استرالیا اختیارات جدیدی را برای وتو در توافق نامه های خارجی تصویب می کند استرالیا

[ad_1]

دولت فدرال در میان تعمیق اختلافات با چین اختیارات جدیدی به توافق نامه ها می دهد.

پارلمان استرالیا روز پنجشنبه قوانینی را تصویب کرد که به دولت فدرال حق وتو برای توافق با کشورهای خارجی را می دهد که می تواند چین را عصبانی کند و مبارزه شدید دیپلماتیک بین دو کشور را تشدید کند.

این قانون به دولت فدرال اجازه می دهد تا هرگونه توافق بین ایالت ها ، شوراها یا م institutionsسسات استرالیا و یک دولت خارجی را مسدود کند ، به عنوان معامله جنجالی سال 2018 بین استان ویکتوریا و چین.

نخست وزیر اسکات موریسون در جمع خبرنگاران در کانبرا گفت: “سیاست ها و برنامه های استرالیا ، قوانینی که ما برای کشورمان وضع می کنیم ، مطابق با نیازها و منافع ما در اینجا در استرالیا وضع شده است.”

موریسون تأکید کرد که این قانون هیچ کشوری را هدف قرار نمی دهد ، اما از نظر تحلیلگران به طور گسترده ای هدف چین است.

ملیسا کانلی تایلر ، محقق تحقیقاتی در انستیتوی آسیایی در دانشگاه ملبورن ، گفت: “این دلیل دیگری برای وخامت روابط ایجاد می کند.”

بر اساس مفاد قانون جدید ، وزیر خارجه می تواند هر توافق نامه ای با دولت های خارجی را “اگر بر روابط خارجی استرالیا تأثیر منفی بگذارد” یا “با سیاست خارجی استرالیا ناسازگار باشد” وتو کند.

یک معامله که انتظار می رود مورد توجه قرار گیرد ، مشارکت ویکتوریا در طرح کمربند و جاده چین است که به گفته موریسون ، توانایی دولت فدرال در کنترل سیاست خارجی را تضعیف می کند.

موریسون از اظهارنظر در مورد وتو شدن توافق خودداری کرد.

روابط مابین استرالیا و چین ، بزرگترین شریک تجاری آن ، از زمانی که موریسون در اوایل سال جاری خواستار تحقیقات بین المللی مستقل در مورد ریشه بیماری همه گیر ویروس کرونا شد ، وخیم تر شده است.

پکن همچنین از محاصره کانبرا در معاملات کشاورزی اخیر ، ممنوعیت غول فناوری چینی هواوی از شبکه 5G و قوانین ممنوع دخالت خارجی در سیاست داخلی استرالیا بهره مند شده است.

چین در ماه های گذشته مانع از صادرات میلیارد دلار خرچنگ استرالیا شده و از پذیرفتن تماس های تلفنی وزرای استرالیا خودداری کرده است.

روابط این هفته بدتر شد وقتی که یک مقام ارشد چینی تصویری جعلی از یک سرباز استرالیایی منتشر کرد که چاقوی خونین به گلوی یک کودک افغان در دست داشت و باعث شد موریسون از پکن عذرخواهی کند.

دانشگاه های استرالیا میلیاردها دلار شهریه از دانشجویان چینی دریافت می کنند ، اما ممکن است برخی از توافقات آنها با موسسات چینی که توسط دولت حمایت می شوند ، تحت بررسی دقیق تر قرار بگیرند.

سال گذشته ، ایالت استرالیای نیو ساوت ولز به دلیل ترس از نفوذ خارج ، برنامه زبان با بودجه چینی را در مدارس لغو کرد.



[ad_2]