اتیوپیایی های فراری از جنگ Tigrei از وحشت به عنوان نبردهای شدید می گویند | اتیوپی

[ad_1]

اتیوپیایی هایی که به سودان همسایه پناه می برند وحشت درگیری شدید در شمال تیوره در اتیوپی را توصیف کرده اند ، جایی که نبردهای مرگبار بین نیروهای دولت فدرال نیروهای شورشی هستند که زنگ خطر بین المللی را برانگیخته اند.

با قطع ارتباطات و قطع ارتباطات حمل و نقل در بیشتر ناآرامی ها ، حساب پناهندگان خسته و وحشت زده که به مرزهای دور سودان می ریزند برخی از اولین شاهدان عینی از درگیری 10 روزه را گزارش می دهد که گزارش شده است ، صدها نفر را کشت.

“دولت می خواهد از شر مردم تیگری خلاص شود ، بنابراین ما فرار کردیم. گورو آوارا ، پناهنده اتیوپیایی در ایالت گاداریف سودان به الجزیره گفت: “مردم در آنجا درگیری دارند.”

“مردم با چاقو ذبح شدند. زنان باردار شکم خود را باز کرده اند. دولت غیرنظامیان را بمباران می کند و همه ما را می کشد. “

هر دو طرف به ارتکاب قساوت علیه غیرنظامیان متهم شده اند. مبهم بودن ارتباطات ، تأیید ادعاهای دو طرف نبرد را دشوار می کند.

یک زن مسن با اشاره به نیروهای دولتی که با وفاداران جبهه مردمی برای آزادی Tigrei (TPLF) ، حزب کنترل کننده ، می جنگند ، به رویترز گفت: “ما گرسنه هستیم و می ترسیم آنها ما را بکشند.” منطقه

او چند دقیقه پس از پرداخت 30 آبجو اتیوپیایی (حدود 80 سنت آمریکا) به صاحب یک قایق کوچک صحبت کرد تا او را از آن طرف رودخانه در حالی که زنان و کودکان در حال شنا بودند مشاهده کند. پناهندگان گفتند كه یك نفر هنگام تلاش برای عبور از شب قبل غرق شد.

اتیوپیایی هایی که از جنگ های مداوم در منطقه Tigray فرار می کنند ، در رودخانه Setit در مرز سودان و اتیوپی دیده می شوند [Tayeb Siddig/Reuters]

نیکیستی 42 ساله گفت که برادرش توسط متحدان دولت در مقابل خانه آنها در هومرا ، تیگرای مورد اصابت گلوله قرار گرفت و رستوران کوچک وی نیز غارت شد. تأیید حساب وی امکان پذیر نبود.

آسمارا تفسی ، مادری 31 ساله گفت: “آنها با توپ بمباران کردند و نیروی هوایی حمله کرد.” “سپس دیدیم که سربازان در حال نزدیک شدن هستند و من با دو فرزندم ، مادرم و پدرم فرار کردم.”

به نظر می رسد پناهندگان به نقل از خبرگزاری ها از شدت شدید بمباران ، که گفته اند توسط ارتش اتیوپی انجام شده است ، آسیب دیده اند. بسیاری از ماجراهای حملات توپخانه ای و تیراندازی در خیابان ها ، با گسترش جنگ در ایالت همسایه آمهارا ، تعریف کردند.

رونی گسرگیل ، یک مهندس زن 25 ساله گفت: “من زنان را در جاده هنگام زایمان دیدم ، اما بعد از اینکه می ترسیدند سربازان اتیوپی آنها را بکشند ، پیاده روی خود را ادامه دادم.”

گابرا سولاسی ، دانشجوی 22 ساله ریاضیات دانشگاه ، هنگام نزدیک شدن بمبگذاری های شدید تنها پناهگاهی را پیدا کرد که پیدا کرد.

