انتخابات در اردن با 500 کلمه توضیح داده شد خاورمیانه

[ad_1]

انتخابات برای اولین بار در سال 1989 برگزار شد ، اما با انتخاب شاه عبدالله دوم نخست وزیر و مجلس سنا 65 عضو ، قدرت پارلمان همچنان محدود بود.

رأی دهندگان در اردن ویران شده از ویروس کرونا روز سه شنبه در یک انتخابات مقننه با تمرکز بر بحران اقتصادی خود ، که با یک همه گیری ویرانگر تشدید شده بود ، به پای صندوق های رای رفتند.

تماس از شبکه های اجتماعی برای به تعویق انداختن انتخابات افزایش یافته است ، اما دولت می گوید با وجود ویروس کرونا رأی گیری ادامه خواهد یافت. با این حال ، این کمپین مجبور شد به ویدیوهایی که در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی ارسال شده منتقل شود.

اردن با حدود 3 میلیارد دلار درآمد حیاتی از جهانگردی در 9 ماهه اول سال 2020 ، از COVID-19 ضربه اقتصادی خورده است.

در اینجا نگاهی به اردن و رای آینده است:

سلطنت مکه

خانواده سلطنتی اردن سلسله هاشمی هستند که به طور سنتی بر شهر مقدس مسلمانان مکه حکومت می کنند و جد مشترکی با حضرت محمد دارند.

اگرچه سقوط امپراتوری عثمانی به هاشمی ها اجازه داد تا به طور موقت بر سوریه ، عراق ، منطقه حجاز عربستان سعودی و کرانه باختری اشغال شده حکومت کنند ، اما امروز آنها قدرت خود را فقط در پادشاهی هاشمی اردن حفظ می کنند.

بازیکن استراتژیک

از آنجا که اردن در طول جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را به دست اسرائیل از دست داد ، تنها بر مقدسات مسلمانان در بیت المقدس شرقی حکمرانی کرد.

بیش از نیمی از جمعیت حدود 10 میلیون نفری اردن فلسطینی تبار است. علاوه بر این ، طبق آژانس پناهندگان سازمان ملل ، حدود 2.2 میلیون پناهنده فلسطینی و بیش از 650 هزار پناهنده سوری در آن زندگی می کنند.

اردن متحد ایالات متحده است و دومین کشور عربی است – پس از مصر – که در سال 1994 با اسرائیل پیمان صلح امضا کرد.

از نظر تاریخی ، طرفدار راه حل دو کشور برای درگیری اسرائیل و فلسطین بوده است.

مسائل امنیتی

اردن پس از اعلام استقلال از انگلیس در سال 1946 ، چهار پادشاه داشت: عبدالله اول ، طلال ، حسین و عبدالله دوم امروز.

ملک حسین پس از اعتراضات خیابانی برای اولین بار در انتخابات 1989 ، در اواخر دهه 1980 مجبور به انجام اصلاحات دموکراتیک شد.

اما قدرت پارلمان همچنان محدود است و شاه نخست وزیر و مجلس سنا 65 عضو را انتخاب كرد.

اردن نقش مهمی در ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه گروه مسلح داعش (داعش) در سوریه و عراق ، انجام حملات هوایی و تأمین امنیت پایگاه های نظامی داشته است.

این پادشاهی مورد حملات متعدد داعش قرار گرفته است.

بحران ویروس کرونا و اقتصاد

محل گردشگری برخی از بهترین مکانهای باستانی جهان ، از جمله شهر باستانی پترا ، گردشگری به طور معمول 14 درصد از تولید ناخالص داخلی اردن را تشکیل می دهد.

اما صنعت با بیماری همه گیر COVID-19 متوقف شد.

در مارس 2020 ، صندوق بین المللی پول 1.3 میلیارد دلار کمک به اردن تصویب کرد و متعاقباً حدود 396 میلیون دلار بودجه اضطراری برای کاهش تأثیر COVID-19 اضافه کرد.

اردن یکی از کشورهای آسیب دیده است و هنوز در تلاش است تا شیوع COVID را به 104802 مورد ویروس کرونا و 1118 مرگ تاکنون محدود کند.

اردن که کمی بزرگتر از پرتغال است ، منابع طبیعی کمی دارد و فقط یک بندر عقبه در دریای سرخ دارد.

ارقام رسمی نشان می دهد که بیکاری 23 درصد است.

جنگ در منطقه باعث مالیات بیشتر منابع شد. اردن پیش از پذیرش آوارگان سوری ، میزبان آوارگانی بود که از درگیری های عراق فرار می کردند.

اردن هزینه اسکان پناهندگان سوری را در حدود 10 میلیارد دلار تخمین می زند و مرتباً از عدم حمایت بین المللی شکایت می کند.



[ad_2]