ارمنی های قومی باخت شوشا به نیروهای آذربایجانی را تأیید می کنند آسیا

[ad_1]

سخنگوی رهبر قره باغ گفت سربازان آذری دومین شهر بزرگ منطقه مورد مناقشه را کنترل می کنند.

مقامات قومی ارمنستان در قره باغ کوهستانی گفته اند که دیگر دومین شهر بزرگ این محاصره را کنترل نمی کنند ، ساعاتی پس از انکار تصرف منطقه آذربایجان توسط نیروهای آذربایجانی.

وهرم پوگوسيان ، سخنگوی رهبر ارمنستان قره باغ ، در بیانیه ای روز دوشنبه در صفحه رسمی خود در فیس بوک گفت: “ما باید تصدیق کنیم که زنجیره ای از شکست ها هنوز ما را آزار می دهد و شهر شوشی کاملاً از کنترل ما خارج شده است.” نیروهای آذربایجانی در حال نزدیک شدن به پایتخت منطقه مورد مناقشه هستند.

وی گفت: “دشمن در حومه استپاناكرت است” و وجود پایتخت از قبل در خطر است.

هوان عبدالحمید ، خبرنگار الجزیره ، سوان در ارمنستان گزارش داد ، گفت كه “موجی از مردم” از استپپاناكرت خارج شده اند. “[The exodus] چند روز پیش شروع شده است. اکنون ، مطمئناً با این اعلامیه ، وحشت بیشتری در میان تعداد معدودی که هنوز در استپاناکرت باقی مانده اند ، ایجاد خواهد شد. “

آذربایجانی ها روز یکشنبه در خیابانهای باکو جشن گرفتند ، پس از آنکه رئیس جمهور الهام علی اف گفت نیروهای کشورش شوشا را که ارمنی ها آن را شوشی می نامند ، گرفته اند. مقامات ارمنستان انکار شهر قبل از پذیرش روز دوشنبه را انکار کردند.

“ما شوشا را آزاد کردیم! این یک پیروزی بزرگ است! امروز بگذارید روح رهبر ملی و شهدای ما تجلیل شود! تبریک می گویم آذربایجان! “علی اف توئیت کرد.

در 27 سپتامبر ، آذربایجان بسیاری از زمینهای قره باغ و اطراف آن را که در جنگ برای سرزمین جداشده از دست داده بود که حدود 30،000 نفر را در دهه 1990 کشته ، پس گرفت.

چندین هزار نفر از ترس کشته شدن در آخرین تشدید درگیری بر سر منطقه ای که بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود اما توسط ارمنی های قومی ساکن و کنترل می شوند ، ترس دارند.

سه آتش بس در شش هفته گذشته شکست خورده است و سلاح های برتر آذربایجان و موفقیت در میدان جنگ انگیزه آن را برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار کاهش داده است.

به گفته تحلیلگران نظامی و سیاسی ، شوشا با صخره های بسیار مرزی هم مرز است و می تواند به عنوان نقطه تعیین شده ای برای حمله آذربایجانی ها به استپاناکرت مورد استفاده قرار گیرد.

این شهر از نظر فرهنگی برای هر دو کشور دارای اهمیت است.

قربانیان و آتش بس ناموفق

با شدت گرفتن جنگ در آخر هفته ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز شنبه به ترتیب با همتایان ترک و فرانسوی خود ، رجب طیب اردوغان و امانوئل مکرون صحبت کرد.

ترکیه متحد اصلی آذربایجان است و اردوغان تقاضای باکو برای بازگشت شوش را به وی تبریک گفت و آن را “نشانه ای از قریب الوقوع آزادسازی مناطق باقی مانده اشغالی” خواند.

دخالت ترکیه در هر توافق آتش بس کلیدی خواهد بود و روز یکشنبه گزارش هایی مبنی بر طرح توافق آتش بس و استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه و ترکیه در قره باغ کوهستانی وجود داشت.

پس از درخواست رسمی نیکول پاشینیان ، نخست وزیر ارمنستان از پوتین برای شروع مشاوره های “فوری” برای کمک به امنیت ، روسیه گفته است که فقط در صورت درگیری وارد خاک ارمنستان خواهد شد.

روسیه ، که در دوران اتحاد جماهیر شوروی نفوذ زیادی در قفقاز جنوبی داشت ، با ارمنستان پیمان دفاعی دارد ، اما با آذربایجان نیز روابط خوبی دارد ، کشوری که گاز و نفت تولید می کند و خطوط لوله تحت تأثیر جنگ نیست.

تحلیلگران نظامی می گویند دخالت مستقیم نظامی روسیه در درگیری بعید است مگر اینکه ارمنستان خود به عمد حمله شود و در صورت ادامه پیشرفت های آذربایجان بعید به نظر می رسد ترکیه قدم بردارد.

در نبردهای اخیر ، وزارت دفاع آذربایجان گزارش های ارمنستان مبنی بر گلوله باران شدن نیروهای خود در استپاناکرت را تکذیب کرده و نیروهای ارمنی را به شلیک به مواضع آذربایجان در مرز بین دو جمهوری شوروی سابق متهم کرده است. ارمنستان این را انکار کرد.

آذربایجان گفته مواضع در مناطق تووز و گدابای خود را زیر آتش گرفته اند و ارمنستان از جنگ در مناطق مختلف منطقه جنگ خبر داده است.



[ad_2]