انتقاد آمریکا و سازمان ملل از بازداشت فعال محیط زیست برجسته ویتنامی | اخبار آب و هوا

[ad_1]

هوآنگ تی مین هونگ پنجمین فعال برجسته حقوق آب و هوایی است که به اتهام فرار مالیاتی در دو سال گذشته دستگیر شده است.

ایالات متحده و سازمان ملل از بازداشت یک فعال برجسته اقلیم توسط ویتنام انتقاد کرده و می گویند این اقدام بخشی از یک روند گسترده تر برای محدود کردن آزادی بیان است.

هوآنگ تی مین هونگ، بنیانگذار سازمان غیردولتی منحله CHANGE، که هدف آن رسیدگی به برخی از مبرم ترین مسائل زیست محیطی کشور بود، روز چهارشنبه در شهر هوشی مین بازداشت شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه در بیانیه ای گفت: «ایالات متحده از بازداشت رهبران و کارکنان CHANGE، از جمله ادامه بازداشت هوآنگ تی مین هونگ، بنیانگذار CHANGE، ناراحت است.

میلر گفت: ما از ویتنام می خواهیم به حقوق زندانیان احترام بگذارد و از آزادی بیان و اجتماع همه مردم ویتنامی احترام بگذارد و از آنها محافظت کند.

به گفته کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، هانگ و سایر اعضا دستگیر شدند. در بیانیه ای که روز جمعه منتشر شد، گفت: در حالی که دیگران آزاد شدند، هونگ به اتهام فرار مالیاتی بازداشت شد.

آژانس حقوق بشر سازمان ملل گفت که او پنجمین فعال برجسته حقوق محیط زیست است که در دو سال گذشته به اتهام فرار مالیاتی در ویتنام دستگیر شده است.

هونگ NGO CHANGE را در سال 2013 با تمرکز بر بسیج مردم ویتنامی، به ویژه جوانان، برای اقدام علیه تغییرات آب و هوایی، تجارت غیرقانونی حیات وحش و آلودگی تاسیس کرد.

ویتنام در میان پنج کشوری است که در تولید پلاستیک اقیانوسی مشارکت دارد.

هونگ سال گذشته پس از دستگیری سایر فعالان حقوق بشر نیز به اتهام فرار مالیاتی، این گروه را تعطیل کرد.

ایالات متحده و سازمان ملل گفتند این بازداشت ها بخشی از روند گسترده تر مقامات ویتنامی است که آزادی بیان را هدف قرار داده است.

میلر از وزارت امور خارجه گفت: «این بازداشت‌ها توسط مقامات ویتنامی بخشی از الگوی نگران‌کننده دستگیری حامیان محیط‌زیست و جامعه مدنی محلی است.

نگوین دوک تانگ، معاون سخنگوی وزارت خارجه، روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که ویتنام متعهد به “حفاظت از محیط زیست و مقابله با تغییرات آب و هوایی” است، اما سازمان‌های غیردولتی باید از قانون پیروی کنند.

در ویتنام، افراد، انجمن‌ها و سازمان‌ها، سازمان‌های غیردولتی تضمین می‌شوند که طبق قوانین و مقررات به طور عادی فعالیت کنند و در عین حال باید اطاعت کنند و مسئولیت فعالیت‌های خود را در برابر قوانین بپذیرند.»

فیل رابرتسون، معاون مدیر سازمان دیده بان حقوق بشر در آسیا، ویتنام را متهم کرد که از “قوانین مالیاتی مبهم و معیوب خود برای هدف قرار دادن محیط بانان و فعالان تغییرات آب و هوایی با پیگردهای سیاسی با انگیزه استفاده می کند.”

او گفت: «هوانگ تی مین هونگ، فعال محیط زیست برجسته، آخرین قربانی این سرکوب شتابان است.

هونگ 50 ساله که زمانی به عنوان “قهرمان آب و هوایی کشورش” شناخته می شد، در سال 2018 به برنامه کمک هزینه تحصیلی بنیاد اوباما در دانشگاه کلمبیا نیویورک پیوست و توسط مجله فوربس به عنوان یکی از 50 زن قدرتمند ویتنامی در سال 2019 معرفی شد.

نهاد حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که از این بازداشت “عمیقا نگران است”.

مارتا هورتادو، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: «تأثیر دلخراش چنین پرونده‌هایی که تحت قوانین مالیاتی قرار می‌گیرند، در میان جامعه مدنی در ویتنام قابل لمس است و خطر خفه کردن بحث در مورد موضوعات مهم برای جامعه را به همراه دارد.»

[ad_2]