گابرا به خبرگزاری فرانسه گفت: “در حین بمب گذاری در چاه پنهان شدم و سپس در هنگام آرامش فرار كردم.” “من اکنون در سودان هستم و فکر می کنم جنگ ادامه یابد. مطمئن نیستم که هرگز بتوانم به دانشگاه برگردم. “

اتیوپیایی هایی که از درگیری شدید در وطن خود Tigray فرار می کنند ، در دهکده همسایه سودان در 8 ، شرق گاداریف جمع می شوند [Ebrahim Hamid/AFP]

مقامات سودانی پناهندگان را ثبت کردند اما نتوانستند از چندین هزار نفری که این سفر را انجام داده اند حمایت کنند.

صلاح رمضان سخنگوی حمدایات گفت: “مردم گرسنه هستند و جریان پناهندگان همچنان ادامه دارد ، اما ما چیزی برای ارائه نداریم.”

ابی احمد ، نخست وزیر اتیوپی ، برنده جایزه صلح نوبل سال گذشته ، در 4 نوامبر دستور عملیات نظامی در Tigrei را صادر کرد و گفت که آنها توسط حمله TPLF به یک اردوگاه نظامی فدرال ایجاد شده اند – بیانیه ای که به نظر می رسد مقام ارشد TPLF شنبه تأیید شد

شیوع درگیری ها هفته گذشته بلافاصله این نگرانی را ایجاد کرد که درگیری طولانی مدت می تواند در شاخ آفریقا طنین انداز شود و نیروهای خارجی را به خود جلب کند.

جینز لنارچیچ ، کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا در توییتر خود گفت: “تشدید نظامی در اتیوپی ثبات کل کشور و منطقه را به خطر می اندازد.” “اگر این ادامه یابد ، یک بحران انسانی کامل اجتناب ناپذیر است. من خواهان دسترسی بلا مانع بشردوستانه به Tigrei هستم. “

ابی گفت که نیروهای دولتی به اهداف TPLF ، از جمله انبارهای اسلحه و تجهیزات حمله خواهند کرد ، اما چند پناهجو گفتند که مناطق آنها برای حمایت از ارتش اتیوپی توسط توپخانه از همسایگان اریتره مورد گلوله باران قرار گرفته است. این را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.

رهبر تیگرای ، دبرتسیون گبرمیکل ، روز سه شنبه گفت که اریتره برای حمایت از نیروهای دولت اتیوپی نیروهایی را به آن طرف مرز فرستاده است ، اما هیچ مدرکی ارائه نکرد عثمان صالح محمد ، وزیر خارجه اریتره روز جمعه این موضوع را تکذیب کرد.

ناکسیام گورو ، پناهنده 22 ساله ای که در نزدیکی مرز زندگی می کند ، گفت: “ما در آن سوی مرز اریتره مورد شلیک توپخانه قرار گرفتیم.” “مردم را در خیابان ها می دیدم که می میرند.”

برهانی آبراهام 31 ساله ، که چند روز پیش به همراه همسر و فرزند سه ساله خود به آنجا آمده بود ، نیز از گلوله باران از اریتره خبر داد. وی که در اردوگاه موقت موقت نشسته بود ، گفت: “من بسیار گرسنه ام.”

مقامات می گویند حداقل 21000 اتیوپیایی برای جستجوی کمک به شرق سودان عبور کرده اند [El Tayeb Siddig/Reuters]

حملات موشکی

روز شنبه بطور جداگانه ، دولت منطقه ای تیگرئی اعلام کرد که به سمت دو فرودگاه در منطقه همسایه آمهارا موشک شلیک کرده است و افزود حملات مشابه “مگر اینکه حملات علیه ما متوقف شود” ادامه خواهد یافت.

دولت مرکزی اتیوپی در آدیس آبابا اعلام کرد که در حملات اواخر روز جمعه فرودگاه های گوندار و باهیر دار آسیب دیده اند و ادعا شده است که نیروهای منطقه ای تیگری “آخرین سلاح های خود را در زرادخانه خود تعمیر و استفاده می کنند”.

هر یک از طرفین طرف دیگر را غیرقانونی می داند ، نتیجه ماهها انصراف در میان تغییرات چشمگیر قدرت پس از روی کار آمدن ابی در سال 2018.

