آیا جو بایدن سیاست ایالات متحده در خاورمیانه را تغییر خواهد داد؟ | خاورمیانه

[ad_1]

آمریکا رأی می دهد. در حالی که هنوز منتظر نتیجه رسمی نیستیم ، اکثر کارشناسان موافق هستند: جو بایدن چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده خواهد شد.

فرمانده کل ارشد آینده هرگز در مورد برنامه های خود برای تغییر الگوی سیاست در داخل و بین الملل شکی باقی نگذاشت: خداحافظی با رئیس جمهور دونالد ترامپ ، “اول آمریکا” ، که به گفته بایدن ، “آمریکا را تنها” و سلام. چند جانبه گرایی و احترام به ارزش های هنجاری

مورد اخیر از اهمیت ویژه ای برای خاورمیانه برخوردار است و وضع موجود را در منطقه تغییر خواهد داد.

انتظار می رود که بایدن به خروج آمریکا از منطقه ادامه دهد ، به ویژه پس از حمایت از بازگشت به سیاست خارجی متعارف تری که احتمالاً نسخه دوم را برای موارد اضطراری داخلی مانند بیماری همه گیر ویروس کرونا و اقتصاد آمریكا روی زانو قرار می دهد.

با این حال ، بایدن حضور خود را در خاورمیانه انجام خواهد داد.

ایران

ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) ، معروف به توافق هسته ای ایران ، در سال 2018 خارج شد.

به جای تلاش های دیپلماتیک ، دولت وی از یک کمپین “حداکثر فشار” استفاده می کند – تلاشی برای وادار کردن تهران به مذاکره مجدد در مورد توافق.

بایدن این رویکرد را “یک شکست خطرناک” می داند و بارها این توافق را ستوده است ، وعده داده است که “اگر ایران به تعهدات هسته ای خود بازگردد” عقب نشینی ترامپ را لغو کند ، همانطور که در سال 2019 به شورای امور خارجه گفت.

بایدن می خواهد با ادغام مجدد دولت در روابط متقابل ، دولت ایران را قابل پیش بینی کند. علاوه بر این ، بایدن همچنین می خواهد سیگنالی را به جهان و متحدانش ارسال کند که ایالات متحده “شریکی است که می توان به حرف او اعتماد کرد” ، احساسی که اخیراً بسیاری در جامعه بین المللی احساس نمی کنند.

با این حال ، پایان مواضع دقیق ایالات متحده در مورد تخلیه صحیح نیست. حسن احمدیان ، استاد دانشگاه تهران گفت ، از یک طرف ، ایران احتمالاً به دنبال جبران رکود اقتصادی ناشی از تحریم ها است.

بی اعتمادی عامل دیگری است.

یک مقام تندرو در نزدیکی دفتر رهبر معظم انقلاب آیت الله علی خامنه ای گفت: “شما نمی توانید به دموکرات ها اعتماد کنید.”

علاوه بر این ، به گفته الی گرانمای از شورای روابط خارجی اروپا ، جمهوریخواهان در سنا و متحدان اصلی آمریکا در منطقه ، اسرائیل و عربستان سعودی ، با ورود مجدد آمریکا به توافق هسته ای با ایران مخالفت خواهند کرد.

وضعیت اقتصادی فعلی ایران عاملی است که وی را به دنبال یافتن راه حلی دوستانه ترغیب می کند. با این حال ، با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران در اواسط سال 2021 و تمرکز داخلی بایدن بر همه گیر ، انتظار نمی رود که به زودی مذاکرات انجام شود.

نیروهای مسلح ایران هنگام رژه برای روز ارتش ملی در تهران ، ایران ، 22 سپتامبر 2019 ، راهپیمایی می کنند. [WANA via Reuters]

درگیری های منطقه ای

استراتژی بایدن برای منطقه گسترده تر خاورمیانه همچنان نامشخص است. کارشناسان نمی توانند نتیجه بگیرند که آیا بایدن با عقب نشینی آمریکا ، که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد و در زمان ترامپ به اوج خود رسید ، ادامه خواهد داد.

با این وجود آنچه مسلم به نظر می رسد این است که سالهای مداخله گرایی به پایان رسیده است. به نظر نمی رسد بایدن علاقه ای به ملت سازی یا سرنگونی دولت ها دارد.

شناخته شده است که بایدن متعهد شده است ضمن ادامه تحریم ها علیه دولت رئیس جمهور بشار اسد – شبیه به رویکرد ترامپ – سایر نیروهای خود را عقب نکشد ، بلکه حضور نظامی اندکی را در شمال شرقی سوریه حفظ کند.

بایدن همچنین تصریح کرد که هرگونه درگیری در خاورمیانه باید در درجه اول منافع آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد.

در مورد افغانستان ، مانیفست کمپین آنلاین بایدن می گوید که “بیشتر نیروهای ما را از افغانستان به خانه می آورد و مأموریت ما را از نزدیک به القاعده و داعش متمرکز می کند. [ISIL]طبق گفته آنتونی کوردسمن ، از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی ، “دو گروه مسلح که همچنان” یک تهدید منسجم “هستند.

