اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد می کند و کابینه جدید را منصوب می کند | اخبار

[ad_1]

انتظار می‌رود رئیس‌جمهور ترکیه کابینه جدیدی را معرفی کند که اولویت را برای اصلاح اقتصاد بحران زده تعیین می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از پیروزی در دور دوم انتخابات تاریخی برای تمدید حکومت دو دهه ای خود برای پنج سال دیگر، قرار است به عنوان رئیس دولت سوگند یاد کند.

رهبر 69 ساله بعداً روز شنبه کابینه خود را منصوب خواهد کرد که وظیفه رسیدگی به بحران اقتصادی را که شاهد تورم افسارگسیخته و سقوط لیر بوده است، خواهد داشت.

طولانی ترین رهبر ترکیه در بحبوحه تنش با غرب با چالش های دیپلماتیک قابل توجهی مواجه است.

افتتاحیه روز شنبه در پارلمان با برگزاری مراسم باشکوهی در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا، پایتخت، با حضور ده ها تن از رهبران جهان دنبال می شود.

رهبر دگرگون‌کننده اما تفرقه‌انگیز ترکیه در دور دوم 28 مه در برابر ائتلاف قدرتمند مخالف و با وجود بحران اقتصادی و انتقاد شدید پس از زلزله ویرانگر در فوریه که بیش از 50000 نفر را کشت، پیروز شد.

نتایج رسمی نشان داد اردوغان 52.2 درصد و رقیب او کمال کولچداراوغلو 47.8 درصد آرا را به دست آوردند.

بحران اقتصادی

پرداختن به مشکلات اقتصادی کشور اولویت اردوغان با تورم 43.70 درصدی خواهد بود که بخشی از آن به دلیل سیاست غیرمعمول او در کاهش نرخ بهره برای تحریک رشد است.

نمایندگان جدید پارلمان ترکیه روز جمعه در اولین جلسه خود پس از انتخابات 14 مه که اردوغان نیز در آن حضور داشت، سوگند یاد کردند.

اتحادیه او اکثریت مجلس 600 کرسی را دارد.

پیروزی اردوغان در برابر ائتلاف اپوزیسیون متحد به رهبری کولچداراوغلو که آینده اش به عنوان رهبر حزب CHP پس از شکست همچنان زیر سوال است، به دست آمد.

نامزدی سوئد برای عضویت در ناتو

در همین حال، متحدان ناتو مشتاقانه منتظرند تا آنکارا به پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ائتلاف دفاعی به رهبری ایالات متحده قبل از اجلاس در ماه ژوئیه چراغ سبز نشان دهد.

اردوغان در تایید این درخواست کند بوده است و استکهلم را به پناه دادن به “تروریست‌ها” از حزب غیرقانونی کارگران کردستان (PKK) متهم می‌کند که توسط آنکارا و متحدان غربی آن به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در آخر هفته در مراسم تحلیف اردوغان شرکت خواهد کرد و با او گفت‌وگو خواهد کرد.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، در توییتر نوشت که در نشست ناتو در اسلو “پیام روشن” برای ترکیه و مجارستان برای آغاز روند تصویب ظاهر شد.

مولود چاووش اوغلو همتای ترک وی در پاسخ گفت: «یک پیام شفاف برای دوستان سوئدی ما! به تعهدات ناشی از تفاهم نامه سه جانبه عمل کنید و گام های ملموسی در مبارزه با تروریسم بردارید.

[ad_2]