آمریکا نخست وزیر سابق هائیتی را از ورود به این کشور منع کرد | اخبار مربوط به فساد

[ad_1]

به عنوان بخشی از سرکوب مداوم فساد در این کشور جزیره‌ای کارائیب، لوران لاموته، نخست‌وزیر سابق هائیتی از ورود به ایالات متحده منع شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه با اشاره به “دست داشتن در فساد قابل توجه” لاموث را تحریم کرد.

بلینکن مدعی شد: «لاموت حداقل 60 میلیون دلار از صندوق سرمایه گذاری زیرساختی و اجتماعی پترو کاریب دولت هائیتی را برای منافع شخصی اختلاس کرده است».

او از طریق این عمل فساد و دخالت مستقیم خود در مدیریت صندوق، از نقش خود به عنوان یک کارمند دولتی استفاده کرد و به بی ثباتی فعلی در هائیتی کمک کرد.

این کشور آمریکای لاتین که بیش از 11.4 میلیون نفر در آن زندگی می کنند، به ویژه پس از ترور رئیس جمهور جوونل مویز در سال 2021 در محاصره خشونت باندها و بی ثباتی سیاسی قرار گرفته است.

دادستان های وزارت دادگستری ایالات متحده و همچنین مقامات هائیتی به دنبال مسئولیت قتل مویس هستند. ده ها نفر در ارتباط با قتل در هائیتی بازداشت شدند، در حالی که ایالات متحده 11 مظنون را به اتهام نقش داشتن در “کودتای دولتی” بازداشت و متهم کرد.

تنها عضوی از 11 نفر که به گناه خود اعتراف کرد، تاجر هائیتی، رودولف جاارد، روز جمعه در میامی به حبس ابد محکوم شد. بقیه در ماه ژوئیه منتظر محاکمه هستند.

با این حال، ایالات متحده شبکه گسترده ای برای ریشه کن کردن فساد در هائیتی، حتی فراتر از تلاش برای ترور، به کار گرفته است. در ماه آوریل، بلینکن محدودیت های ویزا را برای رئیس سابق اتاق نمایندگان هائیتی، گری بودو، اعمال کرد و او را نیز از ورود به کشور منع کرد.

بودو و لاموت به دیگر سیاستمداران برجسته هائیتی می پیوندند که ایالات متحده آنها را به فساد متهم کرده است. در ماه دسامبر، وزارت خزانه داری ایالات متحده همچنین سناتور آن زمان رونی سلستین و سناتور سابق ریچارد لنین هروه فورکان را به دلیل قاچاق بین المللی مواد مخدر تحریم کرد و دومی را به استفاده از جت شخصی خود برای ترتیب دادن واردات آنها متهم کرد.

و در ماه نوامبر، ایالات متحده و کانادا تحریم هایی را علیه جوزف لمبرت، رئیس جمهور وقت سنا هائیتی، و همچنین یوری لاتورتو، رئیس سابق سنا، هماهنگ کردند. هر دو متهم به کمک به خشونت گروهی از طریق پولشویی و قاچاق مواد مخدر بودند.

سنا آخرین نهادی بود که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود، اما دوره 10 سناتور باقی مانده در ژانویه به پایان رسید. آخرین انتخابات سراسری در سال 2016 برگزار شد: مویس قبل از ترور خود با فرمانی حکومت می کرد و همه آرای مورد انتظار را به تعویق می انداخت.

آریل هنری، نخست وزیر فعلی هائیتی، اندکی پیش از مرگش توسط مویس انتخاب شد. هنری خواستار برگزاری انتخابات جدید در سال 2023 شد، اما او همچنین نتوانست تاریخی را تعیین کند.

خلاء قدرت در هائیتی منجر به افزایش خشونت گروهی شده است. مقامات سازمان ملل در ماه دسامبر گفتند که تقریباً 60 درصد از پایتخت، پورتو پرنس، تحت کنترل گروه‌های تبهکار است که اثرات مخربی به همراه داشت.

محاصره گروه‌های تبهکار در ماه اکتبر، جریان کالاها از پایانه سوخت واریو را متوقف کرد و پایتخت را تقریباً به بن بست رساند. بیمارستان ها برای تامین برق ژنراتورهای خود با مشکل مواجه شدند و با دسترسی محدود به آب تمیز، چندین نفر از ساکنان به وبا مبتلا شدند – پس از بیش از سه سال بدون هیچ موردی گزارش شده.

مردی با کلاه حصیری عکسی از لورن لاموث با شاخ، پوست قرمز و خونی که از لب هایش می چکد، بالای سرش نگه می دارد.
یک معترض ضد دولتی عکسی از لوران لاموت، نخست وزیر وقت، را که در سال 2014 به شکل یک شیطان نقاشی شده بود، در دست گرفته است. [File: Marie Arago/Reuters]

لاموث، سیاستمداری که روز جمعه تحریم شد، وزیر برنامه ریزی و همکاری خارجی و همچنین نخست وزیر بود. او در دسامبر 2014 در بحبوحه اعتراضات ضد دولتی استعفا داد.

لاموت که یکی از متحدان نزدیک رئیس جمهور سابق میشل مارتلی است، وظیفه نظارت بر بهبود هائیتی پس از زلزله ویرانگر در سال 2010 را بر عهده داشت. اما لاموته هدف مخالفان مارتلی قرار گرفت که تاجر سابق را فاسد محکوم کردند.

یک کمیسیون 11 نفره که توسط مارتلی برای مقابله با بحران سیاسی کشور از سال 2014 منصوب شده بود، در نهایت به لاموث توصیه کرد که از سمت خود کناره گیری کند و او نیز موافقت کرد. او کمی بیش از دو سال در سمت نخست وزیری بود.

کانادا همچنین لاموث و همچنین خود مارتلی را به دلیل فساد تحریم کرد.

[ad_2]