سازمان ملل و اتحادیه آفریقا با افزایش تلفات خشونت های سنگال خواستار آرامش شدند | اخبار مربوط به اعتراضات

[ad_1]

سازمان ملل و اتحادیه آفریقا پس از محکومیت عثمان سونکو، سیاستمدار مخالف، که منجر به مرگبارترین خشونت‌ها در سال‌های اخیر شد، خواستار آرامش شدند.

مقامات ارتش را در خیابان‌های پایتخت داکار و دیگر شهرها مستقر کردند، زیرا تعداد کشته‌شدگان به 10 نفر افزایش یافت. 9 نفر در روز پنجشنبه پس از محکومیت سونکو به دو سال زندان به اتهام فساد مالی در جوانان کشته شدند، که ممکن است او را در حال رقابت در زندان کند. انتخابات ریاست جمهوری 2024

سخنگوی دولت به تلویزیون TFM گفت که یک نفر دیگر در درگیری های تازه روز جمعه در منطقه ناآرام کازامانس جنوبی با حمله تظاهرکنندگان به پادگان های پلیس کشته شد.

یک سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خشونت را محکوم کرد و “از همه دست اندرکاران خواست تا خویشتنداری کنند.”

اتحادیه اتحادیه اروپا گفت موسی فکی ماهامات، رئیس کمیسیون آن، خشونت را به شدت محکوم کرده و از رهبران خواسته است از اقداماتی که “چهره دموکراسی سنگال را که آفریقا همیشه به آن افتخار می کند لکه دار می کند” اجتناب کنند.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) از همه کشورها خواست تا از شهرت ستودنی کشور به عنوان سنگر صلح و ثبات محافظت کنند.

اتحادیه اروپا و فرانسه قدرت استعماری سابق سنگال نیز نسبت به خشونت ابراز نگرانی کرده اند.

عبدو کریم فوفانا، سخنگوی دولت سنگال گفت که این خشونت‌ها به دلیل «خواسته‌های سیاسی» نبوده، بلکه «اقدامات خرابکارانه و راهزنی» بوده است.

او به TFM گفت: «این زمان‌های سختی برای ملت سنگال است که ما بر آن غلبه خواهیم کرد.

سنگ ها و آوار در خیابانی در داکار دیده می شود که زنی پس از اعتراض از خیابان عبور می کند.
سنگ ها و آوار در داکار در 1 ژوئن 2023، هنگامی که زنی پس از اعتراض از خیابانی عبور می کند، دیده می شود. [John Wessels/AFP]

رسانه های اجتماعی محدود است

چندین رسانه اجتماعی و پلتفرم‌های پیام‌رسانی مانند فیس‌بوک، واتس‌اپ و توییتر برای محدود کردن ارتباطات آنلاین محدود شده‌اند و دولت گفته است که دسترسی را برای جلوگیری از انتشار پیام‌های نفرت‌آمیز و خرابکارانه محدود کرده است.

با این حال، گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل، این محدودیت‌ها را محکوم کرد و آنها را حمله به آزادی بیان توصیف کرد.

سمیرا داوود، مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در غرب و مرکز آفریقا، در بیانیه‌ای گفت: «ما محدودیت‌های دسترسی به رسانه‌های اجتماعی توسط مقامات سنگال در مواجهه با اعتراضات خشونت‌آمیز را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: «این محدودیت‌ها بر حق آزادی بیان و اطلاعات، اقدامات خودسرانه مغایر با قوانین بین‌المللی است و نمی‌تواند بر اساس دلایل امنیتی توجیه شود».

سازمان غیر دولتی گزارشگران بدون مرز همچنین از مقامات خواست تا دسترسی به اینترنت را به طور کامل بازگردانند.

در این بیانیه آمده است: «خشونت سیاسی-اجتماعی نباید بهانه ای برای محدود کردن حق اطلاعات باشد.

کریستوفر فومونیو از مؤسسه ملی دمکراتیک امور بین‌الملل گفت که یک انگیزه سیاسی واضح در شکایت علیه سونکو وجود دارد.

“مردم سنگال فرهنگ گفتگو و دلبستگی به آزادی های خود دارند و اکنون شاهد تظاهرات هایی با انگیزه سیاسی هستند که جرقه هایی را برانگیخته است. [loss of] او به الجزیره گفت که زندگی واقعا غیرقابل قبول و بی سابقه است.

او گفت: “از یک طرف، دولت اکنون ارتش سنگال را در خیابان ها مستقر کرده است – چیزی که بسیار بی سابقه است – و از طرف دیگر، سونکو و حامیانش بسیار مصمم هستند تا از خیابان ها برای رساندن صدای خود استفاده کنند.” ادامه داد.

“امیدوارم رهبران دینی سنگال و جامعه مدنی بتوانند وارد عمل شوند و تلاش کنند تا بین دو طرف میانجیگری کنند، که در نهایت باید امتیازاتی بدهند و محیطی را برای یک انتخابات ریاست جمهوری معنادار، فراگیر و معتبر ایجاد کنند که در فوریه 2024 برگزار می شود. “

سوالات واجد شرایط بودن

سونکو در سال 2021 به تجاوز و تهدید به مرگ علیه یک کارمند یک سالن زیبایی در داکار متهم شد.

با این حال، دادگاه او را از این اتهامات تبرئه کرد و او را به “فساد” فردی زیر 21 سال محکوم کرد، بدون اینکه توضیحی درباره اعمال غیراخلاقی که گفته می شود انجام داده است.

بر اساس قانون انتخابات، به نظر می رسد این حکم باعث رد صلاحیت او از انتخابات سال آینده شود.

سونکو همچنان بی گناه خود را حفظ کرده و مدعی است که رئیس جمهور در تلاش است او را به گونه ای تحت فشار قرار دهد که او را از انتخابات سال آینده دور نگه دارد – اتهامی که دولت آن را رد می کند.

این پرونده سنگال را که معمولاً سنگر ثبات در غرب آفریقا است، عمیقاً تقسیم کرده است.

سونکو که به صورت غیابی محاکمه می شود، هنوز برای حکم خود وارد بازداشت نشده است که احتمالا تنش های بیشتری را در پی خواهد داشت.

گفته می شود که سونکو در خانه خود در داکار اقامت دارد، جایی که از آخر هفته توسط نیروهای امنیتی مسدود شده است. او ادعا کرد که “به طور غیرقانونی بازداشت شده است”.

عثمان سونکو
عثمان سونکو، رهبر اپوزیسیون، در جلسه ای در زیگین شور در 24 مه 2023 برای حامیان خود دست تکان می دهد. [Muhamadou Bittaye/AFP]

[ad_2]