ایالات متحده گروه محکوم شده توسط چین را از لیست “تروریست ها” حذف می کند چین

[ad_1]

این جناح به طور مرتب توسط چین متهم می شود که سرکوب شدید خود را در منطقه سین کیانگ با اکثریت مسلمانان توجیه می کند.

ایالات متحده برای توجیه سرکوب وحشیانه خود در منطقه سین کیانگ توسط اکثریت مسلمانان ، گروهی سایه دار را که مرتباً توسط چین متهم می شد ، از فهرست گروه های “تروریستی” خود حذف کرده است.

وزیر خارجه مایک پمپئو در بیانیه ای به رجیستر فدرال ، که قوانین و مقررات جدید ایالات متحده را منتشر می کند ، گفت که وی تعیین جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) به عنوان “یک سازمان تروریستی” را لغو می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: “ETIM از لیست حذف شده است زیرا بیش از یک دهه هیچ مدرک موثقی مبنی بر ادامه وجود ETIM وجود نداشته است.”

دولت بوش در سال 2004 ETIM را که به عنوان حزب اسلامی ترکستان نیز شناخته می شود ، در سال 2004 به لیست سیاه اضافه کرد ، زیرا این امر علت مشترکی را با چین در اصطلاح ایالات متحده “جنگ علیه ترور”.

پکن به طور منظم ETIM را مسئول حملات می داند ، زیرا اقدامات خود را در سین کیانگ ، جایی که گروه های حقوق بشری می گویند یک میلیون یا بیشتر اویغورها یا ترک زبانان دیگر ، که بیشتر مردم مسلمان هستند در اردوگاه ها نگهداری می شوند ، توجیه می کند.

اما تحلیلگران می گویند چین شواهد اندکی مبنی بر اینکه ETIM یک گروه سازمان یافته است یا مقصر حملات در سین کیانگ است که جدایی طلبان آن را ترکستان شرقی می خوانند ، ارائه کرده است.

پروژه حقوق بشر مستقر در واشنگتن در اویغور تصمیم وزارت امور خارجه را “مدت زمان طولانی” و “رد نهایی ادعاهای چین” خوانده است.

عمر کانات ، مدیر عامل گروه ، گفت: “اثرات مخرب بهره برداری چین از تهدید خیالی ETIM واقعی است – 20 سال ترور دولت با هدف قرار دادن اویغورها.”

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه با ابراز “نارضایتی شدید و مخالفت شدید با تصمیم ایالات متحده” ، ایالات متحده را خواست “از مخالفت با همکاری بین المللی در مبارزه با تروریسم دست بردارد”.

برای دهه ها ، چین تلاش کرده است تا شین جیانگ را کنترل کند ، جایی که اویغورهای محلی مدت طولانی از حکومت سنگین پکن کینه ورزیده اند. با حملات به ایالات متحده در 11 سپتامبر 2001 ، مقامات شروع به استفاده از شبح “تروریسم” برای توجیه محدودیت های شدیدتر مذهبی کردند ، و ادعا کردند که جوانان اویغورها مستعد ابتلا به “افراط گرایی” خشونت آمیز هستند.

“نقطه قرن”

در حالی که تحلیلگران نقش ETIM را زیر سال می برند ، چین دچار یک سری حملات شده است که توسط جدایی طلبان اویغور به مقامات مقصر شناخته می شود.

در سال 2014 ، مهاجمان 31 مسافر خود را در یک ایستگاه راه آهن در جنوب غربی شهر کنمینگ با ضربات چاقو کشتند.

در سال 2009 ، صدها نفر در پایتخت سین کیانگ ، ارومچی ، در شورش هایی که عمدتا متوجه اکثریت چینی ها بود ، جان خود را از دست دادند.

فعالان می گویند چین با القای ایدئولوژی کمونیستی و مجبور کردن آنها به ترک آداب و رسوم اسلامی ، در تلاش است تا اویغورها را به زور ادغام کند.

پمپئو قبلاً بازداشت دسته جمعی را “لکه قرن” خوانده بود و سناتورهای آمریکایی در صف احزاب سعی داشتند رفتار چین با اویغورها را به عنوان یک نسل کشی اعلام کنند.

ETIM در لیست حذف تروریست های ایالات متحده قرار دارد ، که این امر ورود افراد به این کشور را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما هرگز تحت تأثیر تعریف دقیق تر از یک سازمان تروریستی خارجی قرار نگرفته است.



[ad_2]