درگیری در لاس آنودز مورد مناقشه رویاهای دیپلماتیک سومالیلند را کم رنگ می کند | تعارض

[ad_1]

از 6 فوریه، درگیری در شهر مورد مناقشه لاس آنود بین نیروهای ایالت خودخوانده سومالی لند و شبه نظامیان محلی از قبیله دولباهانته در شمال سومالی در جریان است.

این شهر که به نام Laascaanood نیز شناخته می شود، بین سومالی لند و پونتلند، یک منطقه نیمه خودمختار نزدیک در شمال شرقی سومالی واقع شده است. هر دو منطقه ادعای شهر را دارند.

بر اساس ارقام به دست آمده از بیمارستان های لاس آنودز، تعداد کشته شدگان 299 نفر، با 1913 مجروح و بیش از 200000 آواره از زمان آغاز درگیری است.

نیروهای سومالی لند حدود 50 کیلومتر (31 مایل) به سمت غرب از پایگاه نظامی خود در توکاراک عقب‌نشینی کرده‌اند و به پایگاه‌های نظامی در حومه لاس آنود رسیده‌اند و بر اساس گزارش‌ها حملاتی را از آنجا انجام می‌دهند.

اما تحلیلگران می گویند که جنگ علاوه بر ایجاد ویرانی در سومالی لند، که مدت ها به دلیل ثبات نسبی در مقایسه با سومالی شهرت داشت، به مبارزات منطقه برای به رسمیت شناختن بین المللی نیز آسیب می رساند.

با وجود دهه‌ها لابی‌گری مقامات منطقه‌ای در صحنه خارجی، جامعه بین‌المللی همچنان این منطقه را بخشی از سومالی می‌داند.

جدایی و جدایی

این منطقه به عنوان کشور جانشین سومالی لند در نظر گرفته می شود که به مدت پنج روز در ژوئن 1960 در قلمرو امروزی وجود داشت و با 35 کشور از جمله چین، اتیوپی و اسرائیل روابط دارد.

در 1 ژوئیه 1960، ایالت سومالی لند داوطلبانه با جنوب تحت حاکمیت ایتالیا متحد شد و جمهوری سومالی را تشکیل داد. سه دهه بعد – در مه 1991 – سومالیلند جدایی از سومالی را اعلام کرد و مرزهای تحت الحمایه قدیمی سومالی لند بریتانیا را بازگرداند.

این جدایی زمانی رخ داد که دولت نظامی سومالی به ریاست سیاد بار به شهرهای شمالی حمله کرد تا شورش جنبش ملی سومالی (SNM) مورد حمایت اتیوپی را سرکوب کند.

امروزه دولت فدرال سومالی از پنج ایالت از جمله پونتلند تشکیل شده است. تا سال 2007، زمانی که سومالی لند کنترل لاس آنود را به دست گرفت، این شهر تحت مدیریت پونتلند بود.

از زمان جدایی، سومالیلند تحت حاکمیت قبیله قدرتمند اسحاق بوده است که اکثراً تصمیم گرفتند از بقیه سومالی جدا شوند.

در سومالی و سومالی لند، ساختار قبیله‌ای پیش از مدیریت استعماری است و هنوز بخش بسیار اساسی زندگی و حکومت در آنجا است.

به گفته مارکوس هونه، یک انسان شناس اجتماعی در دانشگاه لایپزیگ که تحقیقاتی را در این منطقه انجام داده است، قبیله دولباهانته که در مناطق سول، سانگ و بوهودله زندگی می کنند، که از نظر تاریخی بین سومالی لند و پونتلند اختلاف نظر وجود دارد، با این ایده موافق نبودند. تجزیه کشور سومالی

“[The] ذوالبهانته هرگز نخواست از سومالی جدا شود، آنها عمداً از خود فاصله گرفتند و در اعتراض به جدایی سومالی لند به طور کامل در انتخابات سومالیلند شرکت نکردند.

Sool، Sanaag و Buuhoodle اکنون بخشی از ایالت SSC-Khaatumo هستند که خود را خودمختار نیز اعلام کرده است. ذوالبهانته ها نیز ادعا می کنند که لاس آنود پایتخت خود است.