بنابراین ، هر جا که منافع امنیتی آمریکا به خطر نیفتد ، بعید است سربازان آمریکایی نقش مهمی داشته باشند.

زنی از کنار پوستر رئیس جمهور سوریه بشار اسد در دمشق عبور می کند [File: Yamam al-Shaar/AP]

حقوق بشر

بایدن متعهد است که آنچه را که سنگ بنای سیاست خارجی ترامپ می داند تبدیل کند: نادیده گرفتن خودکامگی و نقض حقوق بشر به نفع سیاست واقعی.

پس از ترور جمال هاشوقی ، منتقد سیاست محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی (MBS) ، ترامپ فقط انتقاد محتاطانه از MBS و نقش وی در ترور را ابراز کرد ، حتی پس از آنکه CIA نتیجه گرفت که او دستور مرگ هاشوگی را صادر کرده است.

این “چک سفید خطرناک” برای عربستان سعودی است که بایدن در گذشته آن را محکوم کرده بود.

همانطور که رئیس جمهور بایدن در دومین سالگرد ترور هاشوگی در اوایل ماه اکتبر اعلام کرد ، او روابط ایالات متحده با عربستان سعودی را بررسی می کند و از حقوق فعالان ، مخالفان سیاسی و روزنامه نگاران دفاع می کند قبل از اینکه قول دهد که آنجا را ترک نکند. ارزشهای آمریکایی “در کمد فروش اسلحه یا خرید نفت”.

مورد دوم همچنین برای جنگ در یمن اعمال می شود ، جنگی که میلیون ها نفر را ویران کرد و همچنان یک فاجعه انسانی است. قول بایدن برای قطع تجهیزات تسلیحاتی آمریکا برای جنگ عربستان می تواند تأثیر زیادی بر MBS بگذارد.

منابع دیپلماتیک اخیراً نقل کرده اند که دولت بایدن روابط ایالات متحده و عربستان را آزمایش نخواهد کرد ، اما حمایت بی قید و شرط از کاخ سفید که MBS به آن عادت کرده است ، اکنون ممکن است به آمادگی پادشاهی برای پیشرفت در این زمینه بستگی داشته باشد. حقوق بشر.

اسرائیل-فلسطین

بنیامین نتانیاهو به ترامپ گفت: “بهترین دوست اسرائیل که تاکنون در کاخ سفید بوده است.” و نه بدون دلیل خوب ، زیرا هدایای واشنگتن بسیار زیاد بود.

ترامپ به وعده مبارزات انتخاباتی خود برای انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به اورشلیم وفا کرده است و همچنین طرح وی برای خاورمیانه برای اسرائیل مفید ارزیابی شد.

کاخ سفید همچنین کمک های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین و کمک آن به کمک های سازمان ملل به فلسطین را به حالت تعلیق درآورده است.

اخیراً ، ترامپ با معامله دو معامله “عادی سازی” بین اسرائیل و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) و بحرین ، که موقعیت اسرائیل را تقویت کرد و فلسطینیان را منزوی کرد.

با این حال ، کارشناسان انتظار ندارند که روند اقدام به میزان قابل توجهی برای بایدن تغییر کند. روز سه شنبه ، یک مقام ارشد ستاد انتخاباتی بایدن گفت ، در حالی که رئیس جمهور منتخب قبلاً گفته است كه سفارت را به تل آویو منتقل نخواهد كرد ، اما همچنین به رسمیت شناختن ترامپ از حاكمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را لغو نخواهد كرد.

علاوه بر این ، بایدن نیز به شدت با اقدامات حزب طرفدار فلسطین مخالف است. در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات ، سناتور برنی سندرز پیشنهاد داد که ایالات متحده از حمایت خود از اسرائیل به عنوان اهرم فشار استفاده کند و برای فلسطینی ها امتیاز بگیرد.

پاسخ بایدن کوتاه ، همانطور که صریح بود: او ایده “سندرز” را “مسخره و غیر قابل قبول” خواند.

واکنش بایدن به توافق امارات و اسرائیل نیز نشانگر حمایت وی از اسرائیل بود. وی این توافق را “دستیابی به موفقیت تاریخی” خواند و قول داد که کشورهای بیشتری را برای امضای چنین توافقاتی ترغیب کند.

آنچه بایدن را از هم متمایز می کند ، قول وی در مورد بازگشت کمک های اقتصادی و بشردوستانه ترامپ از فلسطینی ها و تمایل وی برای بازگشایی مأموریت سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن و کنسولگری آمریکا در قدس در مورد مسائل فلسطین است.

با این حال ، سیاست اسرائیلی بایدن بیش از آنکه یک تنظیم مجدد باشد ، ادامه خواهد داشت – رویکردی که برخی از کارشناسان می گویند ، می تواند خلاصه ای از سیاست آینده بایدن در خاورمیانه به طور کلی باشد.



[ad_2]