اردوغان نخست وزیر ترکیه می گوید قبرس باید برای “دو کشور جداگانه” تلاش کند اروپا

[ad_1]

پیش از آن مذاکراتی برای اتحاد مجدد تقسیم جزایر بین کشورهای یونانی زبان و ترک زبان انجام شده بود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر جنجالی به قبرس شمالی گفت هدف مذاکرات در جزیره تقسیم شده باید دستیابی به توافق بین “دو کشور جداگانه” باشد.

مذاکرات در گذشته بر اتحاد مجدد جزیره مدیترانه ای متمرکز بوده است که بین جمهوری یونانی زبان قبرس ، عضو اتحادیه اروپا با کنترل دو سوم جنوبی جزیره و شمال اشغال شده ترکیه در سال 1974 تقسیم شده است.

اردوغان روز یکشنبه گفت: “دو قوم و دو دولت جداگانه در قبرس وجود دارد.”

“یک راه حل باید بر اساس دو کشور جداگانه مذاکره شود.”

اتحادیه اروپا که تهدید کرد ماه آینده ترکیه را به دلیل فعالیت های اکتشاف نفت و گاز در مدیترانه شرقی تحریم خواهد کرد ، قبرس را در سال 2004 به این اتحادیه پذیرفت.

سفر اردوغان به شمال قبرس ، که فقط توسط آنکارا شناخته شده است ، در حالی رخ می دهد که تنش ها در این جزیره و در دریای مدیترانه شرقی افزایش یافته و توسط جمهوری قبرس به عنوان “تحریک بی سابقه” محکوم شده است.

رئیس جمهور ترکیه از منطقه مناقشه ساحلی واروشا در امتداد منطقه حائل سازمان ملل متحد که جزیره را پس از حمله ترکیه تقسیم می کند ، بازدید کرد.

به نظر می رسد یک اتحاد مجدد احتمالی قبرس از آنجایی که ماه گذشته ارسین تاتار ملی پوش ترک مورد حمایت اردوغان به عنوان رهبر شمال انتخاب شد.

دولت ترکیه گفته است اردوغان و تاتار در مورد چگونگی تقویت روابط و همچنین اوضاع در مناطق مدیترانه شرقی گسترده تر گفتگو خواهند کرد.

آخرین مذاکرات صلح تحت حمایت سازمان ملل متحد بر اساس اتحاد مجدد جزیره در سال 2017 به شکست انجامید.

پیک نیک شهر ارواح

اردوغان روز یکشنبه به مناسبت سالگرد جمهوری خودخوانده ترک قبرس شمالی (TRNC) ، یک تفریحگاه ساحلی که مدتها رها شده بود و زمانی به عنوان “جواهر مدیترانه” شناخته می شد ، از جمهوری خودخوانده ترک قبرس شمالی (TRNC) بازدید کرد.

حمله ترکیه ، در واکنش به کودتای آتن – نیکوزیا برای اتحاد قبرس با یونان ، در 15 نوامبر 1983 با اعلامیه TRNC دنبال شد.

از آن زمان ، واروشا یک شهر ارواح دیواری است ، جایی که هتل ها و رستوران های لوکس سابق در حال خرابی و رشد بیش از حد علف های هرز و درختچه هستند.

سربازان ترکیه در 8 اکتبر ساحل واروس را تا حدی بازگشایی کردند و این باعث انتقاد بین المللی شد.

رئیس جمهور قبرس ، نیکوس آناستاسیادس ، دیدار اردوغان و همچنین آنچه وی “اقدام تجزیه طلبانه اعلام رژیم غیرقانونی” در شمال خواند ، محکوم کرد.

وی گفت که سفر اردوغان به عنوان “اژدر” برای تلاش های سازمان ملل متحد برای تلاش برای حل “مشکل قبرس” در مذاکرات بین یونان و ترک قبرس ، آتن ، آنکارا و قدرت استعمار سابق در لندن بود.

موضع فزاینده شدید اردوغان اعتراضاتی را در جنوب یونانی زبان – و همچنین در شمال ، جایی که بسیاری از ترکی های قبرسی از مداخله آنکارا در سیاست جزیره ابراز نارضایتی می کنند ، به راه انداخت.

“بدون دخالت! آزادی برای همه! “صدها معترض ترک قبرسی روز سه شنبه در شمال نیکوزیا شعار دادند تا سفر اردوغان را محکوم کنند.



[ad_2]