عبدراشید هاشی، مدیر سابق مؤسسه هریتیج برای مطالعات سیاست (HIPS) مستقر در موگادیشو، به الجزیره گفت که نحوه جدایی سومالیلند زمینه را برای درگیری بر سر مرزهای ادعایی فراهم کرده است.

وی گفت: تجزیه یک کشور کاری نیست که بتوان یک طرفه انجام داد.

با این حال، محمد دیریر، وزیر اطلاعات پونتلند به الجزیره گفت که ایالت اکنون می خواهد تصمیم گیری را به قبیله دولباهانته واگذار کند. پونتلند به طور مداوم اعلام کرده است که پانتلند از هر تصمیمی که افراد SSC-Khaatumo بگیرند، چه کشور عضو فدرال خود را ایجاد کنند و چه تصمیم به پیوستن مجدد به پونتلند بگیرند، حمایت خواهد کرد.

مداخله و تاثیر

این درگیری اهمیت امنیت و ثبات منطقه را برای بقیه جهان برجسته کرده است.

شرکای بین المللی سومالی لند به طور مداوم نسبت به مدیریت هارگیسا با درگیری و گزارش گلوله باران مناطق غیرنظامی و زیرساخت ها در لاس آنودز ابراز نگرانی کرده اند.

اندرو میچل، وزیر امور خارجه بریتانیا در امور توسعه و آفریقا، طی مکالمه تلفنی با موزه بیهی، رئیس جمهور سومالیلند در 3 می، گفتپتانسیل اقتصادی در سومالی لند بسیار زیاد است – اما ثبات برای موفقیت اساسی است.

میچل همچنین خواستار آتش بس فوری و نیاز به تهیه نقشه راه انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در نوامبر 2022 برگزار شود، شد.

در 17 آوریل، طی گفتگوی مشترک با بیهی، 15 شریک بین المللی از جمله اتحادیه اروپا، ایالات متحده، ترکیه و بریتانیا خاطرنشان کردند که درگیری های جاری و عدم شفافیت در مورد انتخابات به تعویق افتاده به طور جدی بر بحث ها در مورد آنها تأثیر می گذارد. تعامل با سومالیلند

در بیانیه ای پس از این تماس، آنها از سومالیلند خواستند تا نیروهای خود را از لاس آنودز خارج کند تا شرایطی برای آتش بس و گفتگو فراهم شود. این بیانیه همچنین افزود که در حالی که آنها به “تضمین های بیهی برای دسترسی بلامانع به کمک های بشردوستانه” اشاره کردند، اما از اینکه وی متعهد به عقب نشینی نیروها از اطراف شهر نبود، “ناامید” شدند.

فعالان و سازمان های حقوق بشر نیز خواستار کاهش سریع اوضاع شدند.

گلید احمد جاما، رئیس سابق مرکز حقوق بشر مستقر در هرگیسا (HRC)، به الجزیره گفت: «طرفین باید در مذاکرات معناداری برای تسهیل آتش بس مشروع شرکت کنند.

وی افزود: این موضوع نیازمند سازوکاری برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه است، جامعه بین المللی/کشورهای منطقه ای نقش کلیدی در تسهیل مذاکرات و اعمال فشار دارند.

در 20 آوریل، عفو بین‌الملل نتایج تحقیقات خود را در مورد درگیری‌های جاری منتشر کرد و به این نتیجه رسید که نیروهای سومالی‌لند به‌طور بی‌توجهی شهر را گلوله باران کردند، به بیمارستان‌ها، مدارس و مساجد آسیب رساندند و ده‌ها هزار نفر را آواره کردند.

قراد مختار، یکی از بزرگان سنتی قبیله ذوالبهانته، از این اظهارات استقبال کرد اما خواستار اقدام بیشتر جامعه بین المللی شد.

او در تماس تلفنی با الجزیره از لاس آنودز به الجزیره گفت: «میانجی‌های خارجی، برای مثال یک نیروی حافظ صلح سازمان ملل، باید به لاسکانود آورده شوند تا آتش‌بس بین دو طرف درگیر را تسهیل کنند.

