آسیایی های بریتانیایی درباره امپراتوری قبل از تاجگذاری شاه چارلز فکر می کنند | تاریخ

[ad_1]

گلاسکو، انگلستان – تاج گذاری پادشاه چارلز سوم – و همسرش کامیلا، ملکه – در نگاه اول نشان دهنده یک بریتانیای مدرن است که کاملاً با خودش و گذشته اش در صلح است.

رهبران بودایی، هندو، یهودی، مسلمان و سیک برای اولین بار در این مراسم صد ساله در کلیسای وست مینستر لندن شرکت خواهند کرد.

در میان شرکت کنندگان، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا – اولین آسیایی و هندوی بریتانیایی که بالاترین مقام بریتانیا را بر عهده داشت – و همزا یوسف، اولین وزیر تازه انتخاب شده اسکاتلند و اولین رئیس دولت مسلمان در یک دموکراسی غربی، خواهند بود.

اما در پس این شکوه و عظمت، سؤالاتی در مورد پیوندهای سلطنت با گذشته استعماری (اغلب خونین) بریتانیا و روزهای آن به عنوان یک امپراتوری، به ویژه در میان جمعیت بزرگ بریتانیایی-آسیایی بریتانیا باقی خواهد ماند.

عامر دار، کتابفروشی از انگلستان، وقتی الجزیره از مرد 62 ساله پاکستانی الاصل پرسید که آیا او مراسم تاج گذاری را در 6 می از تلویزیون تماشا خواهد کرد، پاسخ داد: «مطمئناً نه.

“اگر [King] چارلز می‌خواهد در آن افراط کند، سپس باید از جیب خودش بیرون بیاید.»

ما در میانه یک بحران هزینه زندگی هستیم که مردم به سختی می توانند غذا را روی میز بگذارند. در ماه رمضان، در چند سال اخیر در برادفورد، افرادی را می‌شناسم که نمی‌توانستند برای خود و خانواده‌شان غذا بگذارند.

از نظر دار، مراسم تحلیف قریب الوقوع چارلز به عنوان رئیس دولت جدید بریتانیا، پس از مرگ مادرش، ملکه الیزابت دوم در سال گذشته، به ویژه به دلیل مناقشه جاری بر سر گذشته استعماری بریتانیا نگران است.

تشییع جنازه سلطنتی بریتانیا
تابوت ملکه الیزابت در روز تشییع جنازه و خاکسپاری ملکه الیزابت در کلیسای وست مینستر در لندن حمل می شود. [File: Hannah Mckay/Pool Photo via AP]

امپراتوری بریتانیا

در این دوران، زمانی که به گفته عامیانه، خورشید هرگز در امپراتوری بریتانیا غروب نکرد، سلطنت بریتانیا از طریق غارت مستعمرات در مناطقی مانند شبه قاره هند، ثروت و قدرت زیادی جمع کرد.

در واقع، ملکه الیزابت دوم در طول سلطنت 70 ساله خود – “که حتی پس از پایان رسمی استعمار به نام او اقدامات ناگفته ای انجام شد” تا زمان مرگش در سپتامبر 2022، آخرین متولی جواهرات سلطنتی بریتانیا بود. الماس کوهینور هندی 105 قیراطی که در اواسط قرن نوزدهم پس از مصادره توسط شرکت بریتانیایی هند شرقی به ملکه ویکتوریا هدیه داده شد.

ویلیام گولد، پروفسور تاریخ هند در دانشگاه: “سلطنت بریتانیا، به عنوان هسته اصلی نهاد سیاسی قدرت بریتانیا در خارج از کشور در عصر گسترش استعمار، بسیار در مرکز تجربه استعماری، بیان و اشکال قدرت قرار داشت.” دانشگاه لیدز در انگلیس به الجزیره گفت.

«به طور کلی، حفظ سلطه بین‌المللی بیشتر بریتانیا، از جمله دست‌کم برای دو قرن، مشارکت آن در تجارت برده، توسط ولیعهد تحریم شد، که از طریق اعطای انحصارات و سهام، اغلب مستقیماً از این تجارت سود می‌برد.»

چندین دهه پس از پایان امپراتوری بریتانیا، که از قرن هفدهم تا قرن بیستم به طول انجامید، بسیاری از بریتانیایی های دارای میراث جنوب آسیا هنوز با این میراث سلطنتی مبارزه می کنند. و با نزدیک شدن به تاج گذاری، بسیاری در حال فکر کردن به معنای آسیایی بریتانیایی بودن – و نحوه تعامل با خود روز تاج گذاری هستند.

