مقام آمریکایی: رئیس سیا در میان تنش ها به چین سفر مخفیانه داشت | اخبار سیاسی

[ad_1]

ویلیام برنز، رئیس سیا بر اهمیت حفظ ارتباطات باز بین چین و ایالات متحده تاکید کرد.

یک مقام آمریکایی گفت که در تلاش برای بهبود ارتباطات بین پکن و واشنگتن، ویلیام برنز، مدیر سیا، ماه گذشته برای گفتگو با همتایان چینی از چین بازدید کرد.

سفر برنز در ماه مه، که اولین بار توسط فایننشال تایمز گزارش شد، در حالی انجام می شود که واشنگتن تلاش می کند تنش ها را با پکن کاهش دهد و خطوط ارتباطی را در میان نگرانی ها مبنی بر اینکه سوء تفاهم بین دو قدرت جهانی ممکن است به طور تصادفی به درگیری منجر شود، بازگرداند.

خبر سفر به چین در حالی منتشر می شود که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، برای ازسرگیری ارتباطات و برنامه ریزی دیدارهای بین مقامات مختلف در واشنگتن و پکن فشار آورده است.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به رویترز گفت: «ماه گذشته، مدیر برنز به پکن سفر کرد و در آنجا با همتایان چینی دیدار کرد و بر اهمیت باز نگه داشتن خطوط ارتباطی در کانال‌های اطلاعاتی تأکید کرد.

برنز با مقامات اطلاعاتی چین، نه با هیچ یک از رهبران سیاسی یا سیاست خارجی پکن، ملاقات کرد، به گفته یکی دیگر از افراد آشنا با این دیدار که او نیز به شرط فاش نشدن نامش صحبت کرد.

سیا که مرتباً چنین بازدیدهایی را اعلام نمی کند، از اظهار نظر در مورد گزارش های سفر برنز به چین خودداری کرد.

روابط بین پکن و واشنگتن در ماه های اخیر به دلیل مسائلی از سوابق حقوق بشر در تایوان و چین گرفته تا فعالیت نظامی فزاینده پکن در دریای چین جنوبی و روابط نزدیک با روسیه، تحت تنش شدید قرار گرفته است.

واشنگتن چین را متهم کرده است که در حال بررسی ارائه کمک نظامی به مسکو برای حمایت از تهاجم این کشور به اوکراین است. چین این ادعاها را رد کرده است.

برخی از منتقدان دولت بایدن ارزش پیشنهادهای واشنگتن در قبال پکن را زیر سوال بردند و استدلال کردند که دهه ها تعامل نتوانسته رویکرد چین را در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله تجارت، امنیت و حقوق بشر تغییر دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سفر برنامه ریزی شده خود به چین را در ماه فوریه به دلیل طوفان دیپلماتیک پس از سرنگونی یک بالون جاسوسی چینی که از حریم هوایی ایالات متحده و بر فراز سایت های نظامی حساس عبور کرد، به تعویق انداخت.

همچنین روز جمعه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده با لی شانفو، وزیر دفاع ملی چین در حاشیه یک نشست امنیتی در سنگاپور، دست داد، اما پنتاگون گفت که این دو “مبادله اساسی” نداشتند.

چین پیشتر از ملاقات رسمی میان آستین و لی که تحت تحریم های ایالات متحده است، در خلال نشست امنیتی شانگری لا در چند روز آینده خودداری کرد.

در سال 2018، واشنگتن تحریم هایی را علیه بخش توسعه تجهیزات وزارت دفاع چین (EED) و مدیر وقت آن لی به دلیل خرید موشک و جت های جنگنده از روسیه اعمال کرد.

تحریم‌ها باعث ممنوعیت روادید ایالات متحده شد و EED و Li را از معامله با سیستم مالی ایالات متحده منع کرد.

آستین در سخنرانی روز شنبه در نشست سران گفت که گفتگو بین ایالات متحده و چین “ضروری” است و به جلوگیری از محاسبات اشتباه که می تواند منجر به درگیری شود کمک می کند.

ایالات متحده معتقد است که در حال باز کردن خطوط ارتباطی با جمهوری خلق چین است [PRC] آستین در سخنانی در این اجلاس گفت: ضروری است – به ویژه بین رهبران دفاعی و نظامی ما.

او گفت: «هرچه بیشتر صحبت کنیم، بیشتر می‌توانیم از سوء تفاهم‌ها و محاسبات اشتباهی که می‌تواند منجر به بحران یا درگیری شود، جلوگیری کنیم.

به طور جداگانه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفت که ایالات متحده می‌خواهد «بدون پیش‌شرط» با چین در مورد مسائل کنترل تسلیحات هسته‌ای تعامل داشته باشد، اما پکن همچنان بی‌میل است.

سالیوان در سخنرانی خود در انجمن کنترل تسلیحات گفت: «به بیان ساده، ما هنوز تمایلی از سوی جمهوری خلق چین برای جدا کردن ثبات استراتژیک از موضوعات گسترده تر در روابط ندیده ایم. امنیت استراتژیک برای چندین دهه

او گفت: «به همین دلیل است که ما نیز آماده هستیم تا بدون پیش‌شرط با چین درگیر شویم و به اطمینان حاصل کنیم که رقابت مدیریت می‌شود و رقابت به درگیری تبدیل نمی‌شود».

وی افزود: «ما خواهیم دید که جمهوری خلق چین چه تصمیمی می گیرد.

[ad_2]