مختار افزود: «موسه بیهی همواره خواستار آتش‌بس بوده و به آن پایبند نیست، جامعه بین‌المللی نیز باید کمک‌هایی را که به سومالی‌لند ارائه می‌کند کاهش دهد تا فشار بیشتری بر آن وارد کند تا نیروهایش را از لاسکانود خارج کند».

اما فقدان آتش بس به دلیل عدم تلاش نیست.

در هارگیسا، بیهی و تد لارنس، مدیر موقت USAID برای سومالی، در 4 مه ملاقات کردند. بیهی تعهد خود را به آتش بس اعلام کرد، اما طبق گزارش های محلی، سومالی لند سه روز بعد لاس آنود را گلوله باران کرد.

بازیگران منطقه ای مانند اتیوپی و سومالی نیز برای مداخله ناموفق تلاش کردند و با هر دو طرف ملاقات کردند.

رویاهای تاریک دیپلماتیک

در همین حال، تحلیلگران می گویند که این درگیری بر موقعیت سومالیلند به عنوان یک “پناهگاه دموکراتیک” تأثیر منفی گذاشته و تعامل آن با قدرت های غربی در خطر است.

متیو گوردون، دانشجوی دکترای سیاست و مطالعات بین‌الملل در دانشگاه SOAS لندن به الجزیره گفت: «بدون ارزش افزوده دموکراسی و صلح، فکر می‌کنم جامعه بین‌المللی با سومالیلند کمی متفاوت از کشور عضو فدرال سومالی رفتار خواهد کرد. .

گوردون، کارمند سابق توسعه در هارگیسا، افزود: “سومالی لند ممکن است اهمیت استراتژیک خود را حفظ کند، اما در صورت ادامه درگیری، مشروعیت گسترده تر خود را در میان گروه های طرفدار استقلال سومالیلند از دست خواهد داد.”

علاوه بر اعمال فشار دیپلماتیک، جامعه بین‌الملل تلاش کرده تا نقشی فعال در پایان دادن به درگیری با دیپلمات‌های آمریکایی و فرستاده سابق فنلاند در منطقه که در موارد متعدد به هارگیسا پرواز کرده‌اند، ایفا کند.

پس از موفقیت در انتخابات محلی و پارلمانی 2021 و سفر بیهی به واشنگتن، کنگره ایالات متحده قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) را اصلاح کرد که بودجه سالانه وزارت دفاع را مشخص می کند. این اقدام خواستار همکاری بیشتر بین ایالات متحده و سومالیلند شد.

یک رزمایش مشترک نظامی به نام Justified Accord که قرار بود در ماه فوریه در بربرا در سومالی لند برگزار شود، بدون توضیح توسط پنتاگون لغو شد.

در 30 مارس، سخنگوی وزارت امور خارجه، ودانت پاتل، آمادگی ایالات متحده را برای اعمال محدودیت های سفر بر مقامات مسئول تضعیف روند دموکراتیک در سومالی، از جمله سومالی لند، تشریح کرد.

بزرگان قبیله ای مانند مختار خواستار تحریم مقامات سومالیلند شده اند، در حالی که هارگیسا هنوز نیروهای خود را از منطقه لاس آنود خارج نکرده است.

بدتر از آن، وضعیت انسانی در این منطقه وخیم است.

نی اوجولاپ، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل در سومالی، در مقابل الجزیره گفت: «در زمانی که قحطی ویرانگر قبلاً منجر به تلفات جانی و معیشتی شده است، تخمین زده می‌شود که 200000 نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

او از سومالی لند و بزرگان قبیله ذولبهانته خواست تا “در گفتگوی سازنده” برای یافتن راه حل های پایدار برای مناقشه شرکت کنند.

با این حال، هارگیسا معتقد است که این درگیری بر وضعیت بیرونی او تأثیری نداشته است.

محمد حسین جاما رامبو، معاون کمیته روابط خارجی سومالیلند به الجزیره گفت: «سومالیلند به شرکای خود متعهد است و روابط خوبی با آنها دارد. ما قصد داریم به همکاری با شرکای خود در زمینه توسعه، صلح و دموکراسی‌سازی ادامه دهیم.»



[ad_2]