“من بزرگ شده بودم [in England] با [South Asian] پدربزرگ و مادربزرگ که احترام زیادی برای خانواده سلطنتی قائل بودند – مادربزرگ من یک سلطنت طلب واقعی بود و برای ملکه احترام زیادی قائل بود.” .

او گفت: “پدربزرگ و مادربزرگ من احساس می کردند که بریتانیا به آنها و فرزندانشان فرصت های بزرگی به ویژه در زمینه آموزش ارائه می دهد.”

«فکر می‌کنم اکنون، سال‌ها بعد، من و خانواده‌ام بیشتر از تأثیرات منفی آن اتفاقی که افتاده است آگاه هستیم، بنابراین احساسات متفاوتی داریم. این ایده که خانواده سلطنتی بیشتر ثروت خود را از طریق استعمار به دست آورده اند، به طرز ناراحت کننده ای در کنار منافع شخصی خانواده خودمان در نقل مکان به بریتانیا قرار دارد.

با این حال، او گفت، با این حال، او گفت، با این حال، او را از تبدیل روز تاجگذاری به بهانه‌ای برای معاشرت با خانواده و دوستان باز نمی‌دارد، علی‌رغم بدگمانی‌های فزاینده‌اش در مورد موسسه‌ای که امروز برای او «بیشتر با خاطرات مادربزرگ و پدربزرگم همراه است. خاطره ای از دوران کودکی من.»

او افزود: “قرار است یک جشن خیابانی تاج گذاری در خیابان پدر و مادرم برگزار شود.”

از زمان شیوع کووید، محله ما بیشتر شناخته شده و به هم متصل شده است، و برای من، این گردهمایی بیشتر برای گذراندن وقت با دوستان نزدیکمان است که در سال 2020 چنین مراقبت محبت آمیزی از یکدیگر داشتند.”

اما درست مانند عامر دار، سایر ساکنان بریتانیایی با تبار جنوب آسیا به روز تاج گذاری توجه زیادی خواهند کرد.

Gauri Raje در بمبئی هند در سال 1971 به دنیا آمد، اما امروزه در Argyllshire، یک شهرستان وسیع واقع در ساحل غربی خیره کننده اسکاتلند زندگی می کند.

این داستان‌نویس، مدرس و مجری کارگاه اسکاتلندی-هندی به الجزیره گفت که «هیجان‌بازی قدیمی، زرق و برق و نشانه‌گرایی» تاج‌گذاری آتی، منظره‌ای نیست که او آن را اجرا کند.

«من در انصاف تاریخی تصور می‌کنم که احساسات متفاوتی در مورد سلطنت و رابطه آن با هند دارم. هنوز غرامت های زیادی باید انجام شود و عذرخواهی های زیادی باید انجام شود [from the monarchy]،” او گفت.

گوری راجه
گاوری راج در سال 1971 در بمبئی هند به دنیا آمد اما اکنون در آرگیل شایر زندگی می کند [Courtesy: Gauri Raje]

اما هیچ یک از اعضای خانواده سلطنتی رسماً به خاطر نقش مؤسسه خود در گذشته جنجالی بریتانیا عذرخواهی نکرده است.

اما ماه گذشته، پادشاه چارلز، که مانند مادرش قبل از خود، همچنین ریاست به اصطلاح مشترک المنافع ملل، که شامل نیجریه، هند و پاکستان در میان اعضای آن است، از قصد خود برای حمایت از یک تحقیق مستقل در مورد روابط بین سلطنت بریتانیا خبر داد. در گذشته با تجارت برده در اقیانوس اطلس.

با این حال، پروفسور گولد گفت، حقایق هرگز قابل تغییر نیستند: به ویژه این که «اکثر بریتانیایی‌های … از منشأ مشترک المنافع، [have a] تاریخچه ارتباط با انگلستان [that] برگرفته از تاریخ حکومت استعماری، همراه با… موارد خشونت» که همگی به نام سلطنت بریتانیا انجام شد.

و برای بسیاری از بریتانیایی‌هایی که دارای میراث آسیای جنوبی هستند، و حتی بریتانیایی‌هایی که فاقد آن هستند، هیچ مقدار از جشن‌های روز تاجگذاری نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

[ad_2]