جنگ روسیه و اوکراین: فهرست رویدادهای کلیدی، روز 465 | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

در حالی که جنگ وارد 465مین روز خود می شود، در اینجا مروری بر تحولات کلیدی است.

این وضعیت روز شنبه 3 ژوئن 2023 است.

تقلا

  • یوگنی پریگوژین، رئیس مزدوران واگنر روسیه، گفت که تقریباً همه جنگجویان او از شهر باخموت در شرق اوکراین عقب نشینی کرده اند. پریگوژین گفت که 99 درصد از واحدهای او شهر را ترک کرده اند.
  • وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که گروه نیروهای ویژه چچنی آخمت در حال انجام عملیاتی در نزدیکی شهر مارینکا در منطقه دونتسک در شرق اوکراین است.
  • لژیون آزادی روسیه، یک نیروی حامی اوکراین، اعلام کرد که در حومه روستایی در منطقه بلگورود روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین با نیروهای روسی می جنگد. «ما در حومه روستای نوایا تاولژانکا در حال نبرد فعال هستیم [in the Belgorod region]. متأسفانه لژیونرهای مجروح نیز وجود دارند، اما آزادی با خون به دست می‌آید.»
  • نیروهای اوکراینی در کیف گفتند که 36 موشک و پهپاد روسی را در طول شب در پایتخت و اطراف آن سرنگون کردند و دو نفر بر اثر ریزش آوار زخمی شدند، قبل از اینکه مقامات از ترس حملات هوایی در بیشتر مناطق کشور بکاهند. روسیه از ابتدای ماه مه حدود 20 حمله موشکی و پهپادی علیه کی یف انجام داده است.
  • به گفته مقامات روسیه در منطقه مرزی بلگورود روسیه در پی گلوله باران شدید طرف اوکراینی دو نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند. دو کودک در میان مجروحان هستند.
  • یک مقام رسمی که از سوی روسیه به دونتسک منصوب شده است، گفت که در اثر گلوله باران اوکراینی به شهر ماکیوکا حداقل سه نفر کشته و چهار نفر از جمله یک دختر سه ساله زخمی شدند. به گزارش کیو ایندیپندنت، نیروهای روسیه منطقه خارکف را بمباران کردند که در نتیجه آن دو نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.
  • یک مقام منصوب از سوی روسیه به زاپوروژیه گفت که نیروهای اوکراینی شهر بندری بردیانسک تحت کنترل روسیه را گلوله باران کردند و حداقل 9 نفر زخمی شدند. فرماندار منطقه زاپوروژیه اوکراین گفت حداقل دو نفر در حمله روسیه به روستایی کشته و چهار نفر زخمی شدند، در حالی که یک مقام روسی گفت که نیروهای اوکراینی به یک “کمپ بیمارستانی” در بخش اشغالی منطقه زاپوروژیه حمله کردند. وی جزئیاتی ارائه نکرد.
  • ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پس از آنکه ساکنان از کمبود پناهگاه‌ها، سنگرهای قفل شده و دسترسی محدود به آن‌ها خبر دادند، از مشکلات پناهگاه‌های حمله هوایی کیف شکایت کرد. زلنسکی به دولت خود دستور داد تا با این مشکل مقابله کند، گفت: «این سطح از سهل انگاری در شهر قابل توجیه نیست.

دیپلماسی

  • آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفته است که ایالات متحده از مذاکرات صلح در مورد جنگ در اوکراین حمایت نخواهد کرد تا زمانی که کی یف، احتمالاً پس از یک ضد حمله اوکراینی، دست بالا را به دست نیاورد. بلینکن گفت که توجه به درخواست‌های روسیه و دیگران، از جمله چین، برای آتش‌بس و گفت‌وگو برای پایان دادن به جنگ اکنون منجر به “صلح پوتمکین” می‌شود که حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را تضمین نمی‌کند یا امنیت اروپا را بهبود نمی‌بخشد.
  • زلنسکی گفت می‌دانست که پیوستن اوکراین به ائتلاف نظامی ناتو در حالی که در بحبوحه جنگ است، “غیرممکن” است. او گفت که پیوستن اوکراین به این ائتلاف همچنان بهترین تضمین امنیتی است. و بنابراین ما درک می کنیم که تا زمانی که این جنگ ادامه دارد، عضو ناتو نخواهیم بود. نه به این دلیل که ما نمی خواهیم. چون غیرممکن است».
  • ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که «بدکاران» تلاش‌های خود را برای بی‌ثبات کردن روسیه افزایش می‌دهند و از اعضای کابینه خود خواست «تحت هیچ شرایطی» اجازه ندهند. پوتین گفت: شورای امنیت روسیه در مورد تضمین امنیت در میان 190 گروه قومی این کشور بحث خواهد کرد.
  • نماینده چین در اوکراین از دولت‌ها خواست «ارسال سلاح به میدان نبرد را متوقف کنند» و مذاکرات صلح برگزار کنند. لی هوی گفت: «چین معتقد است که اگر واقعاً می‌خواهیم جنگ را پایان دهیم، جان انسان‌ها را نجات دهیم و به صلح دست یابیم، برای ما مهم است که ارسال سلاح به میدان نبرد را متوقف کنیم، در غیر این صورت تنش‌ها بیشتر خواهد شد».

کمک

  • پارلمان سوئیس پس از مخالفت اکثر اعضای پارلمان با پیشنهادی که به کشورهای دیگر اجازه می‌داد تا سلاح‌های سوئیسی به اوکراین ارسال کنند، استثنایی برای انتقال تسلیحات به اوکراین را رد کرد. قوانین سوئیس بی طرف کمک به کشورهای درگیر در خصومت را ممنوع می کند.
  • مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت آموزش نیروهای اوکراینی برای استفاده از تانک های آبرامز آغاز شده است.

سیاست

  • پس از ابراز نگرانی منتقدان از جمله اتحادیه اروپا و ایالات متحده، آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، از قانون جدید ایجاد نهادی برای تحقیق در مورد “نفوذ روسیه” کناره گیری کرد.

[ad_2]