ارتش اتیوپی رئیس WHO را به حمایت از نیروهای تیگرئی متهم می کند اتیوپی

[ad_1]

ارتش اتیوپی ، رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، تدروس آدانوم گبریز را به حمایت و تلاش برای دستیابی به اسلحه و حمایت دیپلماتیک از حزب سیاسی مسلط Tigray ، که در حال نبرد با نیروهای فدرال است ، متهم کرد.

ژنرال برهانو جولا ، رئیس ستاد ارتش روز پنجشنبه در بیانیه تلویزیونی گفت: “این فرد عضو این گروه است و برای حمایت از آنها همه كاری انجام داده است.”

“او در کشورهای همسایه برای محکوم کردن جنگ کار کرد. او برای آنها کار کرد تا اسلحه به دست بگیرند. “

برهانو گفت تیدروس “برای کمک به جبهه دجله برای آزادسازی مردم (TPLF)” سنگ تمام گذاشت “، نخست وزیر حزب ابی احمد گفت که او حمله نظامی به منطقه را هدف قرار داده است.

“شما از او چه انتظاری دارید؟” [Tedros]؟ ما انتظار نداریم که او در کنار مردم اتیوپی قرار بگیرد و آنها را محکوم کند. “

تدروس ، یک اتیوپی تبری تبار که به عنوان وزیر بهداشت در یک ائتلاف دولت سابق به رهبری TPLF خدمت کرده بود و WHO هنوز پاسخی نداده اند.

این پیر 55 ساله در سال 2017 به عنوان اولین رهبر آفریقایی WHO منصوب شد و با مبارزه با بیماری همه گیر COVID-19 به یک نام خانوادگی تبدیل شد. وی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد در مجله تایم رتبه بندی شده است.

ابی ، برنده جایزه صلح نوبل در سال گذشته ، TPLF را که 30 سال قبل از انتصاب در 2018 بر قدرت تسلط داشت ، متهم می کند که تلاش می کند دولت خود را بی ثبات کند.

روز پنجشنبه ، دولت در بیانیه ای پس از بروز درگیری ها در این ماه در منطقه شمالی ، کشته شدن صدها نفر و اعزام 30 هزار پناهجو به سودان همسایه ، نیروهای Tigrian را به “جنایات جدی” متهم کرد.

در بیانیه دولت گزارش های مربوط به قتل های قومی در شهر می کادرا که توسط گروه حقوق بشر عفو بین الملل این هفته ثبت شده است ، ذکر شده است.

بازماندگان این حمله به محققان عفو ​​عمومی گفتند که شبه نظامیان مرتبط با دولت محلی منطقه در Tigrei باعث کشته شدن بسیاری – حتی صدها نفر – غیرنظامی ، برخی از آنها امهری قومی شده اند.

تأیید اطلاعات از هر طرف غیرممکن است ، زیرا ارتباطات اینترنتی و تلفنی با Tigrei قطع شده و دولت دسترسی به منطقه را محدود می کند.

“هنگامی که وارد مرحله نهایی عملیات اجرای قانون علیه این گروه می شویم ، می خواهیم به رهبران این گروه یادآوری کنیم که جنایات انجام شده توسط نیروهای آنها و وفاداران در مکانهایی مانند مایکادرا جنایات جدی را هم در قوانین اتیوپی و هم در قوانین بین المللی ایجاد می کند.” در این بیانیه با استفاده از املای جایگزین آمده است.

هیچ پاسخی فوری از طرف مدیریت TPLF مشاهده نشد.

درگیری باعث کشته شدن صدها نفر و اعزام 30،000 پناهنده به سودان همسایه شده است [Ebrahim Hamid/AFP]

همچنین روز پنجشنبه ، رهبر منطقه Tigrei گفت که شهر Axum در دست آنها باقی مانده است ، اگرچه شهرک دیگری به نام Shire از دست نیروهای فدرال که قصد داشتند پایتخت ایالت Mekel را ببندند ، سقوط کرد.

دبرتسیون گبرمیخائل به رویترز گفت: “سه روز پیش شناور سقوط کرد ، اما اکسوم با ما است ، اما ارتش برای کنترل اکسوم اعزام شده است ، اما درگیری وجود دارد.”

رئیس گروه کاری دولت Tigray بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

نیروهای فدرال اتیوپی در حال تلاش برای پیشروی در جاده های اصلی جنوب و شمال غربی مکهله هستند و به یک دیپلمات که درگیری را زیر نظر دارد ، به حدود 200 کیلومتر (124 مایل) پایتخت ، تیگرایان رسیده اند.

در همین حال ، آنتونی بلینکن ، مشاور سیاست خارجی جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، خواستار حمایت بیشتر از غیرنظامیان شده است.

“عمیقا نگران بحران انسانی در اتیوپی ، گزارش هایی از خشونت قومی هدفمند و خطر صلح و امنیت منطقه است. وی در توییتر خود نوشت: “TPLF و مقامات اتیوپی باید اقدامات فوری برای پایان دادن به درگیری ، دسترسی انسان دوستانه و محافظت از غیرنظامیان انجام دهند.”



[ad_2]