TPLF ، که زمانی بر ائتلاف حاکم کشور تسلط داشت ، سال گذشته انشعاب یافت و آدیس آبابا می گوید اکنون اعضای حزب حاکم در منطقه باید دستگیر شوند و زرادخانه های خوب آنها را نابود کنند.

در میان نگرانی های روزافزون از گرایش قومی ، TPLF در بیانیه ای ادعای “ده ها یا حتی صدها غیرنظامی” دوشنبه “هک شده” را در شهر می کادرا رد کرد. این کشتار توسط سازمان عفو ​​بین الملل تأیید شد و به نقل از شخصی که به پاکسازی اجساد کمک کرد ، گفت بسیاری از کشته شدگان امهری قومی هستند.

در بیانیه Debretsion گفته شد که ادعاها علیه نیروهای TPLF ، که توسط Abiy تکرار شده است ، “با هدف ایجاد نفرت نسبت به [ethnic] ببرها در اتیوپی.

آرون ماعشو ، مشاور و سخنگوی ارشد این گروه ، به الجزیره گفت ، کمیسیون حقوق بشر اتیوپی ، که توسط دولت منصوب شده اما مستقل است ، بازرسان را به می کادرا اعزام کرده است.

وی گفت: “این تیم تحقیقاتی را انجام خواهد داد که به اطلاع عموم خواهد رساند.”

در ایالت سودان ، گاداریف گیدی آسافا گفت که درگیری ها او و خانواده اش را مجبور به فرار از می کادرا کرده و لباس دیگری به پشت ندارند.

“ما شاهد کشته شدن مردم بودیم. همه جا خون بود. ما فرار کردیم زیرا نمی خواستیم بمیریم ، “او به الجزیره گفت. “برخی از زنان شوهر خود را از دست داده اند. ما به جز زندگی خود هیچ چیز دیگری نیامدیم. مردم این جا این لباس ها را به من دادند. “

روستاییان سودانی هر کمکی را که بتوانند ارائه می دهند ، اما برخی می ترسند هزاران نفر از اتیوپی که وارد می شوند منابع بسیار محدود خود را تحت فشار قرار دهند [Ebrahim Hamid/AFP]

السیر خالد ، رئیس منطقه ای آژانس پناهندگان سودان ، گفت حداقل جمعه 21،000 اتیوپیایی برای کمک به شرق سودان عبور کرده اند.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: “آنها مدام می آیند” ، افزود كه بسیاری از آنها از شهر هومرا در اتیوپی وارد شده اند ، آنجا كه درگیری های سنگین گزارش شده است.

روزنامه نگاران که در این منطقه گشتند گفتند که حمایت زیادی از طرف ایتیوپیایی ها از طرف دولت یا موسسات خیریه صورت نمی گیرد ، این کمک ها عمدتا از طرف روستاییان صورت می گیرد.

سفای سالومون ، دانشجوی 23 ساله گفت: “در طی پیاده روی دو روزه ، من فقط آب می نوشیدم ، چیزی برای خوردن وجود نداشت.”

“بعد از عبور از مرز ، برخی از سودانی ها ما را به این روستا رساندند. جامعه محلی به ما غذا داده اما آنقدر کم است که ما آن را مخصوصاً برای کودکان نگه می داریم. “

روستاییان سودانی تا آنجا که می توانند کمک ارائه می دهند ، اما برخی می ترسند هزاران نفر از اتیوپی که به آنجا رسیده اند منابع بسیار محدود آنها را تحت فشار قرار دهند.

کشاورز محلی جمال آدم گفت: “به جای حضور در اردوگاه ها ، بسیاری در مزارع ما ساکن شده اند.”

“آنها درختان ما را قطع کردند تا از خود در برابر آفتاب محافظت کنند ، در حالی که دیگران در مزارع ما زیر ستاره می خوابیدند. اکنون زمان برداشت سورگوم است و من خطر از دست دادن همه چیز را دارم. “



[ad_2]