دادستان ها در ماه مارس گفتند که جاار “مسئول ارائه تسلیحات به… همدستان برای تسهیل اجرای عملیات” است که منجر به قتل مویس شد.

رئیس جمهور سابق در 7 ژوئیه 2021 هنگامی که گروهی از مردان مسلح به خانه وی در شهر پورتو پرنس، پایتخت هائیتی یورش بردند، کشته شد و موجی از شوک را در سراسر کشور کارائیب و جهان ایجاد کرد.

جاار یکی از 11 نفری است که در ایالات متحده به اتهام نقش داشتن در قتل دستگیر و متهم شده است، که باعث بی ثباتی بیشتر سیاست هائیتی و دامن زدن به موج مداوم خشونت در این کشور شده است.

دادستان های ایالات متحده گفتند که جاار به گروهی از مزدوران کلمبیایی که در این طرح مشارکت داشتند، سلاح و مسکن فراهم کرد.

جاار تنها فردی است که به جرم خود اعتراف کرده است و 10 مظنون دیگر که در ایالات متحده متهم شده اند در حال حاضر قرار است در ماه ژوئیه محاکمه شوند.

میامی هرالد قبلا گزارش داده بود که جاار، یک خبرچین سابق دولت ایالات متحده که 10 سال پیش در جریان تحقیقات قاچاق کوکائین همکاری داشت، ممکن است به دلیل همکاری قبلی با مقامات فدرال، کمتر از 30 سال مجازات کاهش یابد.

با این حال، قاضی خوزه مارتینز روز جمعه حداکثر مجازات حبس ابد را انتخاب کرد.

اسناد اتهام می‌گویند که توطئه‌گران در ابتدا قصد ربودن مویس را داشتند، اما نقشه‌های خود را تغییر دادند و تصمیم گرفتند او را بکشند.

مقامات آمریکایی گفتند که آنها امیدوار بودند پس از این ترور، قراردادهای سودآوری را از دولت جدید هائیتی به دست آورند.

مقامات هائیتی همچنین بیش از 40 نفر از جمله 18 سرباز سابق کلمبیایی را به اتهام دست داشتن در قتل مویس دستگیر کرده اند. اما این روند در هائیتی با مشکلاتی روبرو بوده و به کندی پیشرفت کرده است.

[ad_2]