ایران یک شهروند دانمارکی و دو شهروند اتریشی را آزاد کرد | اخبار

[ad_1]

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش از آزادی کامران قادری و مسعود مصاحب “خیلی راحت” است.

وین و کپنهاگ گفتند که ایران یک دانمارکی و دو شهروند اتریشی را که در این کشور زندانی بودند، آزاد کرده و از عمان و بلژیک برای کمک به آزادی این سه نفر تشکر کردند.

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش، روز جمعه گفت که از اینکه کامران قادری و مسعود مصاحب پس از «سال‌ها بازداشت شدید در ایران» به کشور بازگردانده شده‌اند، «خیلی راحت» است.

لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک، گفت از اینکه یک شهروند دانمارکی پس از زندانی شدن در ایران، به خانه نزد خانواده خود در دانمارک می‌آید، خوشحال و راحت است.

او نام این فرد را نبرد و گفت که هویت زندانی سابق یک “مسئله خصوصی” است و او نمی تواند به جزئیات بپردازد.

لوکه راسموسن از بلژیک تشکر کرد و گفت عمان “نقش مهمی ایفا کرد”.

شالنبرگ از وزرای خارجه بلژیک و عمان به خاطر “حمایت ارزشمند”شان تشکر کرد، بدون اینکه مشخص کند این حمایت به چه شکل بوده است.

یک فروند هواپیمای Gulfstream IV نیروی هوایی سلطنتی عمان که از چند روز پیش در تهران روی زمین بود، اندکی قبل از اعلام این خبر به پرواز درآمد.

الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک گفت که پس از توقف در عمان و انجام آزمایشات پزشکی، این سه نفر به فرودگاه نظامی ملزبروک بلژیک منتقل خواهند شد.

عمان هم با ایران و هم با کشورهای غربی روابط خوبی دارد و پیش از این به عنوان یک گفتگو عمل می کرد. این انتشارات پس از آن صورت می گیرد که سلطان هیثم بن طارق عمانی در اولین سفر خود به ایران از زمان حاکم شدن بر ملت عرب در سال 2020 به ایران سفر کرد.

قادری یک تاجر ایرانی-اتریشی است که در سال ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده دستگیر و به ۱۰ سال زندان محکوم شد، اتهاماتی که طرفدارانش قویا آن را رد کردند.

خانواده او از اتریش به دلیل سکوت در مورد پرونده او در سال های اخیر انتقاد کرده اند.

مصاحب، همچنین یک تاجر ایرانی-اتریشی، در سال 2019 پس از آنچه عفو بین‌الملل آن را «محاکمه‌ای به شدت ناعادلانه برای جنایات مبهم علیه امنیت ملی» خواند، دستگیر و به 10 سال زندان محکوم شد.

به گزارش عفو بین‌الملل، مصائب از نارسایی قلبی و دیابت رنج می‌برد که حبس او را برای او بسیار خطرناک‌تر می‌کند.

رسانه‌های دولتی ایران این خبر را در روز جمعه تایید نکردند.

هفته گذشته در تبادل زندانیان بین بلژیک و ایران، اولیویه واندکستل، امدادگر بلژیکی آزاد شد.

در مقابل، بلژیک، دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی را که به دلیل توطئه در سال 2018 برای بمب گذاری در تجمع مخالفان ایران در خارج از پاریس زندانی شده بود، آزاد کرد.

منتقدان این مبادله گفتند که تهران را تشویق می کند تا گروگان های بلژیکی را به عنوان ابزاری برای بازگرداندن عواملی مانند اسدی که به دلیل جنایات “تروریستی” در غرب دستگیر شده اند، بگیرد.

در سال‌های اخیر، ایران تعدادی خارجی و دوتابعیتی را که عمدتاً متهم به جاسوسی یا سایر جرایم مرتبط با امنیت کشور هستند، بازداشت کرده است. گروه های حقوق بشر از بازداشت ها به عنوان تاکتیکی برای کسب امتیاز از خارج از کشور با جعل اتهامات انتقاد کرده اند، اتهامی که تهران آن را رد می کند.

[ad_2]