آفریقای جنوبی برای بررسی مافیای طلا افشا شده توسط الجزیره | اخبار تحقیقی

[ad_1]

آفریقای جنوبی تحقیقاتی را درباره چندین نفر درگیر در یک طرح قاچاق طلا و پولشویی که توسط بخش تحقیقات الجزیره کشف شده است، آغاز کرده است.

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در سخنرانی خود در پارلمان آفریقای جنوبی، این هفته گفت که تحقیقات در “مرحله تحقیقاتی” است.

رامافوسا روز پنجشنبه افزود: “ما متعهد به حفظ یکپارچگی سیستم مالی خود در راستای منافع اقتصاد گسترده تر و شهروندان عادی هستیم.” جزئیات اقدامات انجام شده را نمی توان در این مرحله بدون به خطر انداختن تحقیقات فاش کرد.»

این تحقیقات نتیجه مستقیم مافیا طلا، یک مجموعه چهار قسمتی توسط واحد تحقیق الجزیره (I-Unit) در مورد قاچاق طلا و پولشویی در آفریقای جنوبی است.

الجزیره در آن فاش کرد که چگونه گروهی از پولشویان و قاچاقچیان طلا با رشوه دادن به اعضای کلیدی چندین بانک آفریقای جنوبی را تحت کنترل خود درآوردند و به مجرمان اجازه دادند تا مقادیر زیادی پول نقد به دست آمده را بدون ایجاد سوء ظن مقامات به خارج از کشور ارسال کنند.

میلیون دلار

فرد کلیدی در این روند فردی به نام محمد خان ملقب به مو دلارز بود.

پل هولدن، بازپرس پولشویی به الجزیره گفت: «او به نوعی به عنوان یک چهره در سایه که پولشویی در آفریقای جنوبی را کنترل می کند، معرفی می شود.

یکی از بزرگترین مشتریان کان، سایمون رودلند، میلیونر زیمبابوه ای بود که صاحب یکی از بزرگترین شرکت های تنباکوی منطقه، گلد لیف توباکو است. مقامات درآمد آفریقای جنوبی رودلند را به فرار مالیاتی با فروش سیگارهای خود در بازار سیاه متهم کردند.

رودلند به شرکت خان SALT Asset Management اجازه داد تا معاملات ارزی را از طرف Gold Leaf انجام دهد. خان، که مالک شرکت دیگری به نام گروه PKSA نیز بود، سپس از شبکه پیچیده ای از فاکتورهای جعلی، شرکت های پوسته و حساب های بانکی استفاده کرد تا صدها میلیون دلار را به حساب های بانکی در سراسر جهان، از دبی گرفته تا موریس و سوئیس، وارد کند.

این شرکت ها توسط رودلند و چندین شریک تجاری کنترل می شوند.

برای اطمینان از اینکه این روند باعث ایجاد مشکل در سیستم مالی آفریقای جنوبی نمی شود، خان به مقامات کلیدی دو بانک بزرگ این کشور – Standard و Absa – و همچنین Sasfin، بانکی که بر تجارت کوچک متمرکز است، رشوه می دهد.

کتاب های حسابداری که الجزیره به آنها دسترسی پیدا کرده است، نشان می دهد که هزاران دلار پول نقد هر ماه به این کارمندان پرداخت می شود. اسناد و مصاحبه‌های دیگر نشان داد که معاملات غیرقانونی و غیرقانونی تنها زمانی انجام می‌شد که مقامات رشوه‌دهی در دفتر حضور داشتند.

به افراد دپارتمان انطباق بانک پول پرداخت می شد تا مطمئن شوند که اسناد PKSA و SALT Asset Management تمیز به نظر می رسند و تأییدیه های لازم را دریافت می کردند. و در مورد ساسفین به یکی از اعضای بخش فناوری اطلاعات رشوه داده شد تا تراکنش های جعلی را از سیستم آنلاین بانک حذف کند.

درخواست تحقیق در بریتانیا

هفته گذشته یکی از اعضای مجلس اعیان بریتانیا خواستار انجام تحقیقات مشابه در مورد اعضای مافیای طلا توسط مقامات بریتانیا شد.

سه نفر از افراد درگیر در تحقیقات – هوبرت آنجل، ریکی دولان و کاملش پتنی – تابعیت بریتانیایی دارند.

بارون جانی اوتس گفت: “امیدوارم آژانس ملی جنایات در حال بررسی فعالیت های این افراد و افراد دیگری که در مستند نام برده شده و منابع ثروت آنها را بررسی کند و مقامات از مسدود کردن دارایی های آنها در انتظار این تحقیقات دریغ نکنند.” دنبی گرانج در جریان بحث درباره لایحه جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی گفت.

