لاسو، رئیس‌جمهور اکوادور، برای انتخابات مجدد نامزد نخواهد شد | اخبار انتخابات

[ad_1]

اعلامیه گیلرمو لاسو چند هفته پس از انحلال قوه مقننه در بحبوحه احتمال استیضاح صورت می گیرد.

گیلرمو لاسو، رئیس‌جمهور اکوادور که ماه گذشته مجلس ملی این کشور را در بحبوحه محاکمه استیضاح علیه خود منحل کرد، اعلام کرد که در انتخابات زودهنگام که قرار است در ماه آگوست برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

لاسو روز جمعه گفت که در رای گیری 20 اوت شرکت نخواهد کرد و از احزاب مختلف سیاسی خواست تا برای دفاع از دموکراسی متحد شوند.

لاسو روز جمعه در کاخ ریاست جمهوری به خبرنگاران و اعضای کابینه خود گفت: “می خواهم واضح بگویم که نامزدی به عنوان نامزد ریاست جمهوری برای انتخابات آینده 20 اوت را نمی پذیرم.”

«کار متوقف نمی شود، برعکس، دو برابر خواهد شد. زمانی که کشور به من متعهد به شهروندان نیاز دارد، کارزار تبلیغاتی فایده ای ندارد.

این بانکدار سابق جناح راست که در سال 2021 به قدرت رسید، پس از استناد به سازوکار قانون اساسی در اواسط ماه مه برای انحلال مجلس ملی تحت کنترل مخالفان و کوتاه کردن دوره ریاست جمهوری خود، با حکمی حکم می کند.

این اقدام در حالی انجام شد که قانونگذار استیضاح لاسو را به دلیل نادیده گرفتن هشدارهای اختلاس مربوط به قرارداد با شرکت دولتی کشتیرانی نفت فلوتا پترولرا اکواتوریانا (FLOPEC) بررسی کرد.

لاسو تخلفات را رد کرده و مجلس ملی را که دو بار تلاش کرده است او را استیضاح کند، به دامن زدن به “بحران سیاسی” متهم کرده است.

رئیس جمهور برای انحلال قوه مقننه به بند قانون اساسی معروف به “مرگ دو طرفه” استناد کرد.

این بند همچنین به او اجازه می‌دهد در ازای پایان زودهنگام دوره ریاست‌جمهوری خود و برگزاری انتخابات جدید قبل از پایان دوره اصلی خود در سال 2025، با فرمان به مدت شش ماه حکومت کند.

اعضای اپوزیسیون لاسو را متهم کردند که مانند یک دیکتاتور رفتار می کند و روز بعد شکایتی را برای به چالش کشیدن این تصمیم تنظیم کردند.

این کشور آمریکای جنوبی در سال‌های اخیر با افزایش میزان جرایم خشونت‌آمیز و قاچاق مواد مخدر و همچنین بدتر شدن بحران اقتصادی دست و پنجه نرم کرده است. اکوادور نیز در طول همه گیری کووید-19 ضربه شدیدی خورد.

رئیس جمهور و قانونگذاران انتخاب شده در انتخابات اوت تا پایان دوره فعلی در سال 2025 خدمت خواهند کرد. در صورت لزوم، دور دوم ریاست جمهوری در 15 اکتبر برگزار خواهد شد.



[ad_2]