هوبرت آنجل کشیش و پیامبری خودخوانده است که توسط رئیس جمهور امرسون منانگاگوا به عنوان سفیر زیمبابوه در اروپا و آمریکا منصوب شد. دولان شماره دو آنجل است. آنجل به طور مخفیانه با قاچاق 1.2 میلیارد دلار پول کثیف به زیمبابوه با استفاده از موقعیت دیپلماتیک خود ضبط شده است. او به خبرنگاران مخفی الجزیره گفت:[The plane] در زیمبابوه فرود می آید و زیمبابوه نیز تا زمانی که به خانه اش نرسد نمی تواند آن را لمس کند. بنابراین ممکن است یک برنامه دیپلماتیک وجود داشته باشد.

کاملش پاتنی یک قاچاقچی طلا است که در دهه 1990 کنیا را از طریق یک طرح قاچاق طلا نزدیک به ورشکستگی کرد. او از آن زمان عملیات قاچاق طلا و پولشویی خود را به زیمبابوه منتقل کرده است. او همچنین به خبرنگاران مخفی الجزیره برای پولشویی و جابجایی طلا کمک کرد، معامله ای که به گفته او توسط منانگاگوا محافظت می شود.

حساب YouTube آفلاین است

در پاسخ به تحقیقات، آنجل گفت که در واقع زمانی که پیشنهاد نقض قانون را داده بود، مخفی بود. فرشته، که ادعا می‌کند می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند، گفت که او همیشه آگاه بوده است که خبرنگاران مخفی خبرنگاران هستند و طرح مفصلی برای فاش کردن ماهیت واقعی این جلسات طراحی کرده است، اگرچه او هرگز مدرکی ارائه نکرد که نشان دهد خودش مخفیانه کار می‌کند.

پس از انتشار تحقیقات، کانال یوتیوب آنجل به حالت تعلیق درآمد، اگرچه مشخص نیست که آیا این حساب توسط یوتیوب حذف شده است یا اینکه آیا آنجل خودش حساب را آفلاین کرده است.

حساب دوم، همچنین متعلق به فرشته، آنلاین باقی می ماند.

پاسخ به تحقیق

سایمون رودلند به الجزیره گفت که اتهامات علیه او بخشی از یک کمپین توهین آمیز توسط یک شخص ثالث ناشناس است. او دست داشتن در فروش سیگار غیرقانونی و قاچاق طلا یا هر چیز دیگری را رد کرد.

او اعتراف کرد که با محمد خان سروکار داشته است، که به عقیده او “به نظر می رسد” مانند یک پولشویی است. او اعتراف کرد که گلد لیف و یکی دیگر از شرکت‌هایش به مدیریت دارایی نمک خان اجازه داده‌اند تا به‌عنوان نماینده آن‌ها عمل کند، اما انجام هر گونه پولشویی برای او یا هر یک از مشاغلش را رد کرد.

دخانیات گلد لیف هرگونه دخالت در گذشته یا حال در پولشویی، تجارت غیرقانونی طلا و موضوعات مرتبط را رد کرده است. در این بیانیه آمده است: هیچ سیگار «مجاز نشده» یا «غیرقانونی» را نمی توان به گلد لیف «نسبت داد». به گفته آن، معاملات محدود گلد لیف با محمد خان و مدیریت دارایی SALT همیشه قانونی و مناسب بوده است.

محمد خان به الجزیره گفت که تمامی اتهامات علیه وی نادرست و مبتنی بر گمانه زنی، حدس و شواهد ساختگی و جعلی است. او تایید کرد که مالک PKSA Group و SALT Asset Management است و گلد لیف مشتریان SALT هستند، اما دست داشتن در پولشویی یا سایر فعالیت های مجرمانه را رد کرد. او رشوه دادن به هر کسی که در بخش بانکداری آفریقای جنوبی کار می کرد را رد کرد.

بانک ساسفین به الجزیره گفت که اقدامات شدیدی را علیه کارمندان و مشتریان سابق و تعلیق شده واحد ارزی خود انجام می دهد و گفت که دیگر با هیچ یک از شرکت های ذکر شده در این مقاله ارتباطی ندارد.

ابسا بانک گفت که یافته های الجزیره را به بخش تحقیقات پزشکی قانونی خود منتقل کرده است، در حالی که بانک استاندارد گفت که موضعی در مورد کلاهبرداری و جرم ندارد و گزارش می دهد و در هر تحقیق قانونی کمک خواهد کرد.

کاملش پاتنی دست داشتن در هر شکلی از پولشویی یا رشوه خواری را تکذیب کرد و ارتباط یا داشتن معاملات تجاری با منانگاگوا را انکار کرد.

افراد دیگری که در این گزارش حضور داشتند به سوالات ما پاسخ ندادند.

